وضعیت ویژگی اخلاقی منفی در کشور حاد است
کد خبر: 3867204
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

وضعیت ویژگی اخلاقی منفی در کشور حاد است

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وضعیت ویژگی اخلاقی منفی در کشور به ویژه در خراسان حاد است و شکاف زیادی در ادراک نسبت به ویژگی‌های مثبت و منفی ما وجود دارد.

وضعیت ویژگی اخلاقی منفی در کشور حاد استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین اکبری عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، ظهر امروز 7 دی ماه در پیش همایش «اخلاق و فرهنگ شهروندی؛ با تاکید بر منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد» که دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: زیست بوم شهری در سه بعد کالبد، شهروندان و مقررات شهری تقسیم بندی کرده‌ایم و هر کدام از این مسائل حوزه‌های خاص پژوهشی خود را دارند.

وی ادامه داد: نسبت به شهروندان در این سال‌ها مطالعات زیادی انجام شده و موضوعی که در این سال‌ها مورد ارزیابی قرار نگرفته، نگرش شهروندان نسبت به یک‌دیگر است.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ادبیات موضوعی به ما می‌گوید که کنشگران اجتماعی به چه شکل عمل کنند، عنوان کرد: از موضوعات دیگر در این حوزه، نگرش منفی نسبت به ویژگی‌های سایر شهروندان است، این مسئله به عنوان زیر ساخت اجتماعی بسیار مهم در فرآیندهای اجتماعی است.

اکبری بیان کرد: براساس چند مطالعه که در سطح ملی و استان خراسان رضوی انجام شده است، این سوال ایجاد شده است که چرا شهروندان ما رویکرد منفی نسبت به یک‌دیگر دارند؟ یا چرا نگرش منفی نسبت به ویژگی‌های سایر شهروندان وجود دارد؟ هیچ مطالعه در زمینه علت‌یابی این مسئله اتفاق نیافتده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 94، براساس پژوهش میدانی انجام شده، ویژگی انصاف، امانت‌داری و گذشت به میزان کمی در مردم وجود دا و ویژگی منفی مانند دروغ گویی به میزان زیادی در مردم وجود دارد. وضعیت ویژگی اخلاقی منفی در کشور به ویژه در خراسان حاد است. شکاف زیادی در ادراک اطراف نسبت به ویژگی‌های مثبت و منفی ما وجود دارد. براساس تحقیقات انجام شده، خراسان پایین‌ترین ویژگی اخلافی منفی نسبت به سایر شهروندان داشته است.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویژگی اخلافی منفی در خراسان بالای 80 درصد در شهروندان وجود دارد که این مسئله در کل کشور حدود 60 درصد است. براساس پژوهش دیگر عنوان شده است که حدود 80.2 درصد، مردم زیر قول خود می‌زنند.

اکبری عنوان کرد: براساس مطالعاتی که از دانشجویان فردوسی انجام شده است، از دانشجویان پرسیده شده است که شما چقدر ویژگی منفی یا مثبت دارید و درصد زیادی از دانشجویان به خود ویژگی مثبت بالایی داده‌اند. این افراد خود را عاری از ویژگی‌های منفی می‌دانند. تفاوت‌های زیادی از ارزیابی بین خود فرد و دیگران وجود دارد. من اسم این دوگانه را خود مقدس پنداری و پدید انگاری نامیده‌ام، این ویژگی خاصی است که در کشور ما و در مشهد به شکل فزاینده‌تری وجود دارد. باید روی این موضوع متمرکز شویم که چرا مردم نسبت به یک‌دیگر رویکرد منفی دارند؟

در ادامه این نشست سید حسین بحرینی استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: چرا انسان شهر نشین شد؟ در شهر زندگی کردن، امتیازات، حقوق، وظایف را با ارمغان می‌آورد. زندگی اجتماعی با توجه به عرفی که در جامعه حاکم است، امتیازات و حقوقی دارد.

وی افزود: انقلاب صنعتی همه چیز را تغییر داد و امکانات رفاهی را در جوامع به وجود آورد. زندگی امروزی برخی عدم حساسیت‌ها را در ما انسان‌ها به ارمغان آورد. در اجتماع و اعتراضی پرچم ایران در زمین می‌افتاد و هیچ‌کس آن را برنمی‌دارد و زیر پا له می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: ما حساسیت‌های خود را نسبت به موضوعات شهری از دست داده‌ای، دود و پالایشگاه را می‌بینیم اما از آن‌ها رد می‌شویم. عدم حساسیت به محیط زیست را در همه‌جا می‌بینیم، درخت‌های سالم بریده می‌شوند و در کنار آن ساختمان ساخته می‌شود. چرای بی حساب و کتاب، پوشش محیط زیستی را از بین می‌برد و حساسیت هیچ‌کس برانگیخته نمی‌شود و این موضوعات در همه‌جا اتفاق می‌افتد.

بحرینی بیان کرد: عدم حساسیت نسبت به منابع طبیعی سبب خشک شدن زاینده رود می‌شود.

عدم حساسیت نسبت به هنر و تاریخ در یکی از شهرهای تاریخی ایران، سبب آتش در مکان تاریخی می‌شود، عدم حساسیت نسبت به سوداگری و بورس بازی، نسبت به بهداشت محیط، نسبت به تخصیص فضا در الگو رفتاری، نسبت به قوانین و مقررات، نسبت به معماری بومی، نسبت به مصرف گرایی، نسبت به ارزش های بومی، نسبت به صداقت در تولید علم و عدم حساسیت نسبت به مستندسازی از دیگر موضوعات از یاد رفته شهری است.

انتهای پیام
captcha