انتقاد از رویكرد رتبه‌محوری در مسابقات قرآن/ با عمل مروج سبك زندگی قرآنی باشیم
کد خبر: 3864190
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

انتقاد از رویكرد رتبه‌محوری در مسابقات قرآن/ با عمل مروج سبك زندگی قرآنی باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ داور مسابقات قرآن كشورمان با تأكید بر اهمیت ترویج سبك زندگی قرآنی در فعالیت‌های قرآنی گفت: وقتی كه برخی از مسئولان یا داوران و تعداد زیادی از متسابقان هدفشان از شركت در مسابقات تنها كسب رتبه است، مسلماً سبك زندگی قرآنی اجرایی نخواهد شد.

انتقاد از رویكرد صرفاً رتبه‌آوری در مسابقات قرآن/ با عمل مروج سبك زندگی قرآنی باشیم

الهام ماندگارمهر، داور مسابقات قرآن بانوان كشورمان در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با طرح این سئوال كه مسابقات قرآن چه كمكی به ترویج سبك زندگی قرآنی در جامعه می‌كند و آیا اصلا این هدف را به دنبال دارد، گفت: وقتی كه برخی از مسئولان یا داوران و تعداد زیادی از متسابقان هدفشان از شركت در مسابقات تنها كسب رتبه است، مسلماً سبك زندگی قرآنی اجرایی نخواهد شد.
وی افزود: برخی از افراد هستند كه بارها در مسابقات شركت كرده و دائماً رتبه كسب می‌كنند اما همچنان در مسابقات شركت می‌كنند و این مسئله باعث می‌شود كه انگیزه را از آن كسانی كه جدیدتر هستند، بگیرند.
ماندگار مهر اظهار كرد: وقتی صرفاً رتبه‌آوری در مسابقات قرآن هدف متسابقان و برخی از مسئولان و داوران است، پس كسی به سراغ سبك زندگی قرآنی نمی‌رود.

راهكارهای ترویج سبك زندگی قرآنی
وی، راهكار ترویج سبك زندگی قرآن را آشنایی با مفاهیم قرآن آن هم به‌صورت رسمی دانست، نه اینكه یك مسابقه مفاهیم قرآن جداگانه برگزار شود زیرا در این‌صورت قاریان و حافظان آن‌طور كه باید و شاید با مفاهیم قرآن آشنا نمی‌شوند.
این داور مسابقات قرآن كشورمان بیان كرد: راهكار دیگر نیز در آموزش‌ها می‌توانیم دنبال كنیم؛ یعنی كسی كه معلمی قرآن را به عهده دارد، باید بیشتر حواسش به سبك زندگیش باشد زیرا بیشتر بچه‌ها و خانواده‌هایشان با او در ارتباط هستند و بسیاری از مواقع معلم قرآن، مشاور زندگی افراد هم می‌شود.

اهمیت توجه به «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» در دعوت از مردم
ماندگار مهر با اشاره به آیه 44 سوره بقره « أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ...؛ آیا مردم را به نیكى فرمان مى‏‌دهید و خود را فراموش مى‌‏كنید» گفت: این آیه بدان معناست كه باید ابتدا خودمان را قرآنی كنیم و مقید به آیات قرآن باشیم و بعد از اعمال ما دیگران هم به‌صورت غیرمستقیم سبك زندگی قرآنی را یاد بگیرند.
وی همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) و پیامبر(ص) اشاره كرد و گفت: آن حضرت فرمودند كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ؛ یعنی تنها با زبان خود به مردم نگویید كه چه كار كنند، بلكه با عمل به آن‌ها نشان دهید، لذا باید با عمل خودمان مروج سبك زندگی قرآنی باشیم.

ترویج سبك زندگی قرآنی به سیاست‌های كلان اضافه شود
این داور مسابقات قرآن كریم در عین حال این نكته را یادآور شد كه در اهداف سیاست‌های كلان آموزش‌های قرآنی و مسابقات قرآن و به‌طور كلی فعالیت‌های باید هدف این باشد كه بحث ترویج سبك زندگی قرآنی به‌صورت زیرساخت تزریق شود البته این كار یك كار زمان‌بر است و تنها در طی یك سال محقق نمی‌شود.
وی در پایان بر این نكته تأكید كرد كه در صورت معرفت و شناخت آیات قرآن كریم می‌توانیم سبك زندگی قرآنی پیدا كنیم، پس تلاش كنیم تا قرآن را بهتر بشناسیم.

انتهای پیام
captcha