پرونده سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بسته شد
کد خبر: 3861943
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳

پرونده سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بسته شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و معرفی برگزیدگان بخش شفاهی، پرونده این جشنواره بسته شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان امروز، 14 آذرماه در رواق دارالذكر حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور مسئولان كشوری دانشگاه‌های مختلف و 20 خانواده شهدای قرآنی استان فارس برگزار شد.
سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر كشور طی روزهای 12 تا 14 آذرماه به‌ میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار شد كه در این جشنواره 440 دانشجو حضور داشتند و 330 نفر در بخش آوایی و مابقی در رشته‌های معارفی، هنری، ادبی و پژوهشی شركت كردند.  این مراسم كه به‌ صورت زنده از رادیو قرآن و صدای و سیمای فارس پخش می‌شد، با تلاوت آیاتی از قرآن از سوی مهدی شایق‌زاده، برگزیده رشته قرائت تحقیق و پخش سرود جمهوری اسلامی و كلیپ بیانات مقام معظم رهبری در خصوص قرآن كریم آغاز شد.

مشاركت 300 هزار دانشجو در جشنواره قرآن و عترت

نخستین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین كلانتری، معاون فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بود. وی گفت: در این جشنواره قریب 300 هزار نفر دانشجو و اساتید از یك سال پیش شركت كردند و عصاره جمعیت قرآنی دانشگاه‌های كشور در اینجا مورد تقدیر قرار می‌گیرند. قطعاً جمعیت قرآنی دانشگاهیان كشور بیش از 300 هزار نفر است كه باید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه‌های آزاد اسلامی، فرهنگیان، پیام‌نور و علمی ـ كاربردی و همه مسئولان آموزش عالی كشور همت مضاعف كنند، چون در حوزه قرآن هرچه تلاش كنیم قطعاً مثمر ثمر خواهد بود. در همه حوزه‌ها در این جشنواره حضور چشمگیری را می‌بینیم كه باید این فرصت را مغتنم بشماریم.

وی با یادآوری اینكه این دوره از جشنواره به‌ میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: این توفیقی برای دانشگاه آزاد اسلامی به خصوص واحد شیراز بود كه در این زمینه تلاش شد تا به بهترین نحو برگزار شود.

در ادامه پیام آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، را حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های استان فارس، قرائت کرد. برای مشاهده آن اینجا كلیك كنید.

هنر قصه‌پردازی در قرآن

سپس حجت‌الاسلام والمسملین موسوی‌مقدم، قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما، سخنرانی كرد و گفت: یك ششم قرآن درباره داستان‌هاست كه قرآن از طریق این داستان‌ها دو كتاب بزرگ را برای بندگان می‌گشاید یكی كتاب سرگذشت و دیگری كتاب سرنوشت است. كتاب سرگذشت درس عبرتی است برای كتاب سرنوشت.

موسوی‌مقدم ادامه داد: لذا پیام عبرت‌آموز كه باید در ذهن مخاطب شكل بگیرد از سوی عارف و سالك تحقق پیدا می‌كند كه قرآن مجید بسیار به این موضوع توجه می‌كند و از این منظر داستان‌های قرآنی مؤلفه‌های هدایتگری، سیر و سلوك عرفانی و بصیرت‌افزایی و دستیابی به راه و روش زندگی را دارد كه در نوع خود بی‌نظیر است.

قائم مقام صدا و سیمای فارس گفت: در فرهنگ قرآنی خیالبافی مذموم است. البته آن تخیلی كه موجب فخرفروشی شده و انسان را از مرز عدالت خارج كند ولی نمی‌توان از این سرمایه و ثروت بالقوه درونی انسان غافل شد. اگر هنرمند وقت‌شناس، عالم و عاقل باشد و عقل را خوب درك كرده و بشناسد، معبود را محسوس می‌كند و هنرمند واقعی كسی است كه بتواند تخیل را از معبر عقل به محسوسات تبدیل كند. اگر هنرمندی بخواهد هنر معناگرا، فطری و بر اساس حل مشكل یا پیشگیری از ناهنجاری و بیان حقیقتی تولید كند، باید وقت‌شناس باشد یعنی متافیزیك را بشناسد كه بخش عمده آن از طریق تخیل تحقق پیدا می‌كند.

قائم مقام صدا و سیمای فارس با اشاره به اینكه انسان مرگ را می‌چشد، یعنی مرگ در اختیار انسان است، گفت: ما در مصاف با مرگ پیروزیم و این یكی از آموزه‌های وحیانی است و اگر بشر بفهمد كه در مرگ نمی‌پوسد بلكه از پوسته بیرون می‌آید، تعقل پیدا می‌كند. اگر هنرمند، وحی، عدل، خیال و حسن را برای هنر دینی در حوزه ملكه وجودی و باورمندی خود نهادینه و توانایی آن را پیدا كند و پیامی را در اختیار مخاطب قرار دهد، آن هنر معناگرا و حقیقت‌جو و حقیقت‌طلب از فطرت وجودی انسان برخاسته است. در این صورت اثرگذاری هنرمند دوچندان خواهد بود.

این مراسم با ابتهال‌خوانی رضا كرم‌نژاد، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، ادامه یافت و بعد از آن نیز گروه تواشیح دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دانشگاه یزد) به سرپرستی حسین قدسی، حائز رتبه نخست در این دوره از جشنواره، به اجرای برنامه پرداخت.

تمسك به قرآن در زندگی 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه راهبرد نظام فرهنگی و تربیتی سند دانشگاه آزاد اسلامی، ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان است و اقداماتی را برای آن ترسیم می‌كند، گفت: بحث این است که چرا باید این اقدام انجام شود؟ آیا فقط انس با قرآن و خواندن آن است؟ خیر تفكر و تدبر هم اهمیت دارد. باید در متن دانشگاه به قرآن توجه کنیم اما چگونه این امر ممکن می‌شود؟ در این باره آیت‌الله جوادی آملی فرمود که خلقت فعل خدا و شرح قول خداست. اینجا ارتباطی بین حوزه و دانشگاه و بین دانشگاه و قرآن برقرار می‌شود.

طهرانچی با ذکر اینكه این نگاهی است كه معمار كبیر انقلاب اسلامی هم داشت، به بحث چیستی علمی كه در قرآن است اشاره كرد و افزود: جایی كه قرآن ابزار علم را بیان می‌كند، سؤال این است كه آیا در همه این دانشگاه‌ها غیر از فارجع البصر كار دیگری می‌كنیم؟ ما مقدمه و مؤخره را رها كردیم و این را وظیفه می‌دانیم، در صورتی كه وظیفه این است كه هم مقدمه هم موخره و هم فارجع البصر را مدنظر قرار دهیم. اگر فقط به هسته علمی فارجع البصر نگاه كنیم، سردرگم خواهیم شد و هیچ گاه به انتهای دنیا نخواهیم رسید. این علم هر روز رشد می‌کند و در دانشگاه نگاهی به در آفاق و انفس داریم، اما باید نتیجه‌گیری این باشد كه قرآن را در متن دانشگاه بیاوریم.

وی به آیاتی از سوره روم اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان كسانی هستند كه یسعمون، یعقلون و یفقهون را دارند و خداوند نگاه این‌ها را در خلقت مقوم ایمانشان قرار داده است. دانشگاهیان می‌توانند رویکرد قرآن را استخراج و تبیین كنند تا راهكارهای قرآن و عترت را نهادینه‌سازی کنیم.

طهرانچی با پرداختن به اینكه باید میان آنچه در دانشگاه انجام می‌دهیم و آنچه در آیات شرح قول خداست ارتباط روشن و سیستمی برقرار كنیم،‌ ادامه داد: قرآن كتاب هدایت است، برای هدایت بشر راه حل دارد و این چیزی است كه انسان نباید مهجور رهایش كند؛‌ نمی‌توان قرآن را خواند ولی راهكار زندگی را از قرآن نگرفت یا دانشگاه را مبتنی بر نگاه قرآنی توصیف نكرد. پس اگر رستگاری می‌خواهیم از علم محض نیست بلكه مبتنی بر قرآن است و قرآن نگاه به خلقت الهی و كشف رموز آن را برای ما به عنوان آیات الهی فرض دانسته است نه مستحب.

 میزبان بعدی جشنواره قرآنی دانشجویان

رستمی میزبان سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را وزارت بهداشت اعلام و ابراز امیدواری كرد كه شاهد برگزاری جشنواره‌ای قوی‌تر از  ادوار گذشته باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های كشور راه نجات جامعه ایران اسلامی را از آتش‌هایی كه به جان باورها و فرهنگ و زندگی مردم می‌افتد، توجه به فرهنگ قرآن و اخلاق و دینی ایرانی دانست و گفت: یكی از اقدامات ارزشمند برگزاری این جشنواره است.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از برگزیدگان بخش شفاهی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در دو بخش بانوان و آقایان و همچنین علی عزتی، رئیس اداره كانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، به دلیل تلاش‌ بسیار در برگزاری جشنواره تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha