اجرای فاز دوم طرح «نسیم دانایی» در كتابخانه‌های فارس
کد خبر: 3859866
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴

اجرای فاز دوم طرح «نسیم دانایی» در كتابخانه‌های فارس

گروه فرهنگی ـ مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینكه فاز اول طرح «نسیم دانایی» در حوزه ادبیات كودك و نوجوان سال گذشته در كتابخانه‌های استان اجرا شد، گفت:‌ در تلاشیم تا فاز دوم این طرح را در حوزه رمان و داستان اجرایی كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، ویژه برنامه «روایت امروز»، دیدار مسئولان کتابخانه‌های عمومی با نویسندگان و شاعران فارس امروز، 5 آذرماه در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار شد.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست ارائه خدمات به عموم را وظیفه کتابخانه‌های عمومی برشمرد و گفت: کتابخانه عمومی بستر خوبی است تا منابع راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. کتابخانه‌های عمومی در تمامی دنیا از صاحبان اثر حمایت می‌کند و آثارشان را به دست مردم می‌رساند. به ویژه افرادی که در ابتدای مسیر هستند و کمتر شناخته شده‌اند.
وی با بیان اینکه از چند سال پیش برای ارتباط نویسندگان با کتابخانه‌های عمومی برنامه‌ریزی شده است، گفت: این طرح با اجرای برنامه مسیر کودکی آغاز شد و پس از آن برنامه‌های بسیاری برای هم‌اندیشی کتابداران با نویسندگان استانی اجرا شده است.
منوچهری با تاکید بر اینکه کمیته خرید منابع استانی در اداره‌کل فارس تشکیل شده و از سال گذشته بسته‌های اهدایی کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌های نویسندگان استانی بوده است، گفت: بر حمایت از نویسندگان بومی مصمم هستیم. نقد و رونمایی و نشست‌های کتابخوان و معرفی آثار نویسندگان برای ما خیلی اهمیت دارد و تاکنون برنامه‌های بسیاری برای نقد و معرفی آثار نویسندگان در شیراز و دیگر شهرستان‌ها برگزار شده و آمادگی داریم که برای تمامی نویسندگان این نشست‌ها را برگزار کنیم.
این مقام فرهنگی همچنین به اجرای طرح «نسیم دانایی» در کتابخانه‌ها اشاره كرد و گفت: فاز اول آن به حوزه ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داشت که سال گذشته اجرا شد و بخشی از این کتاب‌ها، آثار نویسندگان استانی بود. امسال نیز در تلاشیم مرحله دوم این طرح با موضوع رمان و داستان اجرایی شود.
منوچهری از تصمیم کتابخانه‌های عمومی بر تهیه بانک اطلاعاتی جامع از فعالان ادبیات در استان خبر داد و گفت: ما در برنامه مسیر کودکی، بانک اطلاعاتی از فعالان حوزه ادبیات کودک را جمع‌آوری کردیم که کامل نیست و لازم است که با همراهی نویسندگان و فعالان این اطلاعات کامل شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه با تأکید بر اینکه 241 کتابخانه در استان فعال است، گفت: در حال حاضر بیش از 160 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و در سال جاری میزان استفاده مردم از کتابخانه‌های عموم بیشتر شده و آمار امانت کتابخانه های استان 50 درصد رشد داشته است.
وی با تصریح اینکه سامانه مدیریت کتابخانه‌ها راهنمای خوبی برای نویسندگان است، گفت: با استفاده از آمار کتابخانه می‌توان مشخص کرد که کدام کتاب‌ها پرطرفدارترند و نویسندگان از این طریق می‌تواند ذائقه مخاطب را درباره آثارشان محک بزنند.
منوچهری در ادامه مشکلات مالی و کمبود فضای کتابخانه‌ها را محدودیت‌های مجموعه برای خرید تمامی آثار نویسندگان استانی دانست و گفت: اهل قلم در استان بسیار زیاد است و تمامی آن‌ها انتظار دارند که کتاب‌هایشان در کتابخانه‌های عمومی موجود باشد که متاسفانه این امکان فراهم نیست. بخش عمده اعتبارات کتابخانه‌های عمومی سهم نیم درصد کتابخانه‌هاست که آن هم به تمامی محقق نمی‌شود. با این حال سعی بر این بوده که از بیشتر نویسندگان فارس آثاری را برای کتابخانه‌های عمومی تهیه کنیم.
وی وجود بخش استان‌شناسی را در کتابخانه‌های شیراز ضروری دانست و گفت: در تلاشیم مجموعه‌ای از کلیه آثار تمامی نویسندگان را گردآوری کنیم که در این راه به کمک نویسندگان نیاز داریم.

آثار نویسندگان فارس در کتابخانه‌های عمومی استان باشد
احمد اکبرپور، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان فارس نیز در این دیدار با اشاره به اینکه ارائه بانک اطلاعاتی جامع از نویسندگان و ادیبان استان سال‌هاست مطرح شده است، گفت: متاسفانه ما هنوز در استان این اطلاعات را نداریم و نه تنها مخاطب بیرونی بلکه بسیاری از فعالان این حوزه یکدیگر را نمی‌شناسند. باید همه ما شناخت کاملی از دیگر نویسندگان، شاعران، مترجمان، تصویرگران، ناشران و .. داشته باشیم.
این نویسنده با تأکید بر اینکه بگذاریم بچه‌هایمان رمان و شعر بخوانند، اضافه کرد: اصل مشکل ما، عدم آگاهی است، مسئولان باید متوجه شوند که ادبیات سرچشمه تخیل و تخیل سرچشمه علم است. لازم است که مدیران و معلمان با اهمیت کتابخوانی آشنا شوند؛ در هرجایی که این ارتباط با مدارس شکل گرفته، نتیجه گرفتیم.
خالق کتاب «شب بخیر فرمانده» با انتقاد از اینکه لازم است که مسئولان فرهنگی در این دورهمی‌ها حضور داشته باشند، گفت: باید این چنین برنامه‌های با حضور مسئولان ارشاد، شهرداری، آموزش و پرورش و ... برگزار شود.
وی در پایان به نقد جامعه نویسندگان و شاعران پرداخت و گفت: هیچ قشری مغرورتر از ما نیست. ما نویسندگان و شاعران بیشترین نیاز را به نقد داریم؛ چرا فکر می‌کنیم که به آموزش نیاز نداریم. باید جلسات آموزشی شعر و داستان شرکت کنیم و تئوری‌های ادبی را بخوانیم.
بهمن پگاه‌راد، دیگر نویسنده ادبیات کودک و نوجوان و روزنامه‌نگار شیرازی نیز گفت: نظام آموزش با توجه به اینکه خاستگاه کتاب به شمار می‌رود متاسفانه در طول سال‌های اخیر برنامه شاخصی برای افزایش میزان مطالعه دانش‌آموزان نداشته است.
این نویسنده که آثار پرشماری در معرفی مفاخر استان دارد، میزان مطالعه مردم به ویژه دانش‌آموزان را نامطلوب عنوان کرد و گفت: نهاد تعلیم و تربیت کشور بهتر است نگاهی تازه و توجهی ویژه به کتاب داشته باشد.

انتهای پیام
captcha