دین می‌تواند تغییر عمیق در رویكردهای عرصه پزشكی داشته باشد
کد خبر: 3858398
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

دین می‌تواند تغییر عمیق در رویكردهای عرصه پزشكی داشته باشد

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه می‌توان برای سیاستگذاری پزشكی و مدیریت این عرصه از تعالیم دین استفاده‌های بسیار زیادی برد، گفت: دین می‌تواند تغییر عمیق در رویكردهای عرصه پزشكی داشته باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 29 آبان‌ماه در چهارمین همایش بین‌المللی «سیره نبوی در طب» كه در مجتمع ولایت شیراز در حال برگزاری است، با طرح این سؤال كه نگاه طب در سیره نبوی باید چگونه باشد، گفت: در 4 محور باید از سیره پیامبر(ص) برای امور مختلف از جمله طب بهره ببریم.

وی محور اول را مبانی جهان‌بینانه، انسان‌شناسانه و معرفت‌شناسانه برشمرد كه از دین می‌توان اخذ كرد و افزود: علم به تعبیر امروزی كه متداوا شده است، وقتی از یك مبانی در تمدنی است به مبانی تمدن دیگر می‌رود و طور دیگری رشد می‌كند.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه باید نگاه جهان‌بینانه را در بحث فلسفه پزشكی دنبال كنیم، ادامه داد: انسان‌شناسی ما وقتی متفاوت می‌شود و برای علم پایه قرار می‌گیرد، طب هم برتری می‌یابد و به همین شكل معرفت‌شناسی ما.

امام جمعه شیراز اظهار كرد: در طول چند سال گذشته در المپیادهای دانشگاه علوم پزشكی چند موضوع مورد بحث قرار گرفته است از جمله فلسفه پزشكی و همین‌طور انسان شناسی در پزشكی به مرور دارد به عنوان موضوع قرار می‌گیرد و كار می‌شود و امیدواریم در آینده این‌ها خیلی دقیق و عمیق متناسب با فرهنگ دینی و سیره پیامبر(ص) تبیین شود.

وی با بیان اینكه محور دوم در رابطه با رویكردهای دانش پزشكی است كه این هم به واسطه نگاه به سیره پیامبر(ص) قابل تغییر است، گفت: امام راحل یك اشاره خیلی كوتاه داشتند كه كدام یك از طب پیشگیری یا طب درمان مقدم است و كدام بیشتر كاربرد دارد این‌ها را بیشتر از رویات گرفتیم و اصولاً امام(ره) اهل این بود كه چكیده مباحث طولانی را در یك جمله می‌گفت.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه می‌توان برای سیاستگذاری پزشكی و مدیریت این عرصه از تعالیم دین استفاده‌های بسیار زیادی برد، گفت: دین می‌تواند تغییر عمیق در رویكردهای عرصه پزشكی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، مسئله سوم را روش‌های تحقیق و پژوهش در علم دانست و گفت:‌ ابن سینا در منطق شفا تصریح دارد كه پزشكی علمی تجربی است و باید بر پایه تجربه در آن جلو برویم و این روش هم به كار تجربی مشهور است كه این روش بسیار ارزشمندی است.

وی با یادآوری اینكه آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی فرمودند وقتی تعریفتان از انسان عوض می‌شود، مجال برای روش وحیانی هم پیدا می‌شود، گفت: در این صورت جای روش وحیانی یك جای خاصی می‌شود.

آیت‌الله دژكام همچنین با تأكید بر اینكه طب متعالی طبی است كه می‌تواند از روش‌های مختلف در جای خودش به خوبی برای درمان و پیشگیری استفاده كند، اهمیت توجه به علم اخلاق پزشكی را یادآور شد و گفت: در اخلاق پزشكی هم باید از سیره پیامبر(ص) بهره‌مند باشیم كه این نگاه هم در همایش سیره نبوی به صورت خوبی بسط داده شده است.

انتهای پیام
captcha