به گزارش ایكنا از فارس، صلاحالدین ایزدفر، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس امروز، 19 آبانماه در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار این اتاق بیان کرد: ملاکهای زیادی برای اخلاق مطرح شده است که هر فعال اقتصادی و تاجر ما باید با رعایت اصول انسانی و اسلامی ترویجدهنده خوبی و عدالت باشد تا این مهم در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود.
وی با تصریح اینكه در مباحث اخلاقی فردی و سازمان باید از خودمان شروع کنیم در غیر این صورت نمیتوانیم بر روی دیگران و جامعه تاثیر داشته باشیم، افزود: امروز نیز مانند گذشته کسبه، تجار و بازرگانان ما در بین مردم جایگاه ویژهای دارند بنابراین رفتار آنها نیز به مراتب در جامعه تاثیرگذار خواهد بود.
ایزدفر با بیان اینکه هدف ما در کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس احیا و بازخوانی اخلاق در تجارت و کسب و کار است، گفت: هر فرد و سازمان باید تلاش کند تا راه ورود به بی اخلاقی را از خویش آغاز کند تا این موارد در جامعه اشاعه پیدا نکند و این مهم رمز تحقق جامعهای ایدهآل انسانی و اسلامی است.
در این جلسه حجتالاسلام حمید محمودیان، استاد دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز با ارائه مفاهیم در حوزه اخلاق کسب و کار گفت: اخلاق یک بحث فرادینی و یک امر مشترک انسانی است اما ما در اخلاق کسب و کار به اقتضای اینکه در ایران به سر میبریم و مسلمان هستیم بیشتر تاکیدات از روایات اسلامی است.
وی افزود: بحث اخلاق کسب و کار زیر مجموعهای از اخلاق حرفهای است که مفاهیم و اصول اخلاق حرفهای را باید متناسب با مخاطبان مطرح شود و این در حالی است که حوزه اخلاق کسب و کار با علوم زیادی از جمله روانشناسی، جامعهشناسی، فقه و فلسفه اخلاق سر و کار دارد.
محمودیان با بیان اینکه در حوزه اخلاق کسب و کار دو بحث اخلاق و احکام کسب و کار مطرح است، گفت: در بحث مفاهیم اخلاق جمع خلق و به معنای سرشت و سیرت است که به خودی خود منشأ صدور فعل و رفتار در برابر خلق که نماد ظاهر است، میشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نکته مهم و قابل تامل در اخلاق کسب و کار این است که بین آداب و اخلاق تفاوت وجود دارد و ما در اخلاق کسب و کار بستهای را مدنظر داریم که آداب هم جز آن است اما در جامعه چنین است که انجام ندادن برخی از آداب را به پای بی اخلاقی گذاشته میشود در حالی که این اشتباه است و مرز این دو موضوع باید تشخیص داده شود.
محمودیان بیان كرد: خلق قابل تغییر است اما آداب قراردادهای بشری هستند که در حوزه اخلاق شکل پیدا میکنند به عنوان مثال حرمت نهادن به دیگران امر اخلاقی است اما رفتار در پی آن ادب اخلاقی است که غیر از خود اخلاق است.
وی ادامه داد: آداب و رسوم تابع زمان و مکان است اما اخلاق تابع زمان و مکان نیست و همچنین آداب و رسوم قراردادیاند و به اخلاق مرتبطند لذا تغییر در آداب و رسوم مشکلی ایجاد نمیکند اما تغییر در اخلاق باعث بروز مشکلاتی خواهد شد که آداب فروشندگی از جمله آداب است.
محمودیان بیان کرد: برای رسیدن فرد و سازمان به موفقیت در حوزه کسب و کار و جا افتادن خلاق کسب و کار باید به مواردی از جمله مسئولیتپذیری، قانونپذیری، پیشبینیپذیری، ایجاد اعتماد و توانایی ایجاد ارتباط شفاف، آسان و سازنده با دیگران مقید باشد که هر گونه عدم پایبندی به هر یک از این موارد موجب میشود فرد و سازمان نتواند جایگاه خود را در حوزه اخلاق کسب و کار پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: اخلاق و قانون باهم ارتباط دارند و تعارض بین اخلاق و قانون یک بحث جدی است به طوری که یکی از نکات حساس و مهم در اخلاق، تعارضهای اخلاقی است.
محمودیان با بیان اینکه اگر قانون بخواهد به اهداف خود دست یابد نیازمند نهادینه شدن اخلاق است، اضافه کرد: اخلاق قانون نانوشتهای است که از اخلاق میتوان به عنوان روح قانون نام برد زیرا مسئولیتهای اخلاقی فراگیرتر از همه مسئولیتهاست.
این استاد دانشگاه تأكید كرد: یکی از مهمترین اصول در اخلاق کسب و کار، اخلاق عدالت است که امروز یکی از نیازهای جامعه ماست.