22 و 23 آبان‌ماه؛ زمان برگزاری همایش ملی «دولت قرآن» + تشریح جزئیات
کد خبر: 3855889
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶

22 و 23 آبان‌ماه؛ زمان برگزاری همایش ملی «دولت قرآن» + تشریح جزئیات

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نخستین همایش ملی «دولت قرآن» با محوریت بازگشت به قرآن به‌میزبانی شیراز طی روزهای ٢٢ و ٢٣ آبان‌ماه به‌همت بنیاد فارس‌شناسی و با همكاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس برگزار می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، منصور طبیعی، دبیر نخستین همایش ملی «دولت قرآن» امروز، 19 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز گفت: از یكسال پیش طرح «دولت قرآن» آماده شد و هدف آن نیز قرآن‌محور و بازگشت به قرآن در ادبیات فارسی است.
وی افزود: مهم‌ترین شاخصه سومین حرم اهل بیت(ع) كه لقب پر افتخار شیراز است، فعالیت‌های قرآنی و محوریت قرآن در تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است و بر این اساس طرح دولت قرآن آماده شده است و قرار بر این است كه در این طرح بتوانیم عمده فعالیت‌ها و حتی فضاهای فیزیكی شهر را با المان‌ها و نمادهای قرآنی پر كنیم.
طبیعی با بیان اینكه این طرح در شورای فرهنگ عمومی مورد تصویب قرار گرفته است، گفت: در این راستا بحث‌ فعالیت‌های ادبی، پژوهشی را در این زمینه پیگیری كردیم و اعضای دبیرخانه و هیئت علمی آن را تشكیل دادیم.
وی با یادآوری اینكه عنوان همایش از شعر حافظ برگرفته شده است، گفت: میزان مانایی و جاودانی هر چیزی در هر شاخه هنری بستگی به میزان وابستگی و بهره‌گیری آن از قرآن است و قرآن كه جهت‌دهی كند باعث می‌شود یك كار یا اثر جاودان بماند.
رئیس بنیاد فارس‌شناسی با تأكید بر اینكه حافظ یك قرآن‌پژوه است و قرآن با جان و دل و ذهن و زبانش انس گرفته و چنین شخصیتی شعرش هم با قرآن خواهد بود، گفتك نوعی روایت قرآن از حافظ در اشعارش صورت می‌گیرد.
طبیعی همچنین یادآور شد: حافظ به دلیل انس عمیقی كه با قرآن داشته است هم به لحاظ اسلوب و شكل و هم محتوا كاملاً متأثر از قرآن بوده است.

تلاش برای بازگشت به مطالعات قرآنی در ادبیات
دبیر نخستین همایش ملی «دولت قرآن» گفت: به دنبال این هستیم تا این همایش نقطه آغاز یك جریان فرهنگی باشد كه بتواند نوعی بازگشت به مطالعات قرآنی و تأثیر آن در ادبیات فارسی باشد.
طبیعی قرآن و حافظ را محور اول این طرح فراگیر ذكر كرد و گفت: ضمن ارج نهادن به همه حافظ پژوهان، هدف این همایش تكمیل مطالعات در زمینه تاثیرپذیری حافظ از قرآن است.
وی ادامه داد: این همایش پس از اعلام فراخوان، مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت و پس از دریافت مقالات، مقرر شد كه این همایش ٢٢ و ٢٣ آبان‌ماه جاری به شكل ملی و در آستانه ولادت پیامبر اعظم(ص) برگزار شود.
رئیس بنیاد فارس شناسی بیان كرد: افتتاحیه این همایش بعدازظهر روز چهارشنبه، ٢٢ آبان ساعت ١٨:٣٠ در تالار مركز اسناد و كتابخانه های ملی استان فارس برگزار خواهد شد.
طبیعی گفت: علاوه بر سخنرانی استاندار، آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان و منصوری لاریجانی با موضوع «جایگاه عشق در نگاه حافظ» در آیین افتتاحیه این همایش به ایراد سخن می پردازند.
وی اضافه كرد: نشست علمی اول این همایش صبح روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان از ساعت ٨:٣٠ در تالار مركز اسناد و كتابخانه‌های ملی استان فارس با سخنرانی غلامرضا اعوانی با موضوع «رمز و رموز قرآن در تمثیل»، محمدیوسف نیری با موضوع «حافظ در حجاب تجلی قرآن» و حجت‌الاسلام قاسم كاكایی با موضوع «رویكرد حافظ به قرآن» آغاز می‌شود.
به گفته دبیر نخستین همایش ملی دولت قرآن، محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش زبان و ادبیات فارسی با موضوع «حافظی كه اروپای شرقی می‌شناخت»، حجت‌الاسلام ناصر نقویان با موضوع «حافظ و قرآن» و محمدرضا خالصی با موضوع «تأثیر قرآن مجید بر رو ساخت‌های شعر حافظ» سخنرانان نشست دوم این همایش را در صبح ٢٣ آبان‌ماه تشكیل می‌دهند.
طبیعی یادآور شد: در بعد ازظهر پنج‌شنبه، ٢٣ آبان نشست علمی نخستین همایش ملی دولت قرآن با سخنرانی حجت‌الاسلام قادر فاضلی با موضوع «دولت بیدار، دولت قرآن»، محمدهادی همایون با موضوع «عاشورا در شعر حافظ» و محمدكاظم كاوه پیش‌قدم با موضوع «تاثیر قرآن بر سبك غزل‌های حافظ» به پایان می‌رسد.
وی از محمدرضا خالصی و قاسم كاكایی به عنوان اعضای هئیت علمی این همایش یاد كرد و گفت: مشوق اصلی ما در برگزاری این همایش، امام جمعه شیراز بود كه در چندین جلسه پیگیری كننده كار بودند.
دبیر نخستین همایش ملی دولت قرآن، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس، دفتر نمایندگی ولی فقیه در فارس، دانشگاه شیراز، اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، اداره‌كل میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، صدا و سیمای مركز فارس، مركز اسناد و كتابخانه‌های ملی فارس و انجمن عرفان اسلامی ایران را از نهادهای همكار در برگزاری این همایش معرفی كرد.

انتهای پیام
captcha