بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه با وقف قابل رفع است
کد خبر: 3855224
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه با وقف قابل رفع است

گروه اجتماعی - رئیس دفتر نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اگر نیازهای جامعه را احصاء کنیم، بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه، با سنت وقف قابل رفع است.

بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه؛ با سنت وقف، قابل رفع استبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدعلی فقیه، رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در استان امروز، 15 آبان ماه در همایش یاوران وقف در تبریز گفت: وقف سنت حسنه ای است که بعنوان منبع مالی، نظام حکومت اسلامی از راهکارهای حل معظلات فرهنگی و حل مشکلات اقتصادی است.
وی با بیان اینکه سنت وقف سنتی دیرپا اما ماندگار و ارزشمند است، افزود: بعنوان صدقه جاری برای واقفین و منبع مالی برای اداره جامعه مورد توجه قرار می گیرد.
حجت‌الاسلام فقیه، ادامه داد: تنوع نیت، پشتوانه اعتقادی و دینی و همچنین ضمانت اجرایی داشتن، سه ویژگی مهم سنت وقف است.
رئیس دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف در کشور وجود دارد گفت: واقف می تواند در مسائل فرهنگی، درمانی، آموزشی، ازدواج، مسجد و حوزه های علمیه نیت داشته باشد و این تنوع نیت و عدم محدودیت در نیت دست واقف را باز می گذارد.
وی گفت: ویژگی پشتوانه دینی وقف نیز، راهکارهای لازم برای افزایش بهره‌وری نیات را ایجاد می کند تا، خادمان وقف برای احیا و حفظ موقوفات تلاش کنند.
وی با اشاره به برخی معظلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق، گفت: می توان با نیت پرداخت تسهیلات برای ازدواج جوانان، و اشتغال جوانان، آمار این آسیب های اجتماعی را کاهش داد.
وی با بیان اینکه هیچ کس مجاز به تخلف و حتی دخل و تصرف در نیت واقف نیست گفت: معامله موقوفه، معامله‌ای باطل است و طبق ضمانت اجرایی که وقف دارد، دست اندرکاران باید با بروز رسانی نیت واقف، بهترین و بیشترین استفاده را از موقوفه کرد.
حجت‌الاسلام فقیه، گفت: مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اشتغال، بیشترین مشکلاتی است که در دیدارهای مردمی به چشم می خورد و می توان از رهگذر درآمدهای وقف، در راستای کاهش این مشکلات گام برداشت.

انتهای پیام
captcha