فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل توسط آموزش و پرورش
کد خبر: 3854386
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷

فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل توسط آموزش و پرورش

گروه اجتماعی ــ مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: کار ما در آموزش و پرورش این است که در حوزه پدافند غیرعامل فرهنگ‌سازی کنیم و در حد مقدورات و توان خود دانش‌آموزان، اولیا و همکاران خود را با مفهوم پدافند غیرعامل و اتفاقات شهر و کشور آشنا کنیم.

فرهنگ‌سازی پدافند غیرعامل توسط آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، امروز 12 آبان‌ماه در مراسم رزمایش استانی پدافند غیرعامل در مدرسه دولتی پارسا با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل کار عقلانی و منطقی است، اظهار کرد: این کار از آغاز بشر بوده و تاریخ گواهی می‌دهد که انسان‌ها به پدافند غیرعامل اهمیت می‌دادند.

وی ادامه داد: انسان اولیه برای اینکه از حمله حیوانات درنده درامان باشد، برای خود سرپناهی درست می‌کرد، همچنین باید گفت معنای ساده‌تر پدافندغیرعامل در نظرگرفتن یک جان‌پناه برای خود است. به‌مرور و با رشد تمدن‌ها، استفاده از وسایلی که میزان خطرات در کمین انسان را کاهش می‌دهد، متداول‌ شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در طول تاریخ همه کشورها درگیر حملات و تهاجماتی از طرف دشمنان خود بوده‌اند، این کشورها برای اینکه ضربات و خسارات مالی و جانی کم‌تری به آن‌ها بخورد، تدابیری می‌اندیشیدند، همچنین کشورها قبل از اینکه جنگی آغاز شود، آمادگی را در خود دائما حفظ می‌کردند.

خدابنده با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند پدافندغیرعامل یک اصل برای همیشه است، عنوان کرد: ما باید قبل از جنگ یک آمادگی دفاعی را در تمام دوران‌ها داشته باشیم. در این میان، مردم و دستگاه‌های خدمات‌دهنده نیز باید آمادگی لازم را داشته باشند. برای هر تهاجم یا حمله نظامی نیاز است، کشور آمادگی لازم را داشته باشد چرا که پدافند غیرعامل مصونیت‌سازی یا ایمن‌سازی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تنها راه برای مصون‌سازی کشور پدافندغیرعامل است، خاطرنشان کرد: در زمان صلح ما مقدمات کار را فراهم می‌کنیم که اگر جنگی رخ داد بتوانیم کشور را از صدمات حفظ کنیم و خدمت‌رسانی به مردم را ارائه بدهیم، در پدافند غیرعامل هرسازمانی تکالیفی دارد اما مردم نیز باید آمادگی را داشته باشند.

وی بیان کرد: کار ما در آموزش و پرورش این است که در این حوزه فرهنگ‌سازی داشته باشیم. در حد مقدورات و توان خود دانش‌آموزان، اولیا و همکاران خود را با مفهوم پدافند غیرعامل و اتفاقات شهر و کشور آشنا کنیم. همچنین در کتب درسی دانش‌آموزان و در درس آمادگی دفاعی در خصوص پدافندغیرعامل صحبت شده است تا دانش‌آموزان با آن آشنا شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز رزمایشی برگزار می‌کنند تا سطح آمادگی خود را حفظ کنند و به‌روزرسانی نیروها را در کار داشته باشند که در صورت وجود مشکل در شهر یا کشور، خدمت‌رسانی را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی 1945 تا 1990 بیش از 220 جنگ در دنیا رخ داده است، گفت: در کشورهای اطراف ما همیشه درگیری و آشوب‌هایی وجود داشته است، اگر آمادگی داشته باشیم، به‌نوعی واکسیناسیون قبل از جنگ را انجام داده‌ایم.

خدابنده عنوان کرد: امیدوارم با این رزمایشی که صورت گرفت، دانش‌آموزان با سطح خدمات‌رسانی آشنا شده و دستگاه‌ها نیز آمادگی خود را حفظ کنند. امیدواریم این آمادگی در تمام مردم وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: برای همکاران خود دوره‌های ضمن خدمتی در خصوص پدافند غیرعامل قرار دادیم که آن‌ها می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کرده و با تکالیف و وظایف ایام بحرانی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه مدرسین آموزش خانواده ما در مدارس نیز در یکی از جلسات خود با اولیاء به پدافند غیرعامل می‌پردازند، خاطرنشان کرد: هرچقدر آمادگی ما در وحدت و همدلی در کشور بیش‌تر باشد، قطعا خاصیت بازدارندگی خواهد داشت، دشمنان اگر ببینند کشور آماده است، کم‌تر هوس حمله خواهند داشت.

انتهای پیام
captcha