وقف در قرآن و روایات/ مشکلات جامعه با احیای موقوفات حل می‌شود
کد خبر: 3854237
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

وقف در قرآن و روایات/ مشکلات جامعه با احیای موقوفات حل می‌شود

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری به تبیین جایگاه وقف در قرآن و روایات اسلامی پرداخت و گفت: کلمه وقف در قرآن نیامده است و به جای آن از کلمه صدقه و مصدق استفاده شده است.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امروز، 12 آبان‌ماه در همایش سالیانه «یاوران وقف» که به منظور تجلیل از واقفان و اصحاب رسانه در دهه وقف در حرم امامزاده اسماعیل(ع) فسا در حال برگزاری است، ضمن تبریک فرا رسیدن این دهه گفت: در قرآن کریم کلمه وقف به این معنایی که مدنظر ماست، نیامده است.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم کلمه صدقه آمده است، افزود: در قرآن آمده است، کسانی که اهل صدقه هستند و به خداوند قرض می‌دهد خداوند اجرشان را مضاعف و چند برابر می‌کند.
آیت‌الله بهشتی با بیان اینکه صدقه را باید دو قسمت کنیم، گفت: یکی صدقه جاریه است که قرن‌ها جریان دارد که موقوفات همین صدقات جاریه است و نوع دیگر صدقه غیرجاریه است مانند کمکی که امروز به یک محتاج و مستحق می‌کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در قرآن کریم روی کلمه صدقه و تصدق تکیه شده است؛ راجع به کسانی که مدیون هستند و نمی‌توانند بدهی خود را دهند. آیا باید او را زندان کنیم یا اینکه فکر دیگری برای آن کنیم و قرآن در این زمینه فرموده اگر بدهکار و گرفتار است به او مهلت دهیم تا توانایی پیدا کند ولی اگر طلبکار دینش را تصدق کند و از بدهی نجاتش دهد، بسیار نیک است.
وی برخی از آیات قرآن کریم را درباره صدقه و تصدق برشمرد و گفت: در جای دیگری از قرآن کریم آمده است، خدا به کسانی که تصدق می‌کنند، پاداش می‌دهد لذا در قرآن همه تکیه بر روی صدقات و تصدق است اینکه خدا گیرنده است و جزا می‌دهد و بدهکاران را باید نجات دهد و غیره در این کتاب آسمانی آمده است.
آیت‌الله بهشتی در ادامه به بحث وقف در روایات اشاره کرد و گفت: اینکه می‌گویند سابقه 700 ساله وقف در استان فارس است، سابقه مکتوب وقف است وگرنه بنیانگذار وقف، مکتب اسلام است و از زمانی که مردم ایران، اسلام را قبول کردند به عرصه وقف ورود کرده‌اند لذا قدمت وقف به زمان آغاز اسلام در ایران باز می‌گردد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مردم ایران هم اسلام را با جان دل قبول کرده و هم شعائر اسلامی را رعایت کردند، گفت: در روایت‌ها داریم از امام باقر(ع) که قومی که خدا وعده‌اش را داده است، قوم ایرانیان هستند.
وی با بیان اینکه اسلام برای همه دنیا آمده است نه فقط قوم عرب، گفت: امام صادق(ع) فرمودند پیامبر اسلام(ص) اموالی را صدقه داد و آن چیزی را که صدقه داد، وقف کرد و از این موقوفات شخص خودش مهمانان را پذیرایی می‌کرد و به آن‌ها انفاق و کمک می‌کرد و موقوفاتی را هم برای حضرت صدیقه می‌گذاشت پس وقف از آن آغاز شده است.
آیت‌الله بهشتی همچنین روایات دیگری را درباره حضرت علی(ع) به نقل از امام صادق(ع) بیان کرد و افزود: حضرت فرمودند خداوند بهشت را برای او واجب کرد این اموال را صدقه‌ای قرار داد و برای فقرا گذاشت و بعد از آن حضرت علی(ع) دعا کرد که این اموال را برای این وقف کردم که هم آتش جهنم را از صورت من دور کرده و هم صورت من را از آتش جهنم دور کن.
وی با بیان اینکه برخی از احکام وقف را می‌توان از این روایت‌ها استخراج کرد، گفت: وقف مسئله‌ای است که در شرع مقدس پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) آغاز کرده‌اند و ان‌شاءالله که این سنت الهی روز به روز تقویت شود و متولیان هم به این نکته توجه داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به برکت موقوفات، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها رونق پیدا کرده و مشکلات جامعه حل می‌شود. اکنون می‌گویند اگر تنها حوزه‌های علمیه موقوفاتشان را درست اداره شود و حقوق آن‌ها استیفا شود خودشان به راحتی می‌توانند امورات خود را بگذرانند.
وی با طرح این سئوال که اگر متولیان به وظیفه خود عمل نمی‌کنند، چه باید کرد، خواستار استیفای دقیق حقوق موقوفات شد و ابراز امیدواری کرد: تمام مسئولان اوقاف بتوانند موقوفات قدیمی را احیا کرده و موقوفات موجود را نگه‌داری کنند تا کسی در جمهوری اسلامی نتواند موقوفات را غصب کند.

انتهای پیام
captcha