ترویج فرهنگ اسلامی در برپایی مراسم را از خودمان آغاز کنیم
کد خبر: 3853844
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
سبک زندگی اسلامی/6

ترویج فرهنگ اسلامی در برپایی مراسم را از خودمان آغاز کنیم

گروه اجتماعی ـ مدرس حوزه علمیه بروجن با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ اسلامی در برپایی مراسم باید از خودمان آغاز کنیم، گفت: هر فرد در وصیت‌نامه خود بنویسد که هزینه مراسم ترحیم صرف کارهای خیر مثلاً دستگیری ایتام و ...شود، یا اینکه در هر خانواده و فامیل صندوقی برای برپایی مراسم عزا و عروسی ایجاد شود و کل فامیل مبلغی را در آن پس‌انداز کنند و به برپایی مراسم یکدیگر کمک کنند.

ترویج فرهنگ اسلامی در برپایی مراسمات را از خود آغاز کنیمحجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی برجیان، مدرس حوزه علمیه حضرت مهدی(عج) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با توصیه اسلام برای برگزاری مراسمات عزاداری و عروسی، بیان کرد: در روایات متعدد سفارش شده است که در عزای امام حسین(ع) مراسمی به عنوان روز چهلم و اربعین گرفته شود و این توصیه خاص امام حسین(ع) است و در مورد دیگر ائمه حتی حضرت رسول(ص) نیز نیامده است.

وی ادامه داد: اما در میان مردم مرسوم شده است از هفته نخست فوت عزیزشان تا سالگرد مرحوم هر هفته برای او مراسم و یادبود می‌گیرند که همه این برنامه‌ها از جمله بردن تاج گل بر سر قبور، که غالباً به خاطر تکلف و چشم و هم‌چشمی است، ثوابی برای مرده ندارد و مورد تأیید اسلام نیست.

حجت‌الاسلام برجیان با اشاره به آیه اول سوره مبارکه تکاثر، اظهار کرد: در این سوره خداوند می‌فرماید: «أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ» یعنی تفاخر و زیاده‌خواهی شما را غافل داشت و انسان را از فخر کردن به زیادی در مال حتی به گورستان‌ها هم رسیده است و انسان‌ها برای فخرفروشی قبرستان‌ خانوادگی با سنگ‌ قبرهای گران قیمت می‌سازند.

قبرستان‌ها را آباد و سرسبز نکنید

وی ادامه داد: حال آنکه اسلام توصیه کرده است قبرستان‌ها را آباد و سرسبز نکنید تا انسان با ورود به قبرستان یادی از آخرت و قیامت کند، اما می‌بینیم که امروزه قبرستان‌ها بسیار آباد و محلی برای تفریح و یا حتی تبدیل به پارک شده‌اند و افراد با لباس‌های فاخر به قبرستان می‌روند و حتی تا لحظات آخر نیز حواسشان به مردن و قیامت نخواهد بود؛ متأسفانه با همه تذکراتی که داده می‌شود باز هم جامعه ‌از اسلام دور شده‌است.

این مدرس حوزه در ادامه با بیان نکات منفی مراسم عزاداری افزود: در روایات متعدد بیان شده است که تا سه روز برای شخص عزادار غذا تهیه و به منزلش ببرند تا این خانواده عزادار دغدغه غذا نداشته باشند و این در حالی است که امروز خلاف این روایات مشاهده می‌شود و مردم تا چند روز مهمان خانه شخص داغ‌دار هستند.

وی افزود: اکنون در شهرستان بروجن این اتفاق زیبا افتاده و شورای شهر تصویب کرده است خویشاوندانی که راهشان نزدیک است در مراسم ختم میت برای صرف ناهار شرکت نکنند و تنها افرادی که از راه دور دعوت شده‌اند برای صرف غذا باشند.

حجت‌الاسلام برجیان در رابطه با مراسم عروسی و ازدواج بیان کرد: متأسفانه امروز برای جشن‌های عروسی خرج‌های میلیاردی می‌شود و این درصورتی است که در اسلام تنها به یک ولیمه ساده توصیه شده است و بهتر است مابقی پول را برای خانه و تهیه مایحتاج عروس و داماد خرج شود تا اینکه صرف موسیقی و غذا و ... شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در مراسم عزاداری شاهد اختصاص هزینه تهیه تاج گل برای خرید بسته‌های لوازم التحریر، پوشاک مدرسه و ... برای نیازمندان هستیم، اضافه کرد: این ابتکار و عمل حسنه هم از انصراف جلوگیری می‌شود و هم برای میت ثوابی واصل خواهد شد،

حجت‌الاسلام برجیان در پایان گفت: برای ترویج فرهنگ اسلامی در برپایی مراسم باید از خودمان شروع کنیم، از جمله اینکه هر فرد در وصیت‌نامه خود بنویسد که هزینه مراسم ترحیم صرف کارهای خیر مثلاً دستگیری ایتام و ...شود، یا اینکه در هر خانواده و فامیل صندوقی برای برپایی مراسم عزا و عروسی ایجاد شود و کل فامیل مبلغی را در آن پس‌انداز کنند و به برپایی مراسم یکدیگر کمک کنند، و بالاخره اینکه شورای هر شهر می‌تواند قانونی همچون قانون شهر بروجن تصویب کند و چند تن از مسئولان شهر این قانون را اجرا کنند تا دیگران نیز از آن الگو بگیرند.

انتهای پیام
captcha