مژده ربیع‌الاول با دق‌الباب مسجد پیشینه روایی ندارد
کد خبر: 3853211
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲

مژده ربیع‌الاول با دق‌الباب مسجد پیشینه روایی ندارد

گروه اجتماعی - معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه «دق‌الباب هفت مسجد» و روشن کردن شمع پشت درب مساجد به مناسبت پایان ماه صفر هیچگونه پیشینه روایی ندارد، گفت: دق الباب مساجد به بهانه مژده ربیع‌الاول یکی از خرافاتی است که امروز وهابیت به شیعه ایراد وارد می کند.

چند سالی است در شب اول ماه ربیع‌الاول رسمی تحت عنوان «دق‌الباب هفت مسجد» باب شده که شائبه بدعت و یا ترویج نوعی خرافه دارد.

ماجرا از این قرار است که برخی از افراد حاجتمند در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه‌شب تا اذان صبح افراد با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد قرار می‌گیرند و با کوبیدن به درب و خواندن اذکار ضمن توسل جستن حاجات خود را طلب می‌کنند، البته این عمل تا هفت مسجد ادامه دارد و در هنگام اذان صبح به اوج خود می‌رسد. در واقع حاجتمندان با خبر دادن اتمام ماه صفر و آغاز ماه ربیع می‌خواهند حاجت بگیرند.

بعضی از مردم چنین مسئله‌ای را نادیده گرفته و در واقع به آن اعتنا نمی‌کنند، در مقابل کم نیستند افرادی که اعتقاد راسخی به چنین موضوعی داشته و سال‌های سال است که این امر را وظیفه خود می‌دانند و ربیع‌الاول را به یکدیگر بشارت می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین گلمیرزاده، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه «دق‌الباب هفت مسجد» و روشن کردن شمع پشت درب مساجد به مناسبت پایان ماه صفر هیچگونه پیشینه روایی ندارد، گفت: «دق‌الباب هفت مسجد» ریشه خرافی دارد و شیوه‌ای قابل تایید نیست.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد با انجام چنین رفتاری حتی به مساجد خسارت هایی وارده شده است، اظهار کرد: این گونه رفتارهای خرافی که موجبات خسارت به مساجد را وارد می کند، فعلی حرام است و باید ترک شود.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی گیلان بدعتگذاری در دین را نهی شده دانست و افزود: دق الباب مساجد به بهانه مژده ربیع‌الاول یکی از خرافاتی است که امروز وهابیت به شیعه ایراد وارد می کند لذا این عمل غیر دینی بدعت و خرافه است و ضرر سیاسی و اجتماعی دارد.

گلمیرزاده با بیان اینکه ماه ربیع‌الاول ماه ولادت پیامبر اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به مومنان مژده دهیم باید اعمال وارد شده دینی در این ماه را انجام دهیم که یکی از این اعمل اقامه نماز جماعت در مسجد است که امری بسیار پسندیده محسوب می‌شود.

وی اقامه نماز شکر به شکرانه اقامه دو ماه عزاداری و عبادت، روزه گرفتن، صدقه دادن، کمک به مستمندان و قرائت زیارت پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) را از جمله آداب خاص خروج از ماه صفر و حلول ماه ربیع‌الاول عنوان کرد.

انتهای پیام
captcha