اربعین؛ نقطه عطفی برای آغاز گام دوم انقلاب
کد خبر: 3850080
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵

اربعین؛ نقطه عطفی برای آغاز گام دوم انقلاب

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های اربعین، گفت: اربعین می‌تواند نقطه عطفی باشد برای آغاز گام دوم انقلاب اسلامی در سبک زندگی مؤمنانه و عاشقانه که باید به جهان ارائه دهیم.

نیره قوی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در تبیین نقش زن در اربعین، گفت: امام حسین(ع) فرمودند «انی اخرجت لاصلاح امة جدی» که این مسئله می‌تواند آغازگر بحث ما در حفظ ارزش‌های دینی و تحول‌های جهانی باشد که در جامعه بشری توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) به وجود آمد.

وی با یادآوری نقش دین در ایجاد تحول در بعد فردی و اجتماعی بشر، افزود: حادثه کربلا و نقشی که امام حسین(ع) در تداوم راه آن انقلاب حضرت رسول(ص) به وجود آورد و دگرگون کرد، در زندگی بشر یک نقطه عطف است و این نقطه عطف بودن به دلیل این است که در آن جای منکر و معروف داشت عوض می‌شد به همین دلیل اما حسین(ع) فرمودند «انی اخرجت لاصلاح امة جدی»  یعنی می‌خواهند یک نوع اصلاح‌گری را در امت جدشان به وجود آورد.

قوی، حادثه کربلا را در تاریخ بشر نه کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر دانست زیرا امروز اربعین بزرگترین اجتماع بشری است و ادامه داد: امام حسین(ع) در آن برهه از زمان توانست در کربلا یک نقطه عطفی در زندگی بشر به وجود آورد و با انجام تکلیفی که خداوند برعهده ایشان گذاشته بود، این مأموریت را انجام داد.

نقش پیام‌آوری حضرت زینب(س)

استاد دانشگاه تهران، نقش پیام‌آوری حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا را یادآور شد و گفت: در کربلا اتفاقی که می‌افتد نه یک حماسه و تاریخ و رویداد بلکه تحول و نقطه عطفی در اسلام است که این نقطه می‌تواند به این عنوان نگریسته شود که اوج ظلم و مقابله با ظلم در کربلا شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: در تاریخ مشاهده می‌کنیم که امام حسین(ع) در زمان حرکت از مدینه و مکه و کربلا، نقش و جایگاه و ارزشی به زنان می‌دهند؛ عده‌ای به حضرت می‌گویند زنان و بچه‌ها را با خود نبرید اما حضرت با آن جامعیت نگاهی که در نقش‌آفرینی برای انسان قائلند و در تفکر دینی و دین اسلام انسان تعریفش اعم از زن و مرد است، زنان را همراه می‌کند.

قوی با بیان اینکه در حماسه کربلا تبلور نقش‌آفرینی انسان در امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) کنار هم است به همین دلیل حضرت زینب(س) در کنار امام حسین(ع) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بعد از حماسه کربلا هم نقش زن را توسط تفکری که امام حسین(ع) دارند؛ تعریف شده دارند و زن را نقش‌آفرین در ظهر و عصر عاشورا که امام حسین(ع) به شهادت می‌رسند، می‌بینیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در عین حال این نکته را یادآور شد که حضرت زینب(س) از ابتدا نقش‌آفرین است آن هم زمانی که زینب(س) در مدینه بود و در کنار امام حسین(ع) و امام حسن(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بود.

وی با یادآوری وقایع عاشوا گفت: ظهر عاشورا حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) و عون و جعفر به شهادت رسیده‌اند و این زینب(س) است و پیام‌آوری حادثه کربلا و بی‌نظیرترین مبارزه‌ای که در طول تاریخ بشری در مقابل ظلم انجام گرفته است.

قوی با بیان اینکه امام حسین(ع) با چشم‌انداز دوری که دارند، جایگاه بزرگ و عظیمی برای زن قائلند که با نبودن امام حسین(ع) و امام حسن(ع) بتواند پیام‌آور باشد، گفت: این تفکر حسینی است که زن می‌تواند پیام‌آور باشد.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: «کربلا در کربلا می‌ماند، اگر زینب(س) نبود» اینجا معنی پیدا می‌کند، امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیدند اما زینب کبری(س) دارد این کاروان بشریت را در اندیشه حسینی هدایتگری و راهبری می‌کند. جایی که زینب(س) وارد مجلس یزید می‌شود چه کسی آرامش‌بخشی می‌کند به زنان و کودکان و التیام دل یتیمان و زنانی که همسران و فرزندان خود را از دست داده‌اند، اما آن‌ها آرام و صبورند چون زینب کبری(س) هست.

حماسه‌ای در تداوم کربلا

وی بیان کرد: زینب کبری(س) در مجلس یزید آن لحظه‌ای که باید خود را معرفی کند، به زیبایی نقش‌آفرینی می‌کند و حماسه‌ای در تداوم کربلا می‌سازد که نقش زن در اربعین از همین جا بنیانگذاری می‌شود اگرچه بعد از کربلا آغاز شده است.

قوی یادآور شد: وقتی در مجلس یزید از زینب(س) پرسیدند کربلا را چطور دیدی؟ حضرت فرمود «ما رأیت الا جمیلا» چیست که شهادت در نظر حضرت زینب(س) آنقدر زیباست. همه توقع دارند در مجلس یزید زینب(س) را بعد از شهادت برادران و فرزندان و یاران و آن هم سختی‌های راه گریان و خمیده ببیند اما یک زن قد می‌کشد، آنقدر ستبر و استوار که به بلندای تاریخ قد کشیده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان اینکه زمانی که حضرت زینب(س) به عنوان یک زن مسلمان تکلیفش را انجام می‌دهد، زیبایی‌های معنوی برایش جلوه می‌کند، گفت: زینب(س) در کنار امام حسین(ع) یعنی امام و راهبر خودش نقش‌آفرینی کرده است اما اینجا مستقیم وارد عرصه شده است لذا نتیجه می‌گیریم در طول تاریخ بشر خصوصاً در تاریخ اسلام زینب(س) به عنوان یک مصداق نقش مستقیم و غیرمستقیم زن است.  

وی به نقش زنان در ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: در ایران اسلامی چه در زمان شروع انقلاب و پیروزی آن، چه 8 سال دفاع مقدس این نقش پیدا و پنهان و مستقیم و غیرمستقیم زن را از زینب(س) آموختیم و چه زیبا یاد گرفتیم که اگر لازم است زن به صورت مستقیم نقش‌آفرینی می‌کند.

قوی با بیان اینکه امروز نقش مستقیم زنان را در اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم، گفت: زنان ما در زمانی که نیاز بود فرزندانشان را به جبهه‌ها فرستادند و در مدارس و مساجد و سازمان‌ها و پشت جبهه‌ها ماندند و نقش‌آفرینی کردند به همین دلیل امام فرمودند از دامن زن مردان به معراج شهادت رفتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ادامه داد: نقش‌آفرینی زن را امروز در دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز مشاهده کردیم و چقدر زیباست زنانی که الگویشان حضرت زینب(س) بود نه الگوهای غرب و شرق و دوران جاهلیت مدرن به همین دلیل می‌توان گفت زنان امروز نیز هم نقش پیدا و پنهان و مستقیم و غیرمستقیم خود را در بزنگاه‌هایی که مورد نیاز دین است، ایفا می‌کنند.

زنان در تمدن‌سازی اسلامی نقش‌آفرین باشند

وی با بیان اینکه امروز در ایران اسلامی می‌بینیم زنان نقش‌آفرینی که زینب‌گونه وارد عرصه شدند، قدم‌هایشان را در اربعین همگام با برادران و فرزندانشان برمی‌دارند و دقیقاً صحنه‌های کربلا تکرار می‌شود، گفت: امروز تکلیف زن مسلمان در نظام جمهوری اسلامی ایران این است که زنان در کنار مردان باید افق تمدن‌سازی اسلامی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند، نقش‌آفرینی کنند.

قوی با تصریح اینکه اربعین عرصه نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم زن است و این دو نقش در اربعین کنارهم قرار گرفته است، گفت: در اربعین مشاهده می‌کنیم زنانی که پزشک، پرستار، خبرنگار و مبلغ و معلمند در کنار برادرانشان با حفظ عفاف و حجاب آن سنگر را حفظ کردند و چقدر زیباست که برخی از زن‌ها نه تنها خانواده را حفظ کرده بلکه در حفظ ارزش‌ها همراه کرده‌اند؛ مادری که دو بچه دارد و جوان و نوجوان و فرزند خردسالش دارد با سختی‌های راه همراه می‌کند که این اقدامات در تاریخ بشر بی بدیل است و بی بدیل خواهد ماند زیرا دین اسلام بی بدیل است.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: اربعین می‌تواند نقطه عطفی باشد برای آغاز گام دوم انقلاب اسلامی در سبک زندگی مؤمنانه و عاشقانه و در سبک زندگی که باید الگو به جهان ارائه دهیم و اگر لازم است در صحنه می‌مانیم و نقش ایفا می‌کنیم و به حرکت در می‌آوریم.

وی این نکته را یادآور شد که آقایان هم در همه عرصه دارند خدمت می‌کنند اما اهرم حرکت خانواده زن است و این آن چیزی است که زینب(س) آموخت و عمل کرد و چه زیبا برای زنان مسلمان معلم و مدرس شد و امیدواریم که همه زنان ما در ایران اسلامی بتوانند در این دنیایی که به نوعی جاهلیت را احیا کرده است، الگو باشند.

قوی اضافه کرد: امروز دنیا تعریفی از زن‌ها داده است که آن را در عرصه‌های مختلف تبلیغاتی و صرفاً زندگی مادی محدود می‌کند، اینکه زن این جهانی باشد نه جهان‌ساز و عامل حرکت و تکامل برای قرب الهی لذا زنان در اربعین می‌توانند سکان‌دار حرکت تمدن‌ساز باشند.

انتهای پیام
captcha