ثبت‌نام در سامانه سماح از مرز ۲ میلیون گذشت
کد خبر: 3848335
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

ثبت‌نام در سامانه سماح از مرز ۲ میلیون گذشت

گروه اجتماعی ــ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به توطئه‌های دشمنان در خنثی‌سازی حرکت مردمی و بین‌المللی اربعین، گفت: تاکنون بیش از دو میلیون زائر برای پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت ثبت‌نام این تعداد به بیش از سه میلیون برسد.

ثبت‌نام در سامانه سماح از مرز دو میلیون گذشتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 15 مهرماه در همایش مدیران ایستگاه‌های صلواتی در استانداری خراسان رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای نیروی انتظامی اظهار کرد: ما مسلمانان یک شانس بزرگ داریم و با مرور تاریخ اسلام متوجه خواهیم شد که دشمنان ما در هر مقطع زمانی دشمنان نادانی هستند.

وی افزود: در جریان اربعین امسال پیش‌بینی می‌شد سه میلیون زائر در این راهپیمایی عظیم از ایران شرکت کنند اما بار دیگر نیز توطئه دشمن نادان در روزهای اخیر برای متوقف کردن این حرکت عظیم بین‌المللی و مردمی در عراق رخ داد و خوشبختانه نتیجه عکس داشت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: از آنجا که تاکنون ثبت‌نام زائران در سامانه سماح از مرز دو میلیون نفر گذشته و با توجه به مدت باقی مانده تا ایام اربعین این آمار از مرز سه میلیون نیز خواهد گذشت، با این اقدام دشمن نیز این مراسم باشکوه‌تر از سال قبل برگزار خواهد شد.

براتی ادامه داد: سهم خراسان رضوی برای شرکت در این مراسم، 180 هزار نفر پیش‌بینی شده است، لذا برنامه‌ریزی خوبی برای این تعداد از زائران در ستاد اربعین استان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: علاوه بر زائران کشور اسلامی خود، مسئولیت دو کشور دیگر افغانستان و پاکستان نیز برعهده ستاد اربعین استان است و از مرز دوغارون 33 هزار زائر سال گذشته وارد ایران شدند، امسال پیش‎بینی شده این رقم بیشتر باشد، لذا امکانات برای این زائران غیر ایرانی در مرز دوغارون نیز تدارک دیده شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری هیچ برنامه‌ای نباید برنامه‌های اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد. بحث مردمی کردن ستاد اربعین جزء سیاست‌های اصلی ما است، همانطور که مراسم عاشورا و تاسوعا در کشور مردمی برگزار می‌شود و هیچ اعتباری از سوی دولت به جز بحث‌های زیربنایی هزینه نمی‌شود.

براتی بیان کرد: پیش‌بینی شده است از مرز میرجاوه که محل عبور زائران پاکستانی است نیز حدود 100 هزار زائر داشته باشیم، همچنین با توجه به امکانات استان سیستان بلوچستان، تدارک امکانات برای زائران غیرایرانی این مرز نیز از سوی ستاد اربعین خراسان رضوی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما خود در این مسیر نیامده‌ایم و این توفیق و لطف الهی بوده که خادمین زائران امام حسین(ع) و امام رضا(ع) باشیم و امیدواریم تا با نیت خالص به نحو احسن این خدمت را به عنوان توشه‌ای برای آخرت ببریم.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص جانمایی نامناسب برخی از موکب‌ها در سال گذشته افزود: در سنوات گذشته بعضا شاهد رعایت نکردن فاصله‌های موکب‌ها بودیم یا در برخی موارد نزدیک بودن موکب‌ها به یکدیگر باعث ازدحام جمعیت می‌شد و یا برخی دور از هم بود که زائران را به زحمت می‌انداخت، لذا باید در این خصوص تمهیداتی صورت گرفته و در همه مسیرها و در فواصل خاص پیش‌بینی شود.

براتی اضافه کرد: بحث مهمی که در این پیاده‌روی‌های اربعین و دهه پایانی صفر حائز اهمیت خواهد بود، بحث فرهنگی است که باید توجه ویژه به آن داشته باشیم، لذا باید این بخش پررنگ‌تر باشد، چرا که بعد معنوی این حرکت‎ها صرفا با پذیرایی و فراهم کردن امکانات رفاهی تأمین نمی‎شود، بر همین اساس باید به این مقوله پرداخته شود و در جهت ترویج و تحلیل فرهنگ رضوی پیش برویم که در این خصوص ارائه بسته‌های فرهنگی یک ضرورت است و از طرفی مؤسسات فرهنگی نیز باید در این زمینه اقدام کنند.

وی توجه به بحث مسائل بهداشتی را از دیگر موارد در برپایی موکب‌ها برشمرد و عنوان کرد: از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، پخش صوت‌هایی است که بعضا دیده شده این صوت‌ها مورد تأیید مراجع نبوده است؛ لذا به این موارد نیز باید توجه شود.

انتهای پیام
captcha