از بیان علت آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز تا ایمن‌سازی بازار وكیل
کد خبر: 3842034
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

از بیان علت آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز تا ایمن‌سازی بازار وكیل

گروه اجتماعی ــ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در یك نشست خبری به تشریح مواردی نظیر بیان علل آتش‌سوزی هتل آسمان شیراز و بررسی عمدی‌ بودن یا غیرعمدی بودن این واقعه، ایمنی‌سازی بازار وكیل، برگزاری جشنواره شهر ایمن و غیره پرداخت.

به گزارش ایكنا از فارس، محمدهادی قانع، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز امروز، 23 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به آتش‌سوزی هتل نیمه ساخته آسمان که در مردادماه حادث شد، اشاره كرد و گفت: علت آتش‌سوزی مواد مذاب‌های برشکاری در طبقات بالاتر و ریختن آنان به روی مواد قابل اشتعال اعلام شد و حدود ٣٠ دقیقه طول کشید تا افراد از آتش سوزی مطلع شوند و به آتش‌نشانی خبر دهند.

وی اضافه کرد: کمیته‌های تخصصی در حال بررسی شرایط عمومی هتل آسمان هستند و ١٢ نفر از فرماندهان آتش‌نشانی نیز گزارش‌های آتش سوزی هتل را بررسی کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در خصوص روند خدمت‌رسانی در این آتش‌سوزی نیز بیان کرد: آتش‌نشانان شیراز در آتش‌سوزی هتل آسمان کمتر از دو دقیقه به محل اعزام شدند و در همان دقایق اولیه بیش از ۳۰ نفر از افرادی که در حریق گرفتار شده بودند، نجات یافتند.

قانع ادامه داد: خنک‌سازی در ابتدای آتش‌سوزی انجام و باعث شد با خروج محصولات قابل اشتعال از افزایش حرارت و انفجار مجدد در هتل آسمان جلوگیری به عمل آید.
وی تأكید کرد: با توجه به حفره‌های ایجاد شده و خنک‌سازی در ابتدای آتش‌سوزی شاهد بودیم که تنها در‌ طبقه دوم ‌زیر زمین آتش وجود داشت و در سایر طبقات حرارت کمتری نسبت به منبع آتش ایجاد شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در خصوص آتش‌سوزی بازار انقلاب نیز بیان کرد: یکی از مغازه‌های بازار انقلاب دچار حریق شده بود و این آتش سوزی می‌توانست با توجه به وصل بودن مغازه‌ها به هم فاجعه‌ای در بازار ایجاد کند.

قانع با اشاره به علت آتش‌سوزی سینما بهمن و هتل آسمان گفت: علت وقوع آتش‌سوزی سینما بهمن و هتل آسمان پس از آتش‌سوزی بیان شد و دادگستری فارس در حال بررسی عمدی یا غیر عمد بودن آتش‌سوزی است.

ایجاد كانال‌های مخصوص آتش‌نشانی در بازار وكیل

وی در خصوص مشکلات بازار انقلاب نیز اظهار کرد: وجود انبار مواد سوختی در کنار هم و عدم استفاده از وسائل اطفال حریق از جمله مشکلات این بازار است اما در جهت ایمن‌سازی بازار وکیل در حال ایجاد کانال‌های مخصوص آتش‌نشانی هستیم و امید است این طرح در سایر بازارهای استان نیز گسترش یابد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز در ادامه از برگزاری اختتامیه دومین جشنواره بزرگ شهر ایمن با محوریت مجتمع‌های مسکونی در تاریخ 21 آبان‌ماه در تالار احسان خبر داد و گفت: شهروندان شیرازی می‌توانند جهت بررسی ایمنی مجتمع مسكونی محل زندگی خود نشانی را تا پایان شهریورماه به سامانه ٣٠٠٠٧٥١٢٥ پیامك كنند و كارشناسان سازمان آتش‌نشانی، ایمنی مجتمع مسكونی پیامك شده را بررسی خواهند كرد.

به گفته این مقام مسئول بیش از ٥٠٠ هزار نفر ساعت در نخستین جشنواره شهر ایمن که سال گذشته برگزار شد، تحت آموزش‌های ایمنی قرار گرفتند.

قانع همچنین اظهار کرد: نیمه دوم سال گذشته با کاهش 40 درصدی حوادث ایمنی در کلان‌شهر شیراز مواجه شدیم که بخش زیادی از این مهم به اموزش شهروندان در راستای جشنواره شهر ایمن برمی‌گردد.

برگزاری دومین جشنواره شهر ایمن
وی ادامه داد: در جشنواره دوم شهر ایمن که از مردادماه امسال در اجرایی شده، 16 شاخص مدنظر قرار گرفته و مواردی چون ایمنی واحدهای مسكونی بررسی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه کارشناسان ایمنی این سازمان تا پایان مهرماه به در منازل مسكونی مراجعه خواهند کرد، گفت: برای جلوگیری ازهر گونه سوءاستفاده احتمالی، کارشناسان هنگام مراجعه باید دارای معرفی‌نامه رسمی سازمان آتش‌نشانی شیراز داشته باشند و پوشش آن‌ها نیز با فرم و آرم سازمان باشد.

قانع با بیان اینكه از زمان اجرای دومین جشنواره بزرگ شهر ایمن تاکنون بیش از ٧ هزار واحد در این طرح بازدید شده است، تأکید کرد: استفاده از جعبه‌های آتش، روش‌های خاموش کردن حریق، بازدید از جعبه‌های آتش و جذب افراد به عنوان آتش‌نشان افتخاری از جمله برنامه‌های است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن ساختمان‌ها براساس کد نوسازی نیز در دستور کار قرار گرفته و برای بیش از ١٠٠ واحد مسکونی نیز شناسنامه ایمنی صادر شده است.

قانع همچنین در خصوص آزمون استخدامی این سازمان نیز گفت: نیاز استان فارس بیش از ٢٨٠ نیروی انسانی است که در آزمون استخدامی این دستگاه تعداد چند برابر ظرفیت مورد نیاز اعلام شده که این افراد به مرور دعوت شده و مورد گزینش و آزمون عملی قرار خواهند گرفت تا امکان جذب آنان فراهم شود.
انتهای پیام

captcha