34 موکب در اربعين حسينی از سوی یزدی‌ها برپا می‌شود
کد خبر: 3839873
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

34 موکب در اربعين حسينی از سوی یزدی‌ها برپا می‌شود

گروه اجتماعی ــ جانشين ستاد بازسازی عتبات عاليات استان یزد تعداد مواكب فعال استان در مراسم اربعين حسينی را 34 مورد اعلام و گفت: حدود نيمی از اين مواكب مربوط به شهرستان يزد است.

34 موکب در اربعين حسينی توسط یزدی‌ها برپا می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، مشهدی بافان، جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد 12 شهریورماه در نشست ستاد اربعین حسینی شهرستان یزد ضمن بیان تلاش‌های صورت‌ گرفته برای ارائه خدمت شایسته به بیش از 37 هزار زائر اربعین از استان یزد در سال 1397، گزارشی در خصوص خدمات و فعالیت‌های كمیته اعزام و مشاركت‌های مردمی، اسكان و تغذیه در سال جاری ارائه کرد.

وی اظهار کرد: طبق سهمیه ابلاغ شده از تهران، در مجموع 25550 نفر اسكان در روز، سهمیه استان یزد است كه در این راستا 36600 پرس غذا هم در هر وعده توزیع خواهد شد.

مشهدی بافان تعداد مواكب فعال استان در مراسم اربعین حسینی را 34 مورد اعلام کرد و یادآور شد: حدود نیمی از این مواكب مربوط به مركز استان یعنی شهرستان یزد است.

ساماندهی موكب‌داران، برنامه‌ریزیی و انجام پیش‌بینی‌های لازم جهت ساماندهی اسكان زائران در كربلا، كاظمین، نجف و مرز چزابه، تمهیدات لازم برای استقرار زیر‌ساخت‌های بهداشتی، ضرورت انجام مقدمات امور گمركی در یزد به منظور تسریع خروج از مرز، جذب منابع خیری، تهیه و آماده کردن اجناس مورد نیاز جهت ارسال به مكان‌های پیش‌بینی شده، درخواست تسریع در بررسی طرح پیشنهادی مساعدت شورای شهر به ستاد اربعین حسینی در صحن شورای اسلامی و درخواست معرفی رانندگان فعال در مراسم اربعین جهت أخذ حواله لاستیك سهمیه‌ای، از دیگر محور‌هایی بود كه وی به آن اشاره کرد.

محمدعلی جعفری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار یزد نیز در این نشست اظهار کرد: اربعین حسینی بزرگترین اجتماع شیعیان در سطح جهان است كه می‌تواند منجر به ایجاد انسجام و اتحاد بیشتر شیعیان سرتاسر جهان برای مقابله با تهدیدات دشمنان شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و عظمت این رویداد، شهرستان یزد باید نقش مهم خود را در ابعاد مختلف مرتبط با مراسم اربعین ایفا نماید و لذا لازم است دستگاه‌های ذی ربط كلیه ظرفیت‌های خود را برای تسهیل‌گری سفر زائران و هر چه باشكوه‌تر برگزار شدن مراسم اربعین حسینی به كار گیرند.

سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد نیز در این نشست بیان كرد: با توجه به عدم نیاز به ویزا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نسبت به سنوات قبل استقبال بیشتری از سفر اربعین صورت پذیرد به همین دلیل لازم است بیش از سال گذشته آمادگی مدیریت سفر را داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل عدم آگاهی برخی از مردم با الزامات سفر اربعین، لازم است كمیته آموزش نسبت به این موضوع ورود كند و آداب سفر اربعین، مسائل فرهنگی و برخی قوانین كشور عراق كه مرتبط با ابعاد مختلف سفر زائران است را به صورت گسترده به اطلاع شهروندان برساند تا مردم با آگاهی از همه جوانب در سفر حاضر شوند و بیش از پیش زمینه آسایش هموطنان در این سفر فراهم شود.

فرماندار یزد لزوم استفاده از تجربیات سال‌های أخیر را ضروری دانست و یادآور شد: به عنوان نمونه در سال‌ گذشته بعضی از كاروان‌ها مجوز‌های لازم را نداشتند و لذا به دلیل نداشتن شرایط لازم، در مسیر رفت و برگشت با ناهماهنگی‌ها و مشكلاتی مواجه شدند كه ارائه خدمات به شكل نامناسب موجب نارضایتی برخی از زائران و سردرگمی آنان در مرز شده بود، به منظور عدم تكرار چنین مواردی لازم است درخواست متقاضیان صدور مجوز بصورت دقیق بررسی و از ورود افراد بدون داشتن شرایط لازم پیشگیری شود.

محمد صادق طهماسبی، مدیركل پدافند غیر عامل استانداری و دبیر ستاد اربعین حسینی استان یزد نیز در خصوص برخی از پیشنهاد‌ها و ابهامات مطرح شده در جلسه توضیحاتی را مطرح و سپس ضمن بیان ضرورت توجه وافر به تأمین امنیت و سلامت غذایی زائران گفت:  تهدیدات بیوتروریسمی یكی از ابعاد تهدیدآمیزی است كه باید نسبت به آن دقت كافی داشت و لازم است مدیران موكب‌ها، مسئولان تغذیه و سایر سرگروه‌ها به صورت تخصصی آموزش ببینند تا كلیه فرایند‌ها را به صورت دقیق رصد نمایند.

یادآور می‌شود در ادامه جلسه كلیه مدعوین جهت به كارگیری ظرفیت‌های دستگاه متبوع برای برگزاری شكوهمند مراسم اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده و جمعی از حاضران ضمن بیان گزارشی از برخی از اقدامات صورت‌ گرفته، نقطه‌نظر و پیشنهاد خود را برای هر چه باشكوه‌تر برگزار شدن این مراسم معنوی در سال جاری مطرح كردند.

انتهای پیام

captcha