حفظ قرآن در هیئت عاشقان ولایت شهرکرد
کد خبر: 3838884
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
هیئت کجا بریم؟/2

حفظ قرآن در هیئت عاشقان ولایت شهرکرد

گروه اجتماعی ــ مسئول هیئت عاشقان ولایت شهرکرد به آموزش قرآن در این هیئت اشاره کرد و گفت: قرآن و اهل بیت(ع) هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نیستند؛ لذا همیشه اول جلسات این مسجد با قرائت قرآن آغاز می‌شود و برخی از نوجوانان نیز مشغول حفظ جزءهایی از قرآن هستند.

برای رسیدن به کربلا، باید ایمان و اراده قلبی، شجاعت و عشقی سوزان داشت و در این سفر، باید ره‌توشه‌ای از صبر و یقین، پاپوشی از توکّل، سلاحی از «ایمان» و مَرکبی از «جان» داشت، تا به منزل رسید؛ چرا که راه کربلا، از «صحرای عشق» و «میدان فداکاری» و پیچ و خم خوف و خطر می‌گذرد.

زائر حسین(ع) باید تمثیلی از شداید و رنج‌ها و سوز و گدازها و خوف و عطش‌ها را در خویش پدید آورد و کربلایش «کرب» و «بلا» باشد. دانشگاه کربلا باز است و شاگرد می‌پذیرد، از هر جا که باشد، هر کسی که باشد، هیئت یک دانشگاه بدون کنکور برای عاشقان حسینی است.

ابراهیم ابراهیمی، مسئول هیئت عاشقان ولایت شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص پیشینه این هیئت، بیان کرد: هیئت عاشقان ولایت در سال ۷۶ در خیابان ملت مسجد رضا(ع) پایگاه سیدالشهداء شهرکرد تأسیس شد و هر هفته دوشنبه شب‌ها در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مداحی، مولودی و نیز در مراسم ملی جلساتی را برگزار می‌کند.

وی در رابطه با حضور بانوان در مجالس هیئت، گفت: بانوان نیز در جلسات عمومی حضور دارند اما از آنجا که جلسات خصوصی در منازل اعضای هیئت برگزار می‌شود؛ لذا در این جلسات بسته به محیط و شرایط، در صورت امکان از بانوان نیز دعوت می‌شود.

ابراهیمی معیار انتخاب مداح و سخنران هیئت را نیاز مخاطبان دانست و افزود: سعی داریم از خطیبانی دعوت کنیم که از نظر علمی، شخصیتی، اخلاقی و ولایی در سطح بالایی باشند و در هر جلسه بر علم مستمعان بیفزایند همچنین از مداحان برجسته استانی که مطالب را در راستای مدح اهل بیت و ائمه(ع) بیان کنند، استفاده می‌کنیم.

مسئول هیئت عاشقان ولایت شهرکرد افزود: در جلسات خصوصی از مداحان و سخنرانان استانی و در برخی جلسات عمومی، اساتیدی را از استان‌های قم، تهران و کرمان که از نظر بار علمی در درجات بالاتری هستند دعوت می‌کنیم تا مداحان و سخنرانان استانی از علم این افراد بهره‌مند شوند و نکات مهم را دریافت کنند ضمن اینکه در سبک و جلسات هیئت نیز تنوعی ایجاد شود.

افزایش شعور حسینی در جلسات هیئت

ابراهیمی در ارتباط با محتوای سخنرانی‌های جلسات عزاداری گفت: در جلسات این هیئت تنها به شور حسینی پرداخته نمی‌شود و سعی داریم تا شعور حسینی را میان عاشقان بیفزاییم؛ لذا موضوعات مختلف از جمله نهج‌البلاغه‌خوانی، سلسله مراتبی از موضوعات اخلاقی، بیانیه گام دوم انقلاب، فضای مجازی، مسائل روز، مسائل اجتماعی و ... به‌صورت تخصصی نیز در این جلسات مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ارتباط اعضای هیئت با زیر مجموعه سبب حفظ جوانان در هیئت می‌شود و این سیاست منجر به تولد هیئت «شباب الشمس» از دل هیئت عاشقان ولایت شده است، بیان کرد: شباب‌‌الشمس، هیئت دانش‌آموزی با دو سال سابقه کار است که جلسات آن در چند ماه اخیر به‌طور منظم‌ و منسجم‌، پنج‌شنبه شب‌ها، در منزل دانش‌آموزان برپا می‌شود.

ظهرهای دهه محرم با هیئت شباب‌الشمس شهرکرد

ابراهیمی افزود: این هیئت در طول دهه اول محرم بعد از نماز ظهر و عصر با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمدرضا احمدی، و مداحان استانی برپا می‌شود که در این جلسات نیازهای جوانان و نوجوان به‌صورت تخصصی مورد بحث قرار خواهند گرفت.

رئیس هیئت عاشقان ولایت شهرکرد به راهکارهای جذب جوانان به این جلسات اشاره و اظهار کرد: برپایی حلقه‌های تخصصی معرفتی با حضور اساتید دوره‌دیده قم دو شب در هفته با محوریت آموزش کتب شهید مطهری، استاد پناهیان و مقام معظم رهبری، برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی قم، مشهد، پیاده‌روی اربعین، اردوی تشویقی فعالان هیئت به مشهد بعد از ماه محرم، سالن ورزشی فوتبال و والیبال و ... از جمله برنامه‌هایی است که برای جذب جوانان به کار برده‌ایم و تاکنون نتیجه خوبی نیز داشته است.

این مداح اهل بیت(ع) برپایی برنامه‌های دهه کرامت را از فعالیت‌های شاخص این هیئت دانست و افزود: حدود شش سال است که هیئت عاشقان ولایت شهرکرد در دهه کرامت خادمان رضوی را که به استان سفر می‌کنند در اجرای طرح‌ها یاری می‌کند و هماهنگی‌های لازم برای انجام مأموریت خادمان رضوی را انجام می‌دهد که خوشبختانه این طرح و فعالیت‌ها بسیار مورد استقبال مردم استان قرار گرفته و کرامات بسیاری از جمله شفای بیماران، عفو زندانیان و .. از امام رضا(ع) در طول این دهه مشاهده شده است.

ابراهیمی به خالص بودن اعضای این جمع مذهبی اشاره کرد و گفت: برپایی اولین مجلس عزاداری در دهه فاطمیه در ابتدا به‌همت هیئت عاشقان ولایت و سید‌مسلم اصغرزاده بود که ایشان در سال ۸۷ در کاظمین توسط گروهک‌های تکفیری به شهادت رسیدند، همچنین سهراب صادقی در سال ۸۸ در دفاع از مرزهای میهن در کردستان به درجه شهادت نائل شدند.

حفظ قرآن در هیئت عزاداری

وی به آموزش قرآن در هیئت اشاره کرد و گفت: قرآن و اهل بیت(ع) هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نیستند؛ لذا همیشه اول جلسات این مسجد با قرائت قرآن آغاز می‌شود، همچنین ماهی یک بار جلسات تدبر در قرآن کریم در جلسات خصوصی هیئت برپا می‌شود و در طرحی نیز برخی از نوجوانان در حال حاضر مشغول حفظ جزءهایی از قرآن هستند. هزینه‌های جاری مجالس این هیئت نیز بیشتر از طریق مردم و نذوراتشان اداره می‌شود.

ابراهیمی به فرهنگ‌سازی در جلسات عزاداری اشاره کرد و افزود: گروهی از اعضای هیئت برقراری انضباط جلسات را برعهده دارند و بعد از پایان مجلس محیط را تمیز می‌کنند همچنین زمانی که هیئت برای برپایی دسته‌های سینه‌زنی به بیرون از حسینه حرکت می‌کند اعضا به تمیزی شهر اهمیت می‌دهند و در طول مسیر با در دست داشتن کیسه‌های مخصوص، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

وی گفت: زمینه‌ای برای جوانان و نوجوانان ایجاده شده است تا از این فضا استفاده کنند، روزی همه ما خواهیم مرد پس چه بهتر که عمرمان در جلسات عزاداری اهل بیت(ع) سپری شود و نفس‌هایی که در این مجالس می‌کشیم جزء باقیات و صالحات ما قرار گیرد.

شب‌های دهه محرم با هیئت عاشقان ولایت شهرکرد

ابراهیمی گفت: جلسات عزاداری ویژه‌ خانواده‌های عزادار در طول دهه محرم از شنبه، ۹ شهریورماه به مدت ۱۱ شب بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه بقیة‌الله شهرکرد واقع در بلوار امیرکبیر، ۱۶ متری ششم، با حضور سخنرانان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی محمدی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیروس شیرزاد و مداحی حجت‌الله کیانی، سید‌حسن عبدالله‌زاده و ابراهیم ابراهیمی برپا می‌شود.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه جلسات تا پاسی از شب ادامه پیدا خواهند کرد با نهادهای ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی به‌منظور برقراری امنیت و آتش‌نشانی به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است، همچنین تعدادی از اعضای هیئت در قالب انتظامات، برقراری نظم و انضباط جلسات و مکان را برعهده دارند.

انتهای پیام

captcha