خبرنگار حرفه‌ای به هیچ گروهی وابسته نیست
کد خبر: 3833592
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰

خبرنگار حرفه‌ای به هیچ گروهی وابسته نیست

گروه اجتماعی ــ مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان گفت: اخلاق‌مداری یکی از ویژگی‌های یک خبرنگار حرفه‌ای است، اخلاق‌مداری یعنی اینکه خبرنگار نباید به هیچ گروهی وابسته باشد.

خبرنگار حرفه‌ای به هیچ گروهی وابسته نیست

احسان شهیر، مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: خبرنگار حرفه‌ای، باید سه خصوصیت مثبت داشته باشد؛ اول اینکه بتواند ارتباط انسانی خوبی با دیگران برقرار کند، یعنی بتواند مراحل ارتباط را به خوبی پیش ببرد و با کسانی که می‌خواهد مصاحبه بگیرد و با آن مخاطبانی که می‌خواهند خبرش را ببینند، از در تعامل و تفاهم وارد شود. 

وی افزود: ویژگی دوم اینکه، خبرنگار حرفه‌ای باید ارتباطات رسانه‌ای قوق داشته باشد، برای ارتباطات رسانه‌ای، شاخص‌هایی تعریف شده که شامل تبلیغ و اغنا است، یعنی خبرنگار باید بتواند اطلاع‌رسانی و تبلیغ کند و مخاطب را نسبت به موضوع مورد نظر خود اغنا سازد.

مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان بیان کرد: سومین ویژگی یک خبرنگار حرفه‌ای این است که اخلاق‌مدار باشد. اخلاق‌مداری یعنی اینکه خبرنگار به هیچ گروهی وابسته نباشد و به صداقت در خبر و امانتداری توجه کند.

شهیر بیان کرد: خبرنگار حرفه‌ای باید آینده‌نگر و به تعبیری دارای مدیریت راهبردی باشد و تنها به مدیریت عملی و اجرایی توجه نکند، خبرنگار حرفه‌ای نباید فقط همین لحظه فعلی را نگاه کند، بلکه باید ببیند که در آینده چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: مهم‌ترین رسالتی که امروز خبرنگاران برعهده دارند، این است که باید خبرهایی که مردم نیاز دارند را شناسایی و پیگیری کنند و به ثمر برسانند، زیرا یکی از مهم‌ترین موضوعات جامعه، بحث سرمایه اجتماعی است. اکنون سرمایه اجتماعی در سطح خرد، کلان و میانی در حال کاهش است؛ برهمین اساس خبرنگاران می‌توانند، طرحی برای حفظ سرمایه اجتماعی اجرا کنند. منظور از سرمایه اجتماعی، میزان اعتماد مردم نسبت به اعضای خانواده‌، دوستان و همسایگان خود و در سطح کلان اعتماد مردم به مسؤلین، نهادها، دستگاه‌ها و انجمن‌ها است که باید این سرمایه‌ها ارتقا پیدا کند. مهم‌ترین رسالت اجتماعی خبرنگاران این است که طرحی نو دراندازند و قدم‌های مثبت، مؤثر و مفیدی بردارند.

مدرس دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان گفت: جایگاه خبرنگاران نسبت به قبل خیلی بهتر شده است، یعنی با خدماتی که نهادهای مرتبط ارائه داده‌اند و رشد علمی که خود خبرنگاران پیدا کرده‌‌اند، همه این‌ها باعث شده که حقوق خبرنگاران نسبت به قبل بیشتر رعایت ‌شود.

وی افزود: خبرنگاری در زمره مشاغل سخت است و باید به این موضوع توجه بیشتری شود، البته فقط بحث حقوق مطرح نیست، بلکه بحث وظایف نیز مطرح است و باید برای وظایف نیز طرحی نو بیافرینند تا بتوانند به نتیجه برسند.

شهیر بیان کرد: مردم نسبت به خبرنگاران دیدی منفی ندارند، ولی از آنجا که خبرنگاران نیز جزء سرمایه‌های اجتماعی‌اند، یکی از اقشاری که اعتماد مردم نسبت به آن کمتر شده، خبرنگاران هستند، خبرنگاران باید بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند. کاهش اعتماد مردم به سرمایه‌های اجتماعی، ناشی از علل و عوامل مختلفی است که یک مورد آن می‌تواند ناشی از عدم شفاف‌سازی‌ها باشد.

این کارشناس رسانه تصریح کرد: برخی خبرنگاران و رسانه‌ها در کاهش اعتماد مردم نسبت به جایگاه خودشان دخیل بوده‌اند، به همین دلیل هر خبرنگار باید سهم خود را در این موضوع مشخص و کارکرد خود را تجزیه و تحلیل کند و بفهمد که باید چه کاری انجام دهد تا کیفیت کارش بهتر شود.
انتهای پیام

captcha