تغییر ارزش‌ها؛ تهدیدی برای خانواده
کد خبر: 3822340
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

تغییر ارزش‌ها؛ تهدیدی برای خانواده

گروه اجتماعی ـ امام جمعه بیرانشهر تغییر ارزش‌ها را تهدیدی برای خانواده دانست و گفت: ما باید بدانیم چه عاملی باعث شده که خانواده بی‌ثبات شود، یکی‌از این عوامل این است که نگرش نسبت به خانواده و ازدواج تغییر کرده که این یعنی تغییر ارزش‌ها.

تغییر ارزش‌ها؛ تهدیدی برای خانواده/هویت و اصالت فرهنگی خانواده حفظ شودحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا بیرانوند، امام جمعه بیرانشهر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه با راه‌کارهای تقویت کانون خانواده، گفت: خانواده نهاد مهم، مقدس و با اهمیتی است که حقیقتاً بقا و تداوم حیات یک جامعه به تداوم بقا و حیات خانواده‌ها در آن جامعه بستگی دارد.
وی با اشاره به این‌که در میان عواملی که خانواده را مستحکم می‌کند و باعث ثبات و پایداری خانواده می‌شود  یکی حفظ هویت و اصالت فرهنگی خانواده است، عنوان کرد: براساس نظریه کارشناسان دانش خانواده نگاه می‌کنیم آن‌چه که باعث نشاط و سرزندگی یک جامعه می‌شود دو عامل است، یکی خانواده و پایداری آن و دوم ازدواج‌های موفق.
بیرانوند ادامه داد: هر جامعه‌ای که در آن میزان پایداری خانوده‌ها و تعداد ازدواج‌های موفق بیشتر باشد به همان اندازه آن جامعه از نشاط و سرزندگی بیشتری برخوردار است، اما معیار و شاخصی که می‌توانیم براساس آن بسنجیم که یک جامعه دارای نشاط است و از ثبات برخوردار است و خانواده‌ها از نشاط و ثبات برخوردارند، عبارت است از موضوعی به نام طلاق، اگر در کشوری میزان طلاق بالا باشد حکایت از این موضوع می‌کند که ثبات خانواده در آن کشور پایین است.
امام جمعه بیرانشهر تصریح کرد: در میان تحقیقاتی که به‌عمل آمده‌ است در کشور آمریکا میزان طلاق و آمار این پدیده بسیار بالاست به‌طوری‌که در سال 1960 میلادی وقتی‌که آمار طلاق را در نظر گرفتند و در اواخر دهه 1990 میلادی آمار طلاق را بررسی کردند، آمار طلاق بیشتر از دو میلیون فقره بوده است این نشان از این دارد که خانواده در آمریکا به‌جد در حال تزلزل است.

بی‎معنا بودن خانواده در آمریکا/تغییر ارزش‌ها؛ تهدیدی برای خانواده

وی افزود: این آمار و تحلیل آن در حقیقت به کسانی‌که فکر می‌کنند آمریکا از ثبات برخوردار است نشان می‌دهد که براساس آمار کارشناسان؛ خانواده در آمریکا معنا ندارد و در حال متلاشی شدن است، اینجاست که برخی از کشورها تحت‌تأثیر این فرهنگ متلاشی شدن خانواده قرار گرفته‌اند.
بیرانوند ادامه داد: متأسفانه در کشور ما نیز موضوع طلاق وجود دارد و یک مقداری نگران‌کننده است که به لطف خداوند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این موضوع در حال مهار شدن است.

نگرش قرآنی به خانواده

امام جمعه بیرانشهر با اشاره به این‌که یکی‌از عواملی که باعث بی‌ثباتی در خانواده‌ها شده، تغییر ارزش‌هاست، عنوان کرد: ما باید بدانیم چه عاملی باعث شده که خانواده بی‌ثبات شود، که یکی‌از این عوامل این است که نگرش نسبت به خانواده و ازدواج تغییر کرده که این یعنی تغییرارزش‌ها، متأسفانه در ازدواج نگاه‌ها به‌سوی موضوعات مادی و دنیوی و بحث‌های لذت‌های آنی و سودگرایی شخصی رفته است.
وی با اشاره به این‌که ما باید نگاه و نگرش‌مان به ازدواج به‌عنوان یک موضوع مقدس که جایگاه مقدسی در میان همه امور اجتماعی دارد باشد، عنوان کرد: باید به موضوع ازدواج به‌عنوان یک پدیده مقدس؛ یک نگاه ارزش‌گرایانه داشت و به دست‌آوردهای معنوی که نصیب هر مرد و زن می‌شود نگاه کرد.
بیرانوند تأکید کرد: یکی‌از راه‌های پیشگیری از بی‌ثباتی خانواده این است که نگرش و نگاه‌مان به خانواده براساس دیدگاه قرآن و براساس مسائل اسلام و اصول اسلامی شکل بگیرد.

انتهای پیام

captcha