کارآمدی شوراها در گرو مدیریت یکپارچه شهری است
کد خبر: 3807243
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

کارآمدی شوراها در گرو مدیریت یکپارچه شهری است

گروه اجتماعی ــ عضو شورای شهر اصفهان گفت: شوراها اگر خواهان کارایی کامل هستند باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کرده و در حوزه‌های نظارتی، خدماتی، مدیریتی و حاکمیتی یک شهر دخیل و تصمیم گیرنده باشند.

کارآمدی شوراها در گرو مدیریت یکپارچه شهری است

کوروش محمدی، عضو شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: شوراها نماد مشارکت مردم، تأثیرگذاری آنان بر سرنوشت جامعه و حاکمیت آنها بر سرنوشت خودشان است. در طرح اولیه شوراها وظایفی مبتنی بر مدیریت یکپارچه شهری تعریف شده و هر شورایی با اعضای خودش به طور مسلط امور آن شهر را در همه زمینه‌ها تحت کنترل دارد.
وی ادامه داد: اما متأسفانه با اینکه این قانون در طرح اولیه پیش‌بینی شده و در کشورهای پیشرفته دنیا نیز به عنوان مدیریت یکپارچه در حال انجام است، ما هنوز در کشور خودمان نتوانسته‌ایم آن را در شوراها تعریف کنیم و به همین دلیل شوراها در قالب مدیریت هماهنگ در حال اداره امور هستند که این یکی از ضعف‌های کارکردی شورا است.
عضو شورای شهر اصفهان افزود: یکی از اتفاقات خوب رخ داده در شوراها این است که مردم حضور خودشان را به خوبی لمس کرده و زمانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند، نتیجه آن را در کارکردهای مدیریت شهری مشاهده می‌کنند.

کارایی کامل شوراها
محمدی تأکید کرد: شوراها اگر خواهان کارایی کامل هستند باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کرده و در حوزه‌های نظارتی، خدماتی، مدیریتی و حاکمیتی یک شهر دخیل و تصمیم گیرنده باشند، در غیر این صورت مدیریت فعلی فقط صرفاً در ارتباط با شهرداری‌ها قابل ارزیابی است که آن هم نقاط قوت و نقاط ضعف خودش را دارد.
وی گفت: به اعتقاد بنده اگر شوراها به سمت استفاده حداکثری از ظرفیت قانون پیش روند به گونه‌ای که شاهد مدیریت یکپارچه شهری باشیم، آثار و نتایج حضور مردم پای صندوق‌های رأی نمایان‌تر می‌شود.
محمدی خاطرنشان کرد: نام «شورا» به معنای تصمیم گیری مشارکتی است. مردم به وسیله شورا نتایج انتخاب‌شان را باید در مدیریت شهر ببینند. اما اینکه اکنون به وسیله اجرا نشدن و یا تکمیل نبودن قانون چنین اتفاقی در حال اجرا می‎باشد یا نه بحثی تخصصی و جدا است.

سیاسی‌شدن شوراها
وی با بیان اینکه شوراها به هیچ عنوان نباید کارکرد سیاسی پیدا کنند، ادامه داد: اگر شوراهای شهر و مدیریت شهری به بازی‌های سیاسی و حزبی آلوده شده و آن را در عملکرد و تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کردند، به مردم آسیب وارد می‌شود و شوراها ناکارآمد خواهند شد.
محمدی اضافه کرد: ریشه تفکر و گرایش سیاسی شوراها از نوعی تفکر سیاسی با چهارچوب نظام، قوانین و حاکمیت سرچشمه گرفته است. این تفکر باید تمام همتش را برای برنامه‌ریزی و خدمت خالصانه به مردم در نظر بگیرد، نه برای منافع حزبی یا سیاسی خاص.
محمدی با بیان اینکه شوراها باید نماد خدمت به مردم باشد، گفت: استفاده و بهره‌کشی از ظرفیت شورا و مدیریت شهری برای احزاب می‌تواند خطرناک باشد. البته احزاب بسیار مؤثر هستند و حضور آنها در انتخابات لازم است، آنها باید کاندیداهای خود را معرفی کرده و در انتخابات تلاش کنند که کاندیدای آنها پیروزشود، احزاب باید تنها تا زمان انتخابات در کنار کاندیدای خود حضور داشته باشند و از زمانی که او به عنوان نماینده شورا انتخاب می‌شود، باید نماینده خود را نماینده همه مردم و جامعه بداند. کاندیدای یک حزب ممکن است یک گرایش سیاسی و عملکری متفاوت داشته باشد، اما همین نیز باید برای خدمت به مردم باشد.
انتهای پیام

captcha