امروز به وحدت روزهای انقلاب نیاز داریم
کد خبر: 3787958
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹

امروز به وحدت روزهای انقلاب نیاز داریم

گروه اجتماعی - مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، آزادی، عدالت و کرامت انسانی را سه محور اصلی مبارزات مردم علیه رژیم شاهنشاهی دانست و گفت: مردم همه تفاوت ها را کنار گذاشتند و برای یک هدف واحد یعنی انقلاب اسلامی تلاش کردند؛ امروز نیز ایران به وحدت بهمن 57 نیاز دارد.

به گزارش ایکنا از گیلان، ژاله حساس خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان عصر امروز، 16 بهمن ماه در نشست «روزهای انقلاب» که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت واگویی خاطرات پیشکسوتان انقلاب اسلامی استان در سالن المپیک رشت برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر، اظهار کرد: گردآوری اسناد تاریخی و هویتی و صیانت از آن و اشاعه آن برای پژوهشگران سه ماموریت اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان است.

وی با بیان اینکه ویژه برنامه های سازمان اسناد صرفا بزرگداشت و جشنواره نیست، افزود: سازمان اسناد بنا دارد با فراهم کردن زمینه مناسب برای تفکر، ارزیابی و تحلیل رویدادهای تاریخی موجب اجتناب از ضعف ها، تقویت نقاط قوت، استفاده از فرصت ها و پرهیز از تهدیدها شود.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به برگزاری سه ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از سوی این سازمان، گفت: برگزاری کارگاه نقد و بررسی کتاب «انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک استان گیلان»، برگزاری نشست «روزهای انقلاب» و برپایی نمایشگاه عکس و اسناد انقلاب اسلامی گیلان از جمله این برنامه هاست که در طول دهه فجر برگزار می شود.

این مسئول فرهنگی برگزاری نشست «روزهای انقلاب» را به منظور بیان خاطرات آن دوران از زبان شاهدان عینی دانست و عنوان کرد: کسانی که در جریان انقلاب نقش داشته اند و آن دوران را درک کرده اند، مشاهدات خود را روایت می کنند.

وی ثبت تاریخ شفاهی را یکی از رسالت های مهم سازمان اسناد دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی به پژوهشگران فرصت می دهد چیزهایی را که مورخان ثبت نکرده اند، از طریق شاهدان عینی درک کنند.

حساس خواه آزادی، عدالت و کرامت انسانی را سه محور اصلی مبارزات مردم علیه رژیم شاهنشاهی دانست و گفت: زمانی که مردم دیدند کرامت انسانی آنان زیر سوال رفته و کشور به دو دسته فقیر و غنی تقسیم شده، تصمیم گرفتند انقلاب کنند لذا همه تفاوت های قومی و قبیله ای و مذهبی و رنگ و نژاد را کنار گذاشتند و برای یک هدف واحد یعنی انقلاب اسلامی تلاش کردند؛ امروز نیز ایران به وحدت بهمن 57 نیاز دارد.

علی امیری، دبیر برگزاری نشست «روزهای انقلاب» نیز، استان گیلان را از جمله نقاط حساس تاریخی و سیاسی ایران دانست و یادآور شد: گیلان و گیلانی همواره سردمدار آزادی و شرف و اسلام خواهی بوده و نام سردار جنگل برای مردم گیلان افتخار است.

وی با اشاره به وجود دغدغه تنویر افکار عمومی و میل به انقلابی گری در مردم گیلان به ویژه بعد از تبعید آیت الله کاشانی، خاطرنشان کرد: در دهه 50 علاقمندی به تحول سیاسی که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، در مردم گیلان فزونی پیدا کرد و طیف جوان مبارزات خود را علیه رژیم شاه علنی کردند و بیرق آزادی را برافراشتند.

امیری نشست تاریخ شفاهی «روزهای انقلاب» را پیش درآمدی برای اجرای برنامه های اسنادی – تصویری ویژه تاریخ انقلاب دانست و عنوان گرد: درصدد تدوین دانشنامه روزهای انقلاب در استان گیلان هستیم.

انتهای پیام

captcha