اختلاف مسلمانان حربه استکبار برای غارت جهان است
کد خبر: 3765930
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

اختلاف مسلمانان حربه استکبار برای غارت جهان است

گروه شهرستان‌ها ـ امام جمعه تایباد گفت: اختلاف، حربه استکبار برای غارت جهان است و برای جنایت، صیانت و غارت ملت‌ها از حربه اختلاف و تفرقه بین مسلمانان استفاده می‌کند.

اختلاف مسلملانان حربه استکبار برای غارت جهان استحجت‌الاسلام  حسین ملکی، خطیب جمعه تایباد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تأکید بر لزوم برخورداری از نگاه وحدت‌محور بین مسلمانان اظهار کرد: نگاه به وحدت یک نگاه اصیل و قرآنی است. سه نگاه در تصویرِ وحدت وجود دارد که شامل نگاه ابزاری و تاکتیکی، نگاه علمی و وحدت مذهبی و همچنین نگاه استراتژیک سیاسی، عملی و وحدت تعامل اجتماعی است. نگاه ما به وحدت یک نگاه ابزاری نیست بلکه نگاهی استراتژیک، حیاتی، بنیادی و علمی است.

وی با اشاره به 5 محور مشترک در ایجاد اتحاد مسلمانان جهان بیان کرد: مسلمانان با همه مشرب‌ها و سلیقه‌ها برپایه اصولی همچون توحید، معاد، نبوت، قرآن و قبله با یکدیگر مشترک هستند و همین عوامل نقطه اتحاد و انسجام آنان است.

خطیب جمعه تایباد به حساسیت در مناطق ترکیبی و تلفیقی کشور اشاره کرد و افزود: در مناطقی که جمعیت ترکیبی و تلفیقی دارد، باید بیشتر مراقب بود. اختلاف حربه استکبار برای غارت جهان است. عقل سالم حکم می‌کند که مسلمانان با بصیرت، هوشیاری و آگاهی ترفند استکبار را خنثی کنند. تجربه انقلاب نشان داده است ملت ایران در پرتوی تمسک به وحدت و ولایت این راه پر افتخار را 40 سال طی کرده و همچنان پیش می‌رود.

ملکی اظهار کرد: در سطح منطقه نفوذ سیاسی، علمی، اجتماعی، سیاسی و قدرت موشکی ایران زبانزد جهانیان است و انقلاب اسلامی به برکت وحدت همیشه سربلند است. مسلمانان باید در مقابل اجانب که به قصد جنایت قدم برمی‌دارند متحد باشند.

وی به انسجام ملت اشاره و گفت: در این صورت ملت و دولت کارآمد و پویاست و در تمام عرصه‌ها پیروز خواهد بود. اقتدار به برکت ولایت و تمسک ملی است.

افراطیون در دین جیره‌خوار استکبار هستند
وی با توجه به افراطیون در دین، خاطرنشان کرد: کسانی که افراطی عمل می‌کنند، تشیع و تسنن را قبول ندارند بلکه جیره خوار استکبار هستند. باید با آگاهی و با محور وحدت انقلاب اسلامی همسو با رهبر مقتدر حرکت کرد چرا که افراط در مذهب عامل اختلاف و تفرقه بین مسلمانان می‌شود.

امام جمعه تایباد با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: اگر انسان‌های غافل و جاهل سکوت کنند جامعه هیچ‌گاه دچار اختلاف نخواهد شد.

وی ادامه داد: اختلاف، تور پهن کردن مستکبران است که از جهل و غفلت مردم استفاده می‌کنند. افراط و تفریط به حوزه دین ضربه وارد می‌کند نگاه اعتدال به مذهب عامل پیروزی است داعش و گروه‌های تکفیری از آستین استکبار به وجود آمده و مولد ظلم و کفر شده‌اند.

اختلاف مسلملانان حربه استکبار برای غارت جهان است

وحدت جوامع را بهم پیوند می‌دهد و بین مسلمانان اخوت و برادری ایجاد می‌کند
در ادامه این گفت‌وگو مولوی غلام‌نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد گفت: وحدت یکی از عواملی است که جوامع را به هم پیوند می‌دهد و بین مسلمانان اخوت و برادری ایجاد می‌کند.

مولوی غلام‌نبی توکلی با اشاره به تعریف وحدت افزود: اگر بخواهیم وحدت را با یک عبارت مختصر و کوتاه تعریف کنیم می‌توان گفت، وحدت یعنی همبستگی بین همه انسان با گرایش‌های مختلف. قرآن کریم، ذات پیامبر(ص) و قبله عواملی هستند که در ایجاد وحدت موثر هستند.

وی اظهار کرد: در آیات مکرر سفارش شده هر کس به ریسمان الهی چنگ بیندازد، از دین جدایی ندارد. این ریسمان محکم همان قرآن است و خداوند فرموده است «اگر انسان‌ها به این کتاب چنگ اندازند مسلما همه از وحدت استفاده می‌کنند».

خطیب جمعه تسنن در تایباد عنوان کرد: همه مسلمانان پیامبر اکرم(ص) را قبول داشته و به ایشان ایمان دارند و همچنین وی را به عنوان عامل اصلی وحدت مسلمانان قبول کرده‌اند، همین امر سبب انسجام مسلمانان می‌شود. عامل دیگر که مسلمانان را به یکدیگر پیوند می‌دهد، قبله مشترک بین مسلمین است و می‌توانند به وسیله قبله با یکدیگر وحدت داشته باشند. در مکه مکرمه هنگام طواف خانه خدا همه افراد از طوائف، نژاد، قبایل و رنگ‌های مختلف در یک سطح عبادت خدا را می‌کنند و با برادری و برابر هم دور خانه خدا طواف می‌کنند و این مهم عامل وحدت می‌شود.

استاد حوزه علمیه اخناف تایباد به عوامل اختلاف‌زا در وحدت اشاره و تصریح کرد: استکبار جهانی بزرگترین عامل اختلاف و تفرقه در جهان است زیرا مستکبران سعی می‌کند مسلمانان را از یکدیگر جدا کرده و بین آن‌ها اختلاف و تفرقه ایجاد و مسلمانان را با یکدیگر روبه‌رو کنند، تشیع و تسنن باید آگاه باشند تا فریب دشمن را نخورند.

وی ادامه داد: امروز دشمنان اسلام با لباس‌های مختلف در میان مسلمانان نفوذ می‌کنند و فعالیت خود را گسترش می‌دهند. باید این نفوذی‌ها شناسایی شده و آن‌هایی که به شکل‌های مختلف بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کنند و همچنین عامل جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی هستند، از سر راه برداشته شوند.

گرایش جوانان به سمت دین امری ضروری است
مولوی‌توکلی اظهار کرد: برای گرایش جوانان به سمت دین لازم است علما و روحانیون تشیع و تسنن در مساجد، تکایا و تریبون‌های نماز جمعه احکام اسلام را به طور حقیقی و واقعی آن طور که هست بیان کنند و جوانان را به سوی احکام اسلامی سوق دهند. برای اجرای بهتر این کار باید محاسن دین اسلام را بیان کرد تا جوانان بیشتر جذب شوند. اسلام دینی است که در آن محاسن بسیاری نهفته شده وظیفه روحانیون و علما است آنان را معرفی کنند.

وی اظهار کرد: در شهرهای تلفیقی وحدت بین تشیع و تسنن برای خنثی کردن فتنه دشمنان نقش بسیاری دارد. مسلمانان باید آگاهانه و از روی تدبیر در مسائل دینی گام بردارند. هرگونه افراطی گری در این حوزه آسیب جدی به اسلام وارد می‌کند.

امام جمعه اهل تسنن تایباد وحدت و امنیت را به هم وابسته دانست و گفت: در شهرستانی مانند تایباد که در فاصله بسیار کمی از مرز کشور افغانستان قرار دارد اگر مرزنشینان با یکدیگر اتحاد نداشته باشند، امنیت منطقه دچار تزلزل شده و این همان چیزی است که دشمنان به دنبال آن هستند. 70 درصد جمعیت 120 هزار نفری شهرستان تایباد را مردم اهل سنت تشکیل داده‌اند و در تمام امور منطقه برابری و همسانی برای تشیع و تسنن حاکم است.

انتهای پیام

captcha