بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های فارس به موقوفات/ تشریح برنامه‌های دهه وقف
کد خبر: 3761508
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های فارس به موقوفات/ تشریح برنامه‌های دهه وقف

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس از بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی این استان به موقوفات خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 14 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استان بیش از 100 میلیارد تومان به موقوفات بدهكارند كه در این راستا كارگروه‌هایی با حضور این ادارات تشكیل شده است.

یك ششم موقوفات كشور در فارس قرار دارند
وی به ارائه گزارش عملكرد این اداره‌كل پرداخت و افزود: یك ششم موقوفات كشور و یك هشتم از كل بقاع متبركه كشور در استان فارس قرار دارد كه این رقم یك عدد بی‌نظیر است.
موسوی از وجود بیش از 200 هزار رقبه و یك هزار و 408 بقعه متبركه در این استان خبر داد و افزود: اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس دارای 33 اداره و دفتر نمایندگی در سطح استان است كه در هیچ استان دیگری این تعداد اداره اوقاف وجود ندارد.
مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس اظهار كرد: در شیراز 6 اداره اوقاف و دفتر نمایندگی وجود دارد كه 4 اداره اجرایی و 2 اداره دیگر به دلیل ازدیاد مراكز درمانی و بقاع متبركه در این كلان‌شهر وجود دارد كه اداره ناحیه 5 مخصوص مراكز تخصصی درمانی و دارو و اداره ناحیه 3 مخصوص فعالیت‌های فرهنگی در سطح بقاع متبركه است.
وی در ادامه با تصریحییكی از وظایف اصلی سازمان اوقاف، تثبیت موقوفات و حفظ و حراست از آن‌هاست، گفت: در سه سال گذشته بیش از 7 هز ار جلد سند موقوفات توسط معاونت حقوقی و تثبیتی اخذ شد كه از این لحاظ حائز رتبه نخست كشور شدیم.

اخذ سند 3600 موقوفه در فارس
موسوی با بیان اینکه در سال گذشته 3 هزار و 600 سند موقوفات فارس اخذ شد، گفت: همچنین روند تعاملی بسیار خوبی برای رفع اختلاف اراضی میان اوقاف و منابع طبیعی وجود دارد.
مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس با یادآوری این نكته كه یكی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب اجرای امینانه موقوفات است كه این مهم را در دستور كار قرار داده‌ایم، گفت: در استان فارس كمتر مراسم فرهنگی و مذهبی است كه موقوفات در آن نقشی ندارند.

تخصیص 4 میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی
وی با بیان اینکه در ایام محرم و صفر و ماه رمضان و اربعین امسال بالغ بر 4 میلیارد تومان از درآمد موقوفات در امور‌ فرهنگی و مذهبی هزینه شده است، گفت: در ایام اربعین موكبی در مرز شلمچه با همكاری ادارات اوقاف استان‌های بوشهر، كهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان برپا كردیم و علاوه بر این‌ها یك گروه مبلغ اعزامی نیز در مواكبی كه در مرز شلمچه مستقر بودند، به تبلیغ سنت حسنه وقف پرداختند.
موسوی اظهار كرد: در راستای افزایش درآمد موقوفات و بهره‌وری از آن‌ها 20 پروژه عمرانی با زیربنای بیش از 75 هزار متر مربع در اراضی موقوفات اجرا كردیم.
مدیركل اوقاف فارس همچنین گفت: یكی از موفقیت‌های ما سمت و سو دادن به نیات واقفان به نیازهای روز جامعه است تا موقوفات جدید متناسب با نیاز جامعه باشند مانند موقوفات كاظیمی شیرازی، سیداسماعیل دستغیب با نیت پژوهش‌ بیماری‌های كودكان، موقوفه سیفی با نیت تحصیلات تكمیلی افراد بی‌بضاعت، موقوفه شهرام بلندپرواز با نیت تحقیقات تروما و غیره.

بهره‌مندی روزانه 80 هزار نفر از خدمات درمانی موقوفات فارس
وی با یادآوری اینکه یكی از مسائل مهم كه دغدغه خاطر ماست بحث وقف و سلامت است، گفت: در موقوفات درمانی نظیر بیمارستان‌های نمازی، خلیلی، پوستچی، شوشتری، درمانگاه‌های امام رضا(ع) و شهید مطهری روزانه قریب 80 هزار نفر مراجعه دارند كه از خدمات این موقوفات منتفع می‌شوند.
موسوی با بیان اینکه سالیانه حدود 3 میلیارد تومان تجهیزات به این مراكز اختصاص می‌یابد، گفت: ماهیانه بین 200 تا 300 میلیون تومان وجه نقدی نیز به بیماران بی‌بضاعت از محل این موقوفات كمك می‌شود.

ثبت 4 وقف جدید قرآنی در ایام دهه وقف
وی همچنین به موقوفات قرآنی این استان اشاره كرد و گفت: در سال 96، 12 وقف جدید قرآنی و در سال جاری نیز تاكنون 8 وقف جدید قرآنی داشتیم كه در ایام دهه وقف نیز 4 وقف جدید قرآنی دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.

رونمایی از 50 وقف جدید
مدیركل اوقاف فارس در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های ایام دهه وقف در این استان كه از تاریخ 15 تا 23 آبان انتخاب شده است، پرداخت و گفت: برپایی نمایشگاه همه واقف باشیم در حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) و ورودی شهر صدرا، همایش همه واقف باشیم در روز چهارشنبه، 23 آبان و تجلیل از واقفان، اصحاب رسانه، فعالان قرآنی، رونمایی از 50 وقف جدید با نیات متنوع اجتماعی، رونمایی از پوستر بخش عكس جشنواره ملی وقف چشمه همیشه جاری، اجرای ویژه برنامه تكریم و پاسخگویی به سئوالات مردم در حوزه قف در مصلاهای نماز جمعه، برگزاری محفل انس با قرآن با حضور جامعه قرآنی ساعت 10 صبح روز دوشنبه، 21 آبان‌ماه در دانشكده علوم قرآنی از جمله برنامه‌های این ایام هستند.
وی برگزاری نشست‌های صنفی با نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و فعالان قرآنی، اجرای برنامه وقف و سلامت در مراكز درمانی، اعزام 60 مبلغ به مناسبت دهه پایانی ماه صفر، اعزام 19 روحانی به مدارس شیراز، پاسخگویی به سئوالات و ابهامات، اجرای طرح تخفیف 15 تا 20 درصدی ویژه مستأجران تا پایان آبان‌ماه جاری و برپایی محفل انس با قرآن با همكاری آستان قدس رضوی در تاریخ یكشنبه، 20 آبان‌ماه جاری را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام كرد.
انتهای پیام

captcha