راه توزیع عادلانه ثروت را بلد نیستیم/ سازمان جوانان راه کسب درآمد را آموزش دهد
کد خبر: 3758767
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
آیت‌الله دژکام:

راه توزیع عادلانه ثروت را بلد نیستیم/ سازمان جوانان راه کسب درآمد را آموزش دهد

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس معتقد است که کشور از نظر منابع مالی مشکلی ندارد بلکه بحث سر این است که راه توزیع عادلانه ثروت را بلد نیستیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس عصر دیروز، 2 آبان ماه در دیدار با مدیر کل ورزش و جوانان این استان به بحث اشتغال جوانان اشاره کرد و گفت: این یک بحث خیلی لازم و ضروی است چرا که مسائل روانی، ازدواج و غیره جوانان بعد از اشتغال حل می شود. گاهی از ورزش به عنوان یک ابزار استفاده می کنیم که لااقل جوان سرگرم است و سالم می ماند و این خوب است اما سازمان جوانان باید به فکر این باشد که روش کسب درآمد و نان خوردن را به جوانان یاد بدهد. از این کار بالاتر ثواب پیدا نمی کنید.

آیت الله دژکام با بیان اینکه ما معتقدیم کشور از نظر منابع مالی مشکلی ندارد بلکه بحث سر این است که راه توزیع عادلانه ثروت را بلد نیستیم، گفت: بزرگترین بانک خاورمیانه بانک ملی ایران است. چطور شده است که مردم راهی بلد نیستند و به جای اینکه بروند تولید ثروت کنند به سمت این بروند که پول خود را در بانک می گذارند؟

وی تأکید کرد: سازمان ملی جوانان باید به میدان بیاید. سایر ارگان ها نیز وسط بیایند. راه درآمد کسب کردن را جلوی جوانان بگذارید و بعد نتیجه مطلوب را خواهید دید. اشتغال اگر شکل گرفت آینده همه میدان های ورزشی ما تامین است.

امام جمعه شیراز بیان کرد: امروز رشد جمعیت کم شده است و زیر یک و هشت دهم درصد رسیده است و اگر این روند پیش رود کشور پیر خواهد شد و دیگر کسی نیست که در این میادینی که می سازید حضور بهم رساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تمام ورزشکاران فارس که در طول چند هفته و ماه گذشته افتخارات بسیار خوبی برای استان آفریدند تشکر کرد و گفت: آنان مایه چشم روشنی همه کشور شدند و رهبر معظم انقلاب نیز از آنها تشکر کردند، هم آقایان و هم بانوان که افتخار آفریدند و مایه سربلندی بودند.

وی زنان ورزشکار قهرمان را نمونه های اخلاق و شخصیت زن اسلامی توصیف کرد و افزود: این خیلی برای ما ارزشمند بود و حرف بنده نیست و حرف همه مردم ایران است که بانوان علاوه بر کسب مدال برای کشور عزیزمان، اخلاق، فرزانگی و شخصیت بانوی اسلامی را به خوبی در عرصه های جهانی به نمایش گداشتند.

آیت الله دژکام اهار کرد: درخشش عزیزان ورزشکارمان در بازی های پاراآسیایی و ورزش جانبازان و معلولان که در آنجا هم افتخارات خوبی کسب کردیم هم جای تشکر دارد. سوای اینکه همه دعاگوی آن ها هستند بالاخره ابعاد مختلف قضایا مورد توجه مسئولین قرار گیرد و به همان میزان که ورزشکاری در احساس عزتمندی  به ملت خودش کمک می دهد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه  انشاالله مدیران و مسئولان بتوانند در حفظ جایگاه آنها در اجتماع و ارائه خدمات مورد نیازشان موفق شوند، گفت: امیدواریم نگاه دولت و خیرین به این طرف قضیه هم معطوف باشد یعنی ورزشکاری که برای ما مدال خوش رنگ کسب می کند برای مسائل جزئی گرفتار نباشد و بالاخره همه ما در مقابل این بزرگواران شرمنده می شویم. گرچه آن حس مردانگی، غیرت و فتوت آنها اجازه نمی دهد از مشکلاتشان بگویند اما ما نباید از آنها غافل شویم و تشکر در واقع همان خدمتی است که باید برای آنها ارائه شود.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود گفت: آنچه مسلم هست ورزش ذاتا نگاهی به خودش می شود و نگاه دیگری به نقش ورزش در پیشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می شود یعنی تحت عنوان ورزش و سلامتی،تحت عنوان نقش ورزش در پیشبرد اهداف سیاسی و... می توانیم بحث کنیم.

آیت الله دژکام با بیان اینکه نگاه به نقش ورزش یک نگاه از بالا و بیرون به ورزش هست، گفت: کسی که داخل گود است شاید متوجه نقش آفرینی بیرونی ورزش نباشد اما این کارها انجام می گیرد. برای هر بخشی از نقش آفرینی های ورزش یک نوعی از ورزش بیشتر تاثیر گذار است و مورد توجه قرار می گیرد.

وی یادآور شد: وقتی در حیطه ورزش و سلامت می خواهیم بحث کنیم مطمئن هستیم ورزش قهرمانی آن تاثیر مدنظر را در سلامت ندارد بلکه منظور ورزش همگانی است و میخواهیم همه به هر شکلی از اشکال درگیر کار ورزش باشند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه در زمان قدیم روحانیون شهر با دوچرخه به مسجد میرفتند اما امروز خیلی ها می گویند این کار تناسب با روحانیت ندارد، گفت: گاهی فرهنگ سازی های صورت می گیرد که میدان را برای ورزش همگانی قفل می کند. من برای دیدن بازی به ورزشگاه پارس رفتم و این کار سوال انگیز بود که آیا امام جمعه شهر باید به ورزشگاه برود؟

وی با تصریح اینکه اگر فضا اینگونه باشد که ورزش را مختص همگان ندانیم ورزش همگانی نخواهد شد، گفت: اگر می خواهیم همگانی باشد باید به فکر این فرهنگ سازی ها باشیم. گاهی خلاف نگاه موجود اگر کاری می کنیم یا در میدانی حاضر می شویم این حضور به این معناست که قالب هایی را که برای ما به غلط تعریف کرده اند را باید بشکنیم.

آیت الله دژکام بیان کرد: اگر ورزش می خواهد همگانی شود باید گاهی از آنچیزی که رسم جامعه شده است بیرون بیاییم تا دیگران هم بتوانند دنبال کنند و ورزش همگانی ترویج پیدا کند.در راس کشور هم مقام معظم رهبری گرمکن ورزشی می پوشند و به پیاده روی یا کوه نوردی می روند.این تفکرات را باید تعدیل کنیم و فرهنگ سازی کنیم تا ورزش همگانی شکل گیرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس ابراز امیدواری کرد که از این جهت با فرهنگ سازی هم توسعه ورزش همگانی داشته باشیم و هم سلامت جامعه ما با ادامه این حرکت تامین شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعد از انقلاب در بحث بالا بردن سطح زندگی در کشور کارهایی کرده ایم که موفق بوده است، گفت: گرچه ما در خصوص توزیع ثروت میگوییم عادلانه تر باید باشد اما از نظر اقتصاد کلان این نشان دهنده این است که کارهایی شده است و امیدواریم که توسعه بیشتری پیدا کند و با عدالتی که تاکید میکنیم توزیع ثروت به گونه ای باشد که خیلی از اقشار متوسط و معمولی ما در این نوع ورزش هایی که از نظر هزینه گران تر هستند وارد شوند.

آیت الله دژکام بیان کرد: نکته ای که امروزه ما متاسفانه به آن مبتلا هستیم همان طور که رهبر انقلاب می فرمایند گاهی سیاه نمایی می شود. با این سیاه نمایی ها خیلی خوب شما جامعه ورزشی می توانید مقابله کنید. ما مشکلات و نقاط ضعف را می پذیریم اما همیشه اگر قسمتی از لیوان خالی باشد قسمت دیگرش پر است و کارهای خوبی انجام شده است.

وی گفت: در عرصه ورزش و جوانان می خواهیم چه کار کنیم؟ممکن است گاهی فضاهایی که ما تعریف میکنیم و اقدام میکنیم به تناسب آن چیزی که توقع ما هست خیلی فاصله داشته باشد.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه امروز روز ورزش روستا هست. وقتی به آخر قضیه نگاه میکنیم معمولا نیازهایی دارند که درست است و هنوز محقق نشده است، گفت: اگر همه با هم هماهنگ نشویم گاهی کم می آوریم. در مورد روستاهای فارس بنده تحقیق کردم و بسیاری از روستاهای استان خالی از سکنه شده است و در اثر مهاجرت جمعیت، شیراز و چند شهر بزرگ افزایش پیدا کرده است و باید به فکر شیراز چند میلیونی باشیم و مشکل حاشیه نشینی زیاد است.

وی تأکید کرد: نگاه ما باید به این معطوف باشد که امکانات را به آنجا ببریم تا نیاز به مهاجرت به شهر نشود و گرنه ورزش، شهرداری و حتی خود ما ضرر می کنیم.

آیت الله دژکام افزود: وقتی در شهر به بهانه اینکه حفظ آبرو شود زیادتر از مقداری که لازم است به مردم سرویس و امکانات می دهیم و در روستا امکانات کم است نتیجه اش این می شود که مهاجرت رخ می دهد و دیگر مشکلات حاصل از مهاجرت و حاشیه نشینی را نمی توان جمع کرد.

وی با بیان اینکه اگر به فکر این نباشیم که توزیع عادلانه خدمات رخ دهد مجبوریم چیزهایی را تحمل کنیم که دیگر نمی توان جمعش کرد و به این اتفاق آمایش می گویند، گفت: هدف از آمایش این است که امکانات را به جایی ببریم که ظرفیتش وجود دارد و احساس نشود که امکانات یک جا متمرکز شده است و بقیه فاقد امکانات هستند. در سطح استان هر وقت توزیع امکانات و ثروت غیر عادلانه شد جای دیگر ضربه خواهید خورد.

امام جمعه شیراز گفت: ما در سطح بین المللی گاهی مدال می آوریم و این کار ارزشمندی است اما نباید خیال کنیم این روال به همین جا منتهی می شود. کار اصلی ما این است که در 50 سال آینده نسبت به حالا چگونه می خواهیم باشیم؟

وی با یادآوری اینکه نسبت به اروپا از تعبیر تمدن رقیب استفاده می کند، گفت: این اصطلاح ابن سینا هست و بحث جنگ نیست بلکه یک رقابت است که دو تمدن با یکدیگر خود را سبک سنگین می کنند.

آیت الله دژکام ادامه داد: در عرصه ورزش آنها چند کار کردند که ما نتوانستیم انجام دهیم و باید برایش برنامه ریزی کنیم تا ما هم بتوانیم انجام دهیم وگرنه در رقابت با آن ها کم می آوریم.

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که تمدن رقیب توانسته انجام دهد این است که خیلی از ورزش هایی که جنبه محلی و بومی منطقه خودشان بوده است را کار کارشناسی کردند و طراحی کردند تا به یک ورزش جهانی تبدیل شده است یعنی در عرصه ورزش آنها ورزش های بومی و ملی خود را به ورزش جهانی تبدیل کرده اند اما ما این توانایی را برای خود ایجاد نکردیم.

امام جمعه شیراز با طرح این سئوال که باید چه کار کنیم که بتوانیم ورزش های بومی خود را به سطح بین الملل ببریم، گفت: ورزش جلوه فرهنگ است و اینگونه فرهنگ خودمان را هم جهانی می کنیم. ورزش و فرهنگ از هم جدا نیستند و هرکس توانست ورزش خود را بین المللی کند فرهنگ خودش را هم بین المللی می کند.

وی تأکید کرد: از هم اکنون باید به فکر این باشیم که خیلی از ورزش های بومی ما ارزش دارد که جهانی شود و فرهنگ خود را صادر کنیم و راه صدور فرهنگ و انقلاب همین شکل است. این میدان را باید باز کنیم و به فکرش باشیم و در برنامه 5 سال بعدی نمی شود از این مورد چشم پوشی کرد.

آیت الله دژکام گفت: ورزش های محلی را دیگر کسی بازی نمیذکند چون از یک طرف نقاط ضعف کارشناسی دارد و از طرفی حمایتی ندارد.اگر میخواهیم تمدنی باشیم که حرفی برای گفتن داشته باشد باید به این موارد فکر کنیم.

وی با یادآوری اینکه  ورزش های پهلوانی و زورخانه ای ثبت جهانی شده است، گفت: ورزش قهرمانی را در ورزش های بومی خود طراحی و بازسازی کنیم تا اول در کشور میدانش وسیع شود و بعد در سطح بین المللی مطرحش کنیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با تصریح اینکه اروپایی ها به عنوان تمدن رقیب ما توانستند برای ورزش ها راهبرد و سیاست گذاری کنند، گفت: امروز من و شما در چارچوب استراتژیک، راهبردها، سیاست گذاری و جهت گیری آنها بازی می کنیم.

وی گفت: قبلا شیراز برای دنیا در ساحت های مختلف تعیین تکلیف می کرده است، ما در ورزش باید به جایی برسیم که به جای اصلی خود برگردیم. یکی از اهداف انقلاب ما همین بوده است. ما باید بتوانیم در راهبردهای جهانی ورزش به مرور برای خود جا پیدا کنیم و حرف برای گفتن داشته باشیم. هنوز به حجاب بانوی ورزشکار ما گیر می دهند، چگونه باید این تغییر پیدا کند و حجاب یک بانوی مسلمان به رسمیت شناخته شود؟

آیت الله دژکام اضافه کرد: خیلی کار داریم و زمان بر است اما مسلما خود را که به مرور بالا بردیم تمدن رقیب مجبور است جایگاه ما را به رسمیت بشناسد. حال که میخواهیم یک تمدن اسلامی و ایرانی را به نمایش بگذاریم فکر ما باید این باشد که در برنامه ریزی های استراتژیک ورزش و راهبردهای جهانی ورزش به مرور در جهان برای خود جایگاه پیدا کنیم.

انتهای پیام

captcha