بسیج بهداشت و درمان فارس برای تأمین سلامت حجاج
کد خبر: 3742834
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸

بسیج بهداشت و درمان فارس برای تأمین سلامت حجاج

گروه اجتماعی ـ کارشناس مسئول برنامه مراقبت بهداشت بین‌المللی گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از برنامه‌ریزی برای تأمین سلامت حجاج خانه خدا خبر داد.

بسیج بهداشت و درمان فارس برای تأمین سلامت حجاج

به گزارش ایكنا از فارس، مصطفی ابراهیمی، کارشناس مسئول برنامه مراقبت بهداشت بین‌المللی گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 9 شهریورماه از برنامه‌ریزی برای تأمین سلامت حجاج خانه خدا خبر داد و گفت: زمانی که خطر درگیر شدن افراد بیشتری وجود دارد، برای مقابله نیازمند به استدلالات و دلایل کلیدی اپیدمیولوژیک هستیم.
وی افزود: در عین حال مقابله با اپیدمی‌ها به ویژه موارد بیماری‌های نوپدید و بازپدید همواره با چالش‌هایی همچون عدم شناسایی عامل بیماری زا، منبع و مخزن بیماری، نبود تعریف یکسان در ارتباط با بیماری‌های نوپدید و بازپدید، تعداد زیاد مواجه‌شدگان و بیماران، تشویش افکار عمومی به دلیل ترس مردم از بیمار شدن و نیاز به آرامش تیم‌های مداخله‌گر و مقابله‌گر با اپیدمی، همراه است.
ابراهیمی با بیان اینکه در دنیای امروز، رخداد بیماری و حوادث در یک منطقه نمی‌تواند در مقوله مرزهای جغرافیایی، سیاسی محصور شود، افزود: پیشرفت بسیار وسیع سطح ارتباطات در زمینه‌های مختلف تجاری، توریستی، تکنولوژی و دیگر کانال‌های ارتباطی و کشمکش‌های سیاسی و افزایش مهاجرت جمعیت کشورهای مختلف شرایطی را مهیا کرده است که خطر بروز اتفاق بیماری و حوادث را در نقاط بسیار دورتر از منبع اولیه در بر دارد؛ در چنین حالتی چنانچه مجهولات پدیده اتفاق افتاده برای مدت طولانی باقی بماند، چالش‌های نظام سلامت بیشتر می‌‌شود و این می ‌تواند افراد بیشتری را در مواجه با عامل خطر قرار دهد.
وی، هدف از اجرای مقررات بهداشتی بین‌المللی را اجرای مراقبت‌هایی دانست که در زمان بروز یک اتفاق بهداشتی در یک منطقه، بتوان در مرزها و در کشورهای همسایه و یا دوردست مراقبت خاص و دقیق در مقابله با خطرات بالقوه بهداشتی انجام داد.
ابراهیمی تأکید کرد: از آنجا که در این مقطع زمانی اطلاعات کافی از عوامل ایجادکننده، گروه‌های در معرض خطر، ابعاد گسترش خطر در دسترس نیست، نظام مراقبت معمول که مبتنی بر شاخص های از پیش مشخص شده استوار است نمی‌تواند پاسخگوی سریع بهداشتی باشد؛ در نتیجه سیستم مبتنی بر مراقبت سندرمیک در ارتباط با این وقایع، به ویژه بیماری‌های نوپدید و بازدید طراحی شده است.
این کارشناس سلامت، مراقبت سندرمیک را تلاش برای شناسایی زودهنگام اپیدمی‌ها و موارد بیوتروریسم، تعریف کرد؛ به‌صورتی که بتوان ابعاد گسترش و فواصل زمانی اپیدمیولوژیک طغیان‌ها و اتفاقات که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد را شناسایی کند.
وی، اساس این مراقبت را شناسایی علائم اولیه بیماری به صورت بروز خوشه ای قبل از تایید آزمایشگاهی عنوان کرد که این گزارش علائم اولیه به سیستم مراقبت و بسیج واکنش سریع می ‌تواند باعث پایین آمدن مرگ و میر و ابتلا در جامعه شود.
ابراهیمی افزود: با توجه به عزیمت هر ساله خیل عظیم زائران به سرزمین وحی و اجرایی شدن مقررات بهداشتی بین‌المللی، لزوم ارتقای سیستم قدرتمند مراقبت از طیف گسترده از تهدیدهای سلامت به ویژه بیماری‌های واگیر که دارای ویژگی انتشار سریع در تجمع بزرگ انسانی هستند، هر سال به خوبی مورد توجه گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه قرار می‌گیرد.
کارشناس مسئول برنامه مراقبت بهداشت بین‌المللی گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت ادامه داد: در این راستا از ماه‌ها قبل از اعزام زائران خانه خدا، برنامه‌ریزی‌هایی در راستای هماهنگ‌سازی تمامی نهادها، دستگاه‌ها، ادارات و ارگان‌های مرتبط با اعزام زائران و با هدف ارتقای مراقبت حجاج به‌صورت دقیق و مرحله به مرحله، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود که با استفاده از تجربیات سال‌های قبل و همکاری مناسب ارگان‌های درگیر، تمامی مراقبت‌های قبل و بعد از ورود حجاج به نحو شایسته و مطلوب برنامه‌ریزی شده است.
وی، از تشکیل نشست مشترک با مسئولان اداره حج و زیارت، هلال احمر و رئیس بیمارستان مدینه، آموزش مسئولان کاروان‌ها، هماهنگی با نمایندگان حج و زیارت، پلیس فرودگاه، هواپیمایی و اداره گمرک، تهیه محتواهای آموزش بهداشتی با اولویت بیماری‌های گوارشی و تنفسی برای ارائه به حجاج، هماهنگی با مسئولان مرکز بهداشت شهدای والفجر و مسئولان پایگاه مراقبت مرزی برای انجام هر چه بهتر مراقبت سندرومیک در فرودگاه و هماهنگی برای کشیک پزشکان و کارشناسان در زمان پرواز حجاج و پیگیری و گزارش‌دهی فعالیت‌ها با هدف برنامه‌ریزی بهتر، به‌عنوان بخشی از اقدامات انجام شده در این راستا یاد کرد.
انتهای پیام

captcha