هیچ تردیدی برای حفظ بناهای تاریخی اطراف حرم شاهچراغ(ع) نداریم
کد خبر: 3739636
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
آیت‌الله دستغیب:

هیچ تردیدی برای حفظ بناهای تاریخی اطراف حرم شاهچراغ(ع) نداریم

گروه اجتماعی ـ تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) با اشاره به وجود بناهای میراثی و تاریخی در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر گفت: هیچكس در این قضیه تردید ندارد كه اگر بنایی واقعاً میراثی و تاریخی است باید حفظ شود و اكنون هم نمونه‌هایی داریم و خود ما هم برای حفظ این بناها اهتمام كامل داریم، اما بخش دوم بناهایی است كه آنچنان ثابت نیست كه این‌ها میراث فرهنگی هستند.

بناهای میراثی اطراف حرم شاهچراغ(ع) مشخص شوند/ برای طرح توسعه به آینده نگاه داشته باشیم

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب،‌ تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) شب گذشته، 27 مردادماه در یكصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس كه با موضوع سهولت راه‌های دسترسی به این حرم مطهر برگزار شد، گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) هم از لحاظ فرهنگی و معنوی محور همه حركت‌هاست و هم اینكه ظرفیت بسیار بالایی است برای همه كسانی كه برای فرهنگ اسلامی دل می‌سوزاند و اهتمام می‌ورزند.
وی افزود: این مسئله كار یك فرد یا یك مجموعه نیست بلكه كاری است كه به همه مربوط است و حقیقتاً دو مسئله هم اینجا مدنظر است یكی ضرورت توسعه حرم در ابعاد مختلف كه بخشی از آن توسعه ظاهری و فیزیكی است و بخشی كه مربوط به عنوان 57 هكتار طرح توسعه است و دیگری بحث موانعی است كه ممكن است در سر راه این قضیه باشند.

هیچكس تردیدی برای حفظ بناهای تاریخی اطراف حرم ندارد
آیت‌الله دستغیب با اشاره به وجود بناهای میراثی و تاریخی در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر گفت: هیچكس در این قضیه تردید ندارد كه اگر بنایی واقعاً میراثی و تاریخی است باید حفظ شود و اكنون هم نمونه‌هایی داریم و خود ما هم برای حفظ این بناها اهتمام كامل داریم، اما بخش دوم بناهایی است كه آنچنان ثابت نیست كه این‌ها میراث فرهنگی هستند.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) خواستار هماهنگی همه دستگاه‌ها در این قضیه شد و گفت: برخی از خانه‌های خشت و گلی در این بافت تبدیل به مكانی برای معتادها شده و حتی مراكز فساد و منكرات شده‌اند كه باید برای این‌ها فكری كرد و اگر بناست كه این بناها همچنان مانع و سد راه توسعه حرم باشند، باید برای آن‌ها تكلیفی تعیین كرد.

برای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) به آینده نگاه داشته باشیم
وی گفت: اگر بنا باشد از 50 سال قبل توسعه‌ای برای حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) صورت نگیرد امروز این حرم به چه صورت بود لذا باید با همین نسبت هم برای آینده برنامه‌ریزی كنیم.

هیچكس اصراری بر تك‌روی ندارد
آیت‌الله دستغیب ابراز گفت: هیچكس اصراری بر تك‌روی در مسائلی كه مقررات و قوانینی دارد و باید دقیقاً اجرا شود، ندارد اما بحث این است كه حركتی در جهت پیشرفت كار طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) داشته باشیم و همه با هم در یك جهت و یك هدف واحد به خصوص تسهیل راه‌های دسترسی به حرم مطهر كار كنیم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان از استاندار، مدیر راه و شهرسازی، شهرداری و همه كسانی كه به نوعی در برنامه‌ریزی و اجرای این مسائل دخیل هستند، درخواست كرد تا توجهی به این مسئله داشته باشند.
انتهای پیام

captcha