تعیین تکلیف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)/ به بافت تاريخی نگاه گردشگری داشته باشيم
کد خبر: 3739621
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
استاندار فارس خواستار شد:

تعیین تکلیف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)/ به بافت تاريخی نگاه گردشگری داشته باشيم

گروه فرهنگی ـ تبادار خواستار تعیین تكلیف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) و حریم‌گذاری آن از سوی شورای عالی شهرسازی شد و گفت: اكنون بحث اصلی ما برای پرداختن به این موضوع بحث حریم‌گذاری و طرح توسعه حرم است و ما باید این موضوع را عملیاتی كنیم.

طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) تعیین تكلیف شود/ به بافت تاريخی نگاه گردشگری داشته باشيم

به گزارش ایكنا از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس شب گذشته، 27 مردادماه در یكصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان به موضوع این نشست كه تسهیل راه‌های دسترسی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) كانون فرهنگی ـ مذهبی است و این حرم مطهر از قدیم‌الایام در جایی شكل گرفته كه كانون تجاری و پرتراكم مسكونی بوده و همه مسائل زیستی در دور این حلقه شكل گرفته است.

ایجاد سهولت دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) كار درازمدتی است
وی با بیان اینكه ایجاد سهولت دسترسی به این مركز فرهنگی ـ مذهبی كار درازمدتی است، گفت:‌ البته متولیان امر باید به این موضوع نگاه ویژه داشته باشند و مطمئناً اگر ما اهداف را تعریف كنیم می‌توانیم برنامه‌های كوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت برای آن مشخص كرده و در دستور كار خود قرار دهیم.
تبادار ادامه داد: این كار باید به شكلی صورت بگیرد كه هر كسی هم بعد از مسئولی در آن سمت حضور یابد، این سیاست تعریف شده را دنباله‌روی كند و اگر اصلاحاتی بنا به اقتضائات روز می‌طلبد،‌ اضافه كند و مشكلی ندارد.
استاندار فارس گفت:‌ نكته‌ دیگری كه باید به آن توجه كنیم كه موضوع این بحث و جای سئوال آن در شورای فرهنگ عمومی است اما پرداختن به عملیات فنی باید در كارگروه‌های تخصصی و دیگری صورت گیرد و مطرح كردن این مسئله به صورت سئوال در شورای فرهنگ عمومی در حقیقت تأكیدی است كه متولیان توجهی بیش از قبل به این موضوع داشته باشند.

تشكیل كارگروه تخصصی برای حرم سوم در استانداری فارس
وی بیان كرد: بعد از دیداری كه با آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) داشتم، كارگروهی با متولی‌گری معاونت عمرانی استانداری را برای حرم شاهچراغ(ع) تشكیل دادم كه تمام مسائل را در این رابطه جمع‌آوری كرده و پراكندگی مطالعات را متمركز كند و یك راهكار به عنوان سند اصلی با پرداختن به ضرورت‌های لازمه كار ارائه دهند كه البته چندین جلسه هم در این راستا تشكیل شده و گزارش آن هم به تولیت آستان مقدس ارائه شده است.

وجود 4 هزار بافت فرسوده در استان فارس
تبادار از وجود 4 هزار هكتار بافت فرسوده در استان فارسخ بر داد و گفت: از این تعداد یك هزار و 800 هكتار بافت فرسوده در شیراز واقع شده است و شاید نگین اصلی آن حرم شاهچراغ(ع) و بقیه اطراف آن است و مهم‌تر از همه 360 هزار بافت تاریخی است كه مقدم بر بافت فرسوده است و قطعاً همه متولیان از تولیت شاهچراغ(ع) گرفته تا همه مدیران اجرایی هم می‌خواهند برای سهولت دسترسی به این حرم مطهر اقدام كنند و هم نگاه به بافت تاریخی داشته باشند و هیچكس بنا ندارد بافت تاریخی بدون برنامه و و در نظر گرفتن نقشه جامع تخریب كند اما برخی موانع، بلاتكلیفی ناموزون و نامناسب خلق می‌كند و عملاً همه را بلاتكلیف نگه می‌دارد.

طرح توسعه حرم باید تعیین تكلیف شود
استاندار فارس با بیان اینكه انتظار حضور مدیر راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در این جلسه داشته است، ‌گفت: اكنون بحث اصلی ما برای پرداختن به این موضوع بحث حریم‌گذاری و طرح توسعه حرم است و ما باید این موضوع را عملیاتی كنیم و تعیین وقت كرده و از مشاوره مربوطه بخواهیم كه چه زمانی تكلیف ما را مشخص كند و مجدانه از وزارت راه و شهرسازی بخواهیم كه تكلیف ما را مشخص كند.
وی گفت: می‌توانیم یك حریمی را برای حرم تعریف كنیم و پاركینگ‌هایی را اطراف آن احداث كنیم و خیابان‌های مرتبط با حرم تبدیل به پیاده راه‌ها شوند یا حتی ماشین‌های برقی بیاوریم. درست است نگین اصلی شیراز حرم شاهچراغ(ع) است ولی كانون گردشگری شیراز هم اطراف همین حرم مطهر است.

به 360 هكتار بافت تاریخی اطراف حرم شاهچراغ(ع) نگاه گردشگری داشته باشیم
تبادار با بیان اینكه باید برای 360 هكتار بافت تاریخی اطراف حرم نگاه گردشگری داشته باشیم، گفت: اگر پاركینگ‌های مناسبی را در این راستا برای این بافت طراحی كنیم، در حقیقت بهترین دسترسی را به حرم مطهر تعریف كرده‌ایم.
استاندار فارس باز هم این نكته را یادآور شد كه اگرچه طرح این سئوال در شورای فرهنگ عمومی درست است اما تأكید می‌كنم كه كاركردهای این موضوع را در كارگروه‌های تخصصی و مرتبط دنبال كنیم و امیدواریم كه این كارگروه‌ها تشكیل شده و با هماهنگی تمام دستگاه‌ها اقدامات مناسب را انجام دهند.

آسیب‌شناسی در كاركردهای شورای فرهنگ عمومی صورت گیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأكید بر اینكه باید سیاست جامعی برای این شورا تبیین و تعریف شود، گفت: البته این دلالت بر آن نیست كه در گذشته كاهلی یا سستی اتفاق افتاده است اما پیشنهاد می‌كنم كه وقتی در همه امور آسیب‌شناسی می‌كنیم در كاركرد شورای فرهنگ عمومی هم یك آسیب‌شناسی كنیم.
تبادار افزود: این یكصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس است و این شورا قریب به یك هزار مصوبه داشته است اما سئوال اینجاست كه به چند درصد از این مصوبه‌ها جامعه عمل پوشیده است و اثربخشی آ‌ن‌ها در عرصه ضرورت فرهنگ عمومی چه بوده است.
استاندار فارس از امام جمعه شیراز درخواست كرد تا وارسی بر مصوبات گذشته این شورا صورت گیرد و دلایل اجرایی و یا عدم اجرای مصوبات آن مشخص شود، تا بتوان با نگاه بهتری به موضوع‌های بعدی پرداخت.
انتهای پیام

captcha