«بهار نكو» در تمام شهرستان‌های فارس اجرا می‌شود
کد خبر: 3737586
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
تا پایان شهریورماه؛

«بهار نكو» در تمام شهرستان‌های فارس اجرا می‌شود

گروه اجتماعی ـ مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اشاره به اجرای طرح «بهار نكو» ویژه آموزش‌های قبل از ازدواج از اجرای این طرح در تمام شهرستان‌های فارس تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد.

«بهار نكو» تا پایان شهریورماه در تمام شهرستان‌های فارس اجرا می‌شود/ بهره‌مندی 290 هزار نفر

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز امروز، 20 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به طرح «بهار نكو» این دانشگاه اشاره كرد و گفت:‌ این طرح كه شامل آموزش و مشاوره خانواده پیش و بعد از ازدواج است از سال 89 تاكنون توسط این دانشگاه در نقاط مختلف استان فارس در حال اجراست.
وی با اشاره به سرفصل‌های این طرح افزود: اخلاق، احكام و حقوق، بهداشت و سلامت،‌ روان‌شناسی خانواده از جمله سرفصل‌های این طرح است كه تاكنون این طرح در 17 شهرستان استان فارس اجرایی شده است و تا پایان شهریورماه سال جاری هم در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی خواهد شد.
مقامی یادآور شد: استان فارس از جمله استان‌هایی بحران‌خیز در بحث طلاق بود لذا در جلسات متعددی كه در كمیسیون امور بانوان برگزار شد، این پیشنهاد مطرح شد كه آموزش‌های هنگام ازدواج بیشتر شود و در آن زمان آموزش‌های پیش ازدواج شامل بهداشت جنسی و دو ساعته بود اما این طرح را اجرا كردیم كه آموزش‌های پیش ازدواج در آن به 14 ساعت افزایش یافت.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه این طرح با همكاری استانداری فارس و این دانشگاه اجرا می‌شود، گفت: محل اجرای این طرح ابتدا حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و بعد از آن به دلیل كمبود مكان،‌ ساعت این كلاس‌ها نصف و به 6 ساعت آموزش ویژه آقایان و 6 ساعت آموزش ویژه بانوان تقلیل یافت.
وی اظهار كرد: قریب 3 سال پیش نمایندگانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح «بهار نكو» دانشگاه علوم پزشكی شیراز بازدید كردند و بعد از مشاهده اجرای موفق این طرح، این شورا مصوب كرد كه تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور طرح «بهار نكو» را با همین مدلی كه در شیراز اجرا می‌شود، اجرا كنند.
مقامی با بیان اینكه از سال 89 تاكنون بیش از 290 هزار نفر در این طرح در استان فارس آموزش دیده‌اند، گفت: در سه ماه نخست سال جاری نیز 8 هزار و 200 نفر در این طرح آموزش دیده‌اند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: این مركز علاوه بر آموزش‌های شش ساعته هنگام ازدواج، خدماتی در قالب باشگاه زوجین از قبیل بسته آموزشی مكتوب، نشریه بهار نكو، آموزش‌های مجازی، بسته آموزشی 5 ساله كه شامل كارگاه و همایش فصلی ماهانه است به صورت رایگان ارائه می‌دهد.
وی همچنین ادامه داد: مجموعه مذكور دارای یك مركز مشاوره با خدماتی همچون مددكاری رایگان، واحد تست و ارزیابی، مشاوره تكمیلی ویژه گروه‌های پرخطر است.
مقامی با بیان اینكه به‌صورت هفتگی 400 نفر به مركز مشاوره ما مراجعه كنند كه ساعت كاری آن همه روزه از 8 صبح تا 20 است، گفت: ما به‌صورت اختصاصی به زوج‌هایی كه سن خانم از سن آقا بیشتر از 5 سال بزرگتر است، یا خانم‌های زیر 18 سال و آقایان زیر 20 سال در شیراز و یا اختلاف سنی آقا با خانم بیش از 10 سال باشد،‌ ازدواج مجددی‌ها و رجوعی‌ها این آموزش‌ها را ارائه می‌دهیم.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز به اثرات اجرای این طرح نیز اشاره كرد و گفت: در سال 89 طلاق زیر 4 سال زندگی مشترك در شیراز 48 درصد بود اما این رقم در سال 95 به 28 درصد رسیده است یعنی تقریباً نصف شده است و طلاق‌های زیر یكسال هم 14 ممیز 8 دهم درصد بود كه سال 95 این رقم به 4 درصد رسیده است.
وی یادآور شد: بر اساس تحلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای 10 استان كه فارس هم جزو آن بود، بحران طلاق زیاد بود كه بعد از اجرای این طرح،‌ فارس از این 10 استان بحران طلاق خارج شده است.
مقامی با بیان اینكه در استان فارس 4 دانشگاه مستقل از دانشگاه علوم پزشكی شیراز این طرح را اجرا می‌كنند، گفت: دانشگاه‌های علوم پزشكی شهرستان‌های جهرم، لارستان، گراش و فسا به‌صورت جداگانه آموزش‌های پیش از ازدواج را ارائه می‌دهند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز در عین حال این نكته را یادآور شد كه ما ادعا نداریم با اجرای این طرح، میزان طلاق كاهش یافته است بلكه می‌گوییم طول مدت زندگی‌های مشترك افزایش پیدا كرده است.
وی گفت: ما علاوه بر ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج، بعد از ازدواج نیز آموزش‌هایی در قالب همایش و در فاصله 3 ماه، 6 ماه و یك سال بعد از ازدواج به‌صورت رایگان به زوجین ارائه می‌دهیم كه در سال گذشته 100 همایش در این راستا در فارس اجرا شد.
مقامی همچنین به تعرفه‌های این طرح نیز اشاره كرد و افزود: تعرفه امسال این طرح برای هر زوج 65 هزار تومان و در شهرستان‌ها 50 هزار تومان است و آموزش‌های بعد از ازدواج و بسته آموزشی تا سه شماره نیز رایگان است.
وی از فعالیت 288 نفر مشاور و مدرس در سراسر استان جهت اجرای طرح «بهار نكو» خبر داد و گفت: با افزایش تعداد شعبه‌های ما در شهرستان‌های فارس این تعداد به 400 نفر هم خواهد رسید.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز در پایان این نكته را یادآور شد كه تمام هزینه‌های این طرح به‌صورت خودگردان بوده و از زوجین دریافت می‌شوند.
انتهای پیام

captcha