آبادانی مسجد به وضعیت ساختمانش نیست/ امروز روحانیت باید نقش رزمندگی خود را ایفا کند
کد خبر: 3733491
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵
آیت‌الله دژکام:

آبادانی مسجد به وضعیت ساختمانش نیست/ امروز روحانیت باید نقش رزمندگی خود را ایفا کند

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: طبق آیات قرآن مسجد آباد، مسجدی است که مؤمن داخل آن است و امام جماعتش رئیس همه مؤمنان است وگرنه مسجد آباد به ساختمانش نیست.

آبادانی مسجد به وضعیت ساختمانش نیست/ امروز روحانیت باید نقش رزمندگی خود را ایفا کند

به گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شامگاه چهارشنبه، سوم مردادماه در همایش علما، روحانیون و ائمه جماعات شیراز گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب مسجد محور است یعنی پیروزی انقلاب مسلماً مدیون مساجد و شبکه روحانیتی بود که در این مساجد کار می‌کردند و هیچکس در این مسئله شک و تردیدی ندارد.

انقلاب اسلامی، انقلاب مسجد محور است
وی با بیان اینکه اگر مسجد مبدأ آغاز انقلاب بوده مسلماً در تکمیل و رسیدن به اهداف آن هم باید مسجد نقش خودش را ایفا کند، افزود: بحمد الهی بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد روند رشد و توسعه مساجد هم بودیم که این خودش هم به عنوان اینکه انقلاب اسلامی و معنوی و انقلابی است مورد بررسی قرار گیرد.
 آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه امروز بعد از گذشت سال‌ها انقلاب اسلامی رشد علمی داشته است و این‌ها برکات انقلاب است و باید قدر آن را بدانیم، گفت: اگر بناست مسجد در تدام انقلاب نقش ایفا کند، ما باید محوریت مسجد را که امام جماعت است مدنظر داشته باشیم.

آبادانی مسجد به وضعیت ساختمانش نیست
امام جمعه شیراز به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: طبق آیات قرآن مسجد آباد، مسجدی است که مؤمن داخل آن است و امام جماعتش رئیس همه مؤمنان است وگرنه مسجد آباد به ساختمانش نیست و این آبادی را شما علمای اهل علم و فضلا دارید به مسجد می‌برید.

اشاره به ویژگی‌هایی که ائمه جماعات باید داشته باشند
وی با بیان اینکه امام جماعت باید دارای یکسری خصایص و ویژگی‌هایی باشد، گفت: امام جماعت باید عادل باشد و در این جای تردید نیست و این حداقل شرط است؛ عدالتی که از ما می‌خواهند باید به گونه‌ای امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی نمود پیدا کند که بگویند از مسجد عدالت در جامعه اجرا می‌شود.
آیت‌الله دژکام یادآور شد: ممکن است بگوییم نسبت به نسل قبلی، شرایط از جهاتی تغییر کرده است اما این مسئولیت اجرای عدالت هیچگاه از روی دوش ما برداشته نمی‌شود و امروز بیشترین انتقادی که ممکن است از ما شود، عدم توجه به همین مسئله است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: همه روحانیان چه بگویند انقلابی هستیم یا نیستیم این مسئولیت متوجه ایشان هست زیرا انقلابی فرض می‌شوید و کسی نمی‌تواند بگوید آخوند غیرانقلابی است و موردش خیلی کم است.

تمام روحانیان در راستای انقلاب اسلامی هستند
وی با بیان اینکه آخوند چه بخواهد، چه نخواهد در راستای انقلاب اسلامی است، گفت: این مشکلی که امروز در انقلاب اسلامی از همه سئوال دارند، نبودن عدالت است و در این مسئله هم تعارف نداریم همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند این دهه، دهه عدالت و پیشرفت اعلام می‌کنیم تا ضرورت عدالت احساس شود.

 در پیاده کردن عدالت نواقصی داریم
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه ما در پیاده کردن عدالت نواقصی داریم، گفت: اگر مسجد که امامش باید عادل باشد به میدان نیاید این مشکلات برطرف نخواهد شد؛ وقتی مساجد با محوریت امام عادل در مسائل سیاسی و اجتماعی ورود نکنند مطمئن باشید دیگرانی که ممکن است رأی را بخرند، ورود خواهند کرد.
امام جمعه شیراز گفت: عدالت را باید ابتدا در ناحیه شخص امام جماعت اهمیت دهیم و بعد از آن که امام عادل شد، بگوییم ما در تأمین عدالت اجتماعی ورود می‌کنیم و در این صورت دیگر کسی نمی‌تواند به ما گیر دهد لذا خواهش من از عموم روحانیان و ائمه جماعات که زبان گویای اسلام در مساجد هستید، این است که تلاش کنید که اهمیت مسئله عدالت اهمیت را درک کرده و آن را اجرایی کنیم.
وی بیان کرد: مسئله دومی که در بحث امام جماعت مطرح است این است که گفتند عالم اولویت دارد برای امامت جماعت؛ اثر این علم در هدایت اجتماع و پیشبرد اجتماع چیزی است که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند؛ ما امام جماعت مسجد خود را عالم انتخاب می‌کنیم.
آیت‌الله دژکام این نکته را یادآور شد که مسلما علم مراتبی دارد و باید تلاش کنیم هر روز علممان را افزایش دهیم چنانچه در قرآن کریم خطاب به پیامبر نیز چنین دعایی آمده است که از خداوند بخواهد تا علم او را زیاد کند.

انتقاد از عدم توجه به علم فقه عالمان
امام جمعه شیراز در ادامه با اشاره به اهمیت علم فقه، گفت: ما 51 کتاب فقهی داریم اما این‌ها را رها کردیم و بعد امروز روحانی ما وقتی در یک مجلسی می‌خواهد سخن بگوید به نظرشان می‌آید که در این مسائل نباید حرف بزند و از این جهت خودمان را تضعیف کردیم که آن‌ها حساب نمی‌برند در صورتی که اگر فقها تقویت می‌شدند و می‌گفتند فلانی از موضع علم صحبت می‌کند کسی جرأت نداشت در مقابل علمی که متخذ از کتاب و سنت است، چیز دیگری به ما ارائه دهد اما خیلی از وقت‌ها فقه را رها کردیم و عموماً به حکایات تاریخی و مسائل مکاشفات و غیره پرداختیم.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات حرف‌هایی می‌زنیم که نمی‌توانیم عیار آن را بسنجیم اما اگر فقه مطرح شود، فقه قابل سنجش است لذا ما باید علمیت را در ائمه جماعات یک مسئله مهمی فرض کنیم و این علمیت را تقویت کنیم و در این صورت خود به خود در مساجدی که بعضاً مبتلا هستیم به مدعی غیرروحانی دارد، این مسئله برطرف خواهد شد اما اگر علمیت خود را تضعیف کنیم مسلماً نتیجه مناسبی نخواهیم گرفت.
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه مدیریت تمام مساجد و امورات آن با محوریت امام جماعت است، گفت: این مسئله باعث می‌شود که این جامعه چارچوب پیدا کند و به سمتی برویم که بتوانیم تأثیرگذاری را از درون محیط محدود مسجد به سطح جامعه بیاوریم و مسلماً تأثیر خود را خواهد داشت.

چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی یک فرصت است
نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنان خود به بحث چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رسماً دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی اعلام کرده‌اند که باید کاری کنیم که ایرانی‌ها چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خود را نبینند! در صورتی این‌ها آرزوی خود را به گور خواهند برد اما این‌ها فرصت و یک بیدار باش برای ماست که خودمان را با وضعیت موجود تنظیم کنیم.
وی گفت: در باب انقلاب اسلامی ما حوزوی‌ها و انقلابی‌ها گاهی تصوری داریم که با آن چیزی که مدنظر امام بود، تفاوت‌هایی دارد و باید این‌ها را بتوانیم به سمت نگاه امام پیش ببریم.

انقلاب اسلامی برای تمام ابعاد بشری است
آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه تصور امام که مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نظیر آن را بیان کردند، از اسلام این بود که اسلام دینی برای همه ابعاد زندگی بشر است، گفت: این خلاف است که دین یک نوع رابه معنوی بین انسان و خداست و هیچ ربطی به رابطه اجتماعی اقتصای و غیره ندارد و اگر تعریف دین چنین باشد که برای همه ابعاد بشری است، لذا انقلاب اسلامی هم که نشئت گرفته از دین است، باید تمام ابعاد زندگی بشر را در بر بگیرد.
امام جمعه شیراز اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما بهمن ماه سال 57 پیروز شد اما آیا بعد از آن پیروزی همه ابعاد زندگی خودمان را اسلامی کردیم؟ پس ما در سال 57 برگشتیم به این نقطه که بگوییم اسلام را ملاک قرار داده و زندگی خود را بسازیم و تغییراتی که باید در زندگی ما رخ می‌داد در یک پروسه زمانی رخ می‌دهد و معمولاً جوانان ما این مسئله را نمی‌دانند و خیال می‌کنند تغییرات انقلاب اسلامی فوری است.
وی با بیان اینکه با محاسبات علوم اجتماعی، اعمال تغییرات در سبک زندگی حداقل 60 سال طول می‌کشد یعنی این مدت طول می‌کشد تا جامعه متحول شود، گفت: قاعدتاً باید تلاش‌های خود را منعطف کنیم که تا 60 سالگی انقلاب اسلامی نمی‌توانیم آن جواب مدنظر خود را بگیریم.

نباید بگوییم باید از منافع انقلاب بهره ببریم
آیت‌الله دژکام ادامه داد: نباید بگوییم اکنون انقلاب شده و باید از منافع انقلاب بهره ببریم؛ خیر، ما آخوندیم و باید بگوییم انقلاب شده بدویم تا دین خود را نسبت به اسلام ادا کنیم همان‌طور که رزمندگان در جنگ رفتند و گفتند می‌خواهیم دینمان را به اسلام ادا کنیم.

امروز روحانیت در وسط شهر باید نقش رزمندگی خود را ایفا کند
وی با تأکید بر اینکه امروز روحانیت در وسط شهر باید نقش رزمندگی خود را ایفا کند و به نقطه‌ای برسیم که بگوییم ما هم دین خود را ادا کردیم، گفت: کار بسیار زیادی بر عهده ماست و امام جمعه و جماعات فرقی از این جهت ندارند و ما وظایفی داریم که باید همه ما به آن قیام کنیم.
انتهای پیام

captcha