حرم‌های اهل بیت(ع)، ظرفیت عظیم معرفت هستند/ میان تمام بقاع متبركه كشور نباید جدایی احساس شود
کد خبر: 3725730
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
آیت‌الله دستغیب:

حرم‌های اهل بیت(ع)، ظرفیت عظیم معرفت هستند/ میان تمام بقاع متبركه كشور نباید جدایی احساس شود

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری حرم‌های اهل بیت(ع) را دارای ظرفیت‌های عظیمی از معرفت و محبت نسبت به خاندان عصمت و طهارت دانست كه می‌توانند كارهای بزرگی را برای پیشبرد اهداف فرهنگی در جامعه انجام دهند.

حرم‌های اهل بیت(ع)، ظرفیت عظیم معرفت هستند/ میان تمام بقاع متبركه كشور نباید جدایی احساس شود

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، 5 تیرماه در نشست شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه كرامت كشور كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، حرم‌های اهل بیت(ع) را دارای ظرفیت‌های عظیمی از معرفت و محبت نسبت به خاندان عصمت و طهارت دانست كه جمع این‌ها می‌تواند كارهای بزرگی را برای پیشبرد اهداف فرهنگی و معنوی در جامعه ما انجام دهند.
وی افزود: ارتباط این حرم‌ها با سایر مراکز فرهنگی، حضور مسئولان اجرایی و فرهنگی، چه از استان فارس چه از سایر بلاد می‌تواند مقدمه‌ای برای گرامیداشت دهه کرامت به عنوان شعائر مذهبی بوده و بهره‌برداری از این دهه جهت نشر فرهنگ اسلامی و خصوصاً مکتب اهل بیت(ع) باشد.
آیت‌الله دستغیب با یادآوری ولادت خورشید امامت حضرت ثامن‌اللحجج(ع) در 11 ذی‌القعده و ولادت بانوی كرامت در اول ذیقعده گفت: نیمه دهه كرامت نیز به گرامیداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) اختصاص دارد كه این جایگاه، جایگاه اغتنام فرصت است و باید هم از زمان و هم مكان و هم این فرصتی كه داریم بهره ببریم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، حرم‌های اهل بیت(ع) و دهه كرامت را مكان و زمان مقدسی برشمرد كه حقیقتاً در آن‌ها نسیم رحمت الهی می‌وزد، بر لزوم استفاده از این رحمت الهی تأكید كرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه یكی از از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و محوریت آن امام بزرگوار و رهبر معظم و گرامی ما آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، همین دهه مبارکه کرامت است، گفت: این دهه زمینه بسیار خوبی را برای همکاری‌های مشترک ایجاد كرده است و در واقع از اصول مکتبی ما وحدت حول محور حبل‌الله اعم از اینکه قرآن یا عترت باشد و یا هر دو باشد استفاده می‌كند.

محبت نسبت به خاندان نبوت یک اصل مشترک بین انقلاب اسلامی است
آیت‌الله دستغیب با بیان اینكه محبت نسبت به خاندان نبوت یک اصل مشترک بین انقلاب اسلامی است، گفت: آن‌هایی که مسیر انحرافی از این وجه اشتراک دارند را نمی‌توان جزو مسلمانان دانست و شاید نحوه امتداد برای آن‌ها قطعی و ثابت نیست اما نکته‌ای که مدنظر این است که ما همواره باید در جهت گسترش سیره پیشوایان دینی تلاش كنیم.
وی ادامه داد: هر کدام از این پیشوایان دینی در یک خط و مش کلی و احیاناً با تکنیک‌های متناسب با زمان خودشان بوده برنامه‌هایی را به‌صورت الگویی اجرا کرده‌اند و ما از این الگوها باید بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

اهل بیت(ع) اسوه‌های كرامت هستند
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز، اهل بیت(ع) را اسوه‌های كرامت برشمرد و گفت: همه فطرتاً و ذاتاً این کرامت ذاتی و فطری را دارا هستند و وجه مقابل آن نعامت و اعانت و هستی است و این‌ها همه عدول از آن کرامت ذاتی است و باید تلاش کنیم در وهله اول خود ما متأسی به سیره پیشوایان دینی در رسیدن به این كرامت متأسی باشیم و در مرحله بعد دیگران را متذکر باشیم و فراخوانیم که این مقام رفیع و جایگاه عالی را دریابند.
وی در ادامه سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله ایمانی، امام جمعه فقید شیراز که در تمام برنامه‌های دهه کرامت حضور جدی داشت، گفت: آیت‌الله دژکام، همان راه ایشان را در جهات مختلف ادامه می‌دهد و با اوصافی که نمونه آن‌ها در حکم رهبری به ایشان اشاره شده است شخصی که به زیور تقوا و آراسته است و ما سال‌ها در این استان از افاضات ایشان برخوردار بوده‌ایم، می‌توان همان راه‌ها را ادامه داد.
آیت‌الله دستغیب با تأكید بر اینكه بر اجرای برنامه‌های دهه كرامت باید هماهنگی كاملی با آیت‌الله دژكام و سایر مسئولان اجرایی داشت، گفت: یکی از مسائلی که باید بدان توجه داشت پیوند بقاع متبرکه است اعم از اینکه این‌ها دارای تولیت باشند مثل بقاع متبرکه اربعه (حرم امام رضا(ع)، حرم شاهچراغ(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم عبدالعظیم حسنی(ع)) که از سوی مقام معظم‌ رهبری تعیین می‌شوند و چه آن‌هایی که تحت اشراف سازمان اوقاف هستند.

میان تمام بقاع متبركه كشور نباید جدایی احساس شود
وی ادامه داد: بین تمام این بقاع متبركه نباید حالت جدایی احساس شود یعنی این‌ها به هر حال رأس هرم ولی امر مسلمین هستند و این اماکن در حقیقت نهایتاً تحت اشراف ایشان هستند بنابراین باید احساس همکاری و همراهی را همواره داشته باشند و در همین دهه کرامت هم تصور نشود که فقط سه یا چهار حرم مطهر كشور باید تلاش كنند بلكه همه امامزادگان باید در این راه همراه باشند.
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) در ادامه با اشاره به طرح «از حرم تا حرم» سازمان حج و زیارت گفت: در طی این طرح معمولاً گروه‌هایی كه عازم حج تمتع یا عمره و یا عتبات عالیات هستند، از حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) حركت خود را آغاز می‌كنند كه این‌ها برنامه‌ریزی خوب و جالی دارند و ان‌شاءالله از لحاظ زوار هم یک نحوه تبادل و هماهنگی بین حرم‌های مطهر ایجاد شود.

زیارت حضرت شاهچراغ(ع) در سبد زیارتی گردشگران مذهبی قرار گیرد
وی تأكید كرد: باید طوری برنامه‌ریزی كنیم كه افرادی كه از عتبات عالیات به مشهد و قم مشرف می‌شوند حتماً به حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی هم بیایند و این مسئله بسیار برای معرفی شخصیت امین ولایت مؤثر است.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به القاب حضرت شاهچراغ(ع) گفت: از بین القابی که آن حضرت دارند عمده‌ترین آن همین امین ولایت است؛ کسی که در یک موقعیت خاص به او این نام را دادند و شرایط خاص و حساسی که ایشان عملاً از ولایت حمایت كردند و این مقام والایی است لذا باید معرفت این شجره طیبه را پیدا كرده و از آن تبعیت كنیم.
انتهای پیام

captcha