ملاک اوقاف در سندیت بقاع متبرکه، اعتقاد نسل به نسل مردم است/ وجود 100 بقعه در بافت تاریخی شیراز
کد خبر: 3721704
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
موسوی:

ملاک اوقاف در سندیت بقاع متبرکه، اعتقاد نسل به نسل مردم است/ وجود 100 بقعه در بافت تاریخی شیراز

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در مورد ملاک اوقاف برای سندیت بقاع متبرکه اعلام کرد که اعتقاد نسل به نسل مردم ملاک است و از نظر علمای دینی، حرمت مرقد هر امامزاده ای که عموم افراد محلی به آن اعتقاد دارند باید حفظ شود.

ملاک اوقاف در سندیت بقاع متبرکه،اعتقاد نسل به نسل مردم است/ وجود 100 بقعه در بافت تاریخی شیراز

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس، حجت‌الاسلام سید عباس موسوی افزود: در بعضی موارد در مکاتبات قدیمی دیده شده که مردم نسل به نسل، محلی را به عنوان امامزاده قبول داشته‌اند و شان آن مکان را حفظ می‌کرده‌اند که براساس مباحث فقهی نیز نباید درباره سندیت محل‌هایی که مردم از گذشته به آن اعتقاد دارند، کاوش کرد.
مدیركل اوقاف فارس ادامه داد: یک هزار و 408 بقعه متبرکه در فارس وجود دارد که فقط برخی از آن‌ها دارای سند تاریخی مستند هستند.
وی، شرایط سیاسی و اجتماعی را در طول تاریخ دلیلی بر بروز برخی پنهان کاری‌ها در مورد اسناد امامزاده‌ها عنوان کرد و گفت: به‌همین دلیل در حال حاضر اسناد موثق و شجره نامه مکتوبی در خصوص تاریخچه بسیاری از حرم‌ها و امامزاده‌های استان فارس وجود ندارد.

وجود 100 امامزاده در بافت تاریخی شیراز
مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به اینکه در بافت قدیمی شیراز نزدیک به صد امامزاده وجود دارد، گفت: یکی از این مرقدها که بعد از ساخت پارکینگی در مجاورت آن اسمش بر سر زبان‌ها افتاد حرم ام احمد(مادر حضرت شاهچراغ) بود.
موسوی با اشاره به اینکه به دلیل بی توجهی در گذشته، این مکان به حریمی امن برای افراد خلافکار تبدیل شده بود، افزود: با مراجعه به کتب تاریخی و علمای قم، پژوهشی درباره ام احمد صورت گرفت که نتیجه آن بر موثق بودن این مکان به عنوان مرقد مطهر مادر شاهچراغ (ع) گواهی داشت که بعد از آن خرید املاک حاشیه ای برای ساماندهی این محل در دستور کار قرار گرفت.
انتهای پیام

captcha