اجرای طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی - اسلامی در مشهد
کد خبر: 3703427
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

اجرای طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی - اسلامی در مشهد

گروه اجتماعی- طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی - اسلامی با رویکرد گردشگری سلامت و معرفی سفیران اوتیسم به مناسبت روز جهانی بهداشت در مشهد برگزار شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، طرح ملی فرهنگ میزبانی ایرانی - اسلامی با رویکرد گردشگری سلامت و معرفی سفیران اوتیسم به مناسبت روز جهانی بهداشت روز گذشته، ۱۷ فروردین‌ماه در هتل بزرگ سی نور مشهد برگزار شد.

در این مراسم سیدجواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه در راستای ارتقای فرهنگ میزبانی بحث گردشگری سلامت مطرح شده است، عنوان کرد: امروزه گردشگری متنوع‌ترین و مهم‌ترین صنعت است، به همین دلیل صادرات گردشگری به عنوان صادرات مرئی نام برده می‌شود که نقش بسزایی در توسعه ایفا می‌کند.

گردشگران می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند

حسینی ادامه داد: درآمد کسی‌که به عنوان گردشگر نام برده می‌شود، با ۱۵ بشکه نفت برابری دارد و حدود ۶ گردشگر می‌تواند اشتغال پایدار در جامعه ایجاد کند.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی، با اشاره به اینکه مؤلفه گردشگری در بحث سلامت موضوع جدی است، بیان کرد: در مشهد ظرفیت گردشگری سلامت وجود دارد و در موضوع گردشگری سلامت امروز ما طیفی به نام معلولان داریم.

مشهد، شهر انسان دوستی

وی با اشاره به اینکه در ایام عید نوروز مشهد شهرانسان دوستی بود، عنوان کرد: شهر ما در عید نوروز نشاط‌ آور بود، ما باید به دنبال شهر دوستدار انسان باشیم که یکی از ظرفیت‌های جدی آن، شهر دوستدار معلولان و اوتیسم است.

همچنین در این مراسم علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از کارهای خیر حضور در فعالیت‌های اجتماعی است، عنوان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل اجتماعی را مدیریت کند، برای آن که مسائل کشورمان حل شود، نیاز به همکاری و هم‌افزایی صمیمانه میان بخش‌های دولتی و مردمی داریم.
وی با اشاره به اینکه این اتحاد و همدلی برای بهتر زندگی کردن و رسیدن به حیات طبیه مورد نیاز است، ابراز کرد: مسلماً هرچه قدر همکاری‌ها برای رفع مشکلات اجتماعی درحوزه‌های مختلف در بخش‌های عمومی و دولتی بیشتر باشد و هرچه زودتر بتوانیم کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کنیم، درمان سریع‌تر انجام خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی در رابطه با میزبانی از گردشگران در سطح استان، گفت: در خراسان رضوی فرهنگ میزبانی روبه گسترش است، در روستاها در قالب بوم‌گردی، در شهرها، در سامانه‌های گسترش فرهنگ میزبانی شاهد این هستیم که گروه‌های مختلف اجتماعی همکاری و همراهی مناسبی دارند.
وی عملکرد سازمان میراث فرهنگی و شهرداری مشهد در نوروز 97 را مطلوب دانست و عنوان کرد: نوروز امسال یکی از سال‌های به یادماندنی مشهد برای زائران و مجاوران بود.
رشیدیان با بیان اینکه امروز موضوع سلامت محدود است و در حق آن جفا کرده‌ایم، ابراز کرد: سلامت جامعه زمانی حاصل می‌شود که بتوانیم درحوزه بهداشت فردی، تغذیه و ... اقدامات موثری با همکاری یکدیگر انجام دهیم لذا برای تحقق سلامت کلی جامعه باید از ظرفیت‌ها مردمی درحوزه مختلف بهره ببریم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، در رابطه با بیماری اوتیسم، گفت: اختلال اوتیسم جزو اختلالات عصبی - تکاملی است که تکامل مغز از دوران کودکی به نحوه درست انجام نمی‌شود که در گذشته این افراد عقب مانده ذهنی تلقی می‌شدند و به تدریج این اختلال اوتیسم نام گرفت.
وی با بیان اینکه اختلال اوتیسم به این معنی است که به موازات رشد جسمی و فیزیکی کودک رشد عصبی صورت نمی‌گیرد، تشریح کرد: اوتیسم به طورمیانگین از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی قابل تشخیص است و اگر در سنین دو تا پنج سالگی درمان آغاز شود، بسیاری از نواقص آن قابل درمان خواهد بود.
پوریوسف با بیان اینکه مباحثی که کودکان اوتیسم با آن سروکار دارند، بیشتر در حوزه ارتباطات اجتماعی است، ابراز کرد: اوتیسم به عنوان یک طیف تلقی می‌شود و در نوع اختلالات اجتماعی بسیار شدید کودک قادر به صحبت کردن نیست و در طیف‌های دیگر قدرت تکلم وجود دارد، اما ارتباط‌ بخش نیست.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اختلال دیگر به صورت رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، بی‌حسی و یا کم حسی همراه است، تصریح کرد: یکی از مواردی که در طیف شدید اوتیسم وجود دارد، ناتوانی کامل است.

600 کودک اتیسم در بهزیستی خراسان رضوی خدمات می‌گیرند

وی با بیان اینکه تشخیص اختلالات خفیف در اوتیسم بسیار دشوار است، عنوان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد، نسبت به ۱۰ سال گذشته روز به روز تعداد کودکان اوتیسم رو به افزایش هستند، سال 1380 تنها 50 بیمار اوتیسم در بهزیستی نگهداری ‌می‌شد، اما در حال حاضر ۶۰۰ کودک اوتیسم در بهزیستی خدمات می‌گیرند.
پوریوسف با بیان اینکه در کشور ۷۴ مرکز توانبخشی اوتیسم وجود دارد، افزود: هشت مرکز نگهداری بیماران اوتیسم با ظرفیت روزانه ۳۰۰ نفر در خراسان رضوی وجود دارد.

انتهای پیام

captcha