ایجاد 28 کتابخانه سیار در استان خراسان رضوی/تبدیل دو هزار روستا به باشگاه کتاب
کد خبر: 3697162
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶

ایجاد 28 کتابخانه سیار در استان خراسان رضوی/تبدیل دو هزار روستا به باشگاه کتاب

گروه فرهنگی - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال 96 ، 117 درصد رشد اعتبارات در عرصه کتابخانه‌ها داشتیم، از ایجاد 28 کتابخانه سیار در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید جواد حسینی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی که صبح امروز، 14 اسفندماه، در هتل گلستان مشهد برگزار شد، با تبریک ایام خجسته ولادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: در مراسم تودیع و معارفه مدیری که چند سال خدمت کرده، می‌رود و فردی دیگر می‌آید، باید در عرصه فعالیتش حمایت‌های لازم از ایشان شود.
وی با تأکید بر اینکه حسین اکبری، مدیرکل اسبق کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ویژگی‌های اخلاقی بارزی دارند، ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های دولت تدبیر وامید در دوره دوم هشت ساله، کاهش سن مدیران از 48 سال به 40 سال است لذا در انجام این دستور در سال 96، در سطح مدیران گام‌های خوبی برداشته شده است.
حسینی در راستای گفته‌های خود در خصوص کاهش سن مدیران، ابراز کرد: در سال 96، اولین مدیرکل دهه شصتی، در عرصه فرهنگ و کتابخوانی وارد عرصه مدیریتی شد. در کشور، 35 درصد فرماندارها، 56 درصد معاونین فرماندار و 66 درصد بخشدارها، دهه پنجاهی هستند و در خراسان رضوی نیز 10 درصد از معاونان، فرماندارهان و هفت درصد از بخش‌دارها، دهه شصتی هستند.
باید به سمت شهر دوست‌دار کتاب حرکت کنیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه باید به سمت شهر دوستدار کتاب حرکت کنیم، افزود: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کشور گسترش و آن را به آرمان و گفتمان تبدیل کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای ترویج کتاب و کتابخوانی حلقه و زنجیره‌های مختلفی نیاز است، ادامه داد: یکی از این حلقه‌ها، پدیدآورندگان، نویسندگان، مترجمان کتاب‌ها هستند.

چاپ یک میلیون جلد کتاب؛ بعد از انقلاب در خراسان رضوی
حسینی دومین حلقه را ناشران معرفی کرد و گفت: سالانه چهار هزار کتاب در خراسان رضوی نشر و هشت میلیون تیراژ در حوزه کتاب داریم. بعد از انقلاب اسلامی نیز یک میلیون جلد کتاب در خراسان رضوی به چاپ رسیده است که از این از وضعیت نامناسب در حوزه کتاب و کتابخوانی حکایت دارد.
در حوزه تقاضامحوری ضعیف عمل کردیم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه عناوین کتاب‌ها بسیار خوب وارد شدیم، عنوان کرد: از منظر تقاضامحوری خیلی ضعیف عمل کردیم.
وی با اشاره به اینکه حلقه سوم، فروشندگان کتاب هستند، ادامه داد: این حوزه گاهی مورد غفلت واقع شده، حدود 400 کتابفروشی در خراسان رضوی در حال فعالیت هستند که این تعداد به نسبت آمار جهان بسیار اندک است.
حسینی حلقه بعدی را کتابخانه دانست و تصریح کرد: در خراسان رضوی 350 کتابخانه داریم، فرهنگ مدیریتی کتابداران، کتابخوانان و .. بسیار مهم هستند که در انجمن کتابخانه‌های عمومی به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار دارند.
سرانه مطالعه در ایران کم است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی کتابخوان‌ها و کتاب‌دانان را حلقه بعدی معرفی کرد و گفت: سرانه مطالعه در ایران نسبت به جهان بسیار کم است، سرانه مطالعه در روسیه و ژاپن 90 دقیقه، در خاورمیانه 6 دقیقه و در ایران از دو دقیقه به هشت دقیقه رسیده است، لذا این آمار برای شهروندانی که در کنار امام رضا(ع)، مظهر دانایی و گفتگو زندگی می‌کنند، بسیار کم است.
وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم مردم را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهیم ابراز کرد: باید مقاومت جوانان در مقابل کتاب را به رفاقت آنان با کتاب تبدیل کنیم.
رشد 25 درصدی عناوین کتاب در کتابخانه‌ها
حسینی با بیان اینکه در خراسان رضوی 74 هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌های عمومی داریم، افزود: حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته در این حوزه رشد داشته‌‌ایم.
300 نشست کتابخوان در مشهد برگزار شد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای گسترش کتابخوانی 30 درصد از دانش‌آموزان استان، طی برنامه‌ سه فازی، در هشت‌ماه دیگر، به عضویت کتابخانه‌های عمومی درمی‌آیند، گفت: به همت حسین اکبری، مدیرکل اسبق کتابخانه‌ها، حدود 300 نشست کتابخوان درسال 96 برگزار شد.
وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌هایی که برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی داریم، طرحی به عنوان تعاملات گرم را نیز در دست اجرا داریم که از این طریق کارهای مشترک و جمعی را گسترش خواهیم داد.
فردیت مشکل جامعه کنونی ما
حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما فردیت است، عنوان کرد: در این طرح دو بخش را تعریف کردیم، بخش فعالیت‌های هویت‌بخش که شامل فعالیت‌های علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی می‌شود و خدمات هویت‌بخش، از دیگر طرح‌ها است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نشست‌های کتابخوان یکی از خدمات تعاملات گرم است، گفت: دو هزار نفر در خراسان رضوی، در نشست‌های کتابخوان شرکت کردند.
وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه‌های مجاور برای دانشگاه‌ها و مدارس در دستور کار است، گفت: از این طریق دانشجویان و دانش‌آموزان به کتابخانه‌های مجاور مراکز آموزشی خود پیوند می‌خورند.
رشد پنج درصدی کتابخانه‌ها در سال 96
حسینی با اشاره به اینکه در سال 96 به همت حسین اکبری و همکارانشان شاهد رشد پنج درصدی کتابخانه‌ها بودیم، ادامه داد: رشد 15 درصدی عضویت در کتابخانه‌ها، رشد 10 درصدی مراجعه افراد به کتابخانه‌ها و رشد 12 درصدی تعداد نسخ‌های کتاب‌ها در کتابخانه‌ها را شاهد هستیم.
کتابداران جهادگران عرصه فرهنگ
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی حلقه بعدی را کتاب‌داران معرفی کرد وابراز کرد: کتابداران جهادگران عرصه فرهنگ هستند، لذا باید از انجمن‌ها و نهادهای مردمی در عرصه فرهنگ استفاده کنیم.
تبدیل دو هزار روستا به باشگاه کتاب
وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از دو هزار روستا به باشگاه کتاب تبدیل شده است، ادامه داد: جشنواره‌‌های کتاب، در روستاها با رویکرد عدالت آموزشی و اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود و در خراسان رضوی نیز، کاشمر به عنوان روستای دوست‌دار کتاب انتخاب شد.
ایجاد 28 کتابخانه سیار در استان
حسینی با اشاره به اینکه در سال 96 ، 117 درصد رشد اعتبارات در عرصه کتابخانه‌ها داشتیم، گفت: 33 پروژه نیمه تمام در حوزه کتابخانه‌ها داریم و قرار بر این شد که تا 28 کتابخانه سیار نیز در استان برپا شود.
اجرای طرح روستای پاک در بیش از 100 روستا
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرحی به عنوان روستای پاک در دستور کار ما قرار دارد، اظهار کرد: به صورت ویژه بر روی 100 روستا کار خواهد شد و این روستاها باید از چند مزیت برخوردار باشند، این مزیت‌ها عبارت‌اند از: روستای پاک عاری از اعتیاد، بی‌سواد، بی‌کاری، عدم پوشش بیمه‌ای، عدم بی‌تشکلی و عدم کتاب‌ناخوانی، لذا اگر این اهداف در روستاها محقق شود ما در معاونت سیاسی و اجتماعی، به هر روستا 50 میلیون کمک خواهیم کرد.
انتهای پیام.

captcha