بناهای تاریخی در محدوده 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) مشمول قوانین نگه‌داری می‌شوند
کد خبر: 3695211
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
اسكندرپور:

بناهای تاریخی در محدوده 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) مشمول قوانین نگه‌داری می‌شوند

گروه اجتماعی ـ شهردار شیراز با اشاره به اجرای طرح توسعه 57 هكتاری حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: تمام بناهای تاریخی واقع در محدوده 57 هکتاری مشمول قوانین مربوط به حفظ و نگه‌داری بناهای تاریخی است.

به گزارش ایكنا از فارس، حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز عصر دیروز، 7 اسفند در جلسه‌ علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با بیان اینکه در محدوده 360 هکتاری بافت تاریخی شیراز، طرح 57 هکتاری برای توسعه‌ حرم مصوب شده است، گفت: مفهوم این مصوبه این نیست که خانه‌های تاریخی و فرهنگی موجود دراین محدوده از قانون بناهای تاریخی مستثنی شده است.
وی با تصریح اینکه تمام بناهای تاریخی واقع در محدوده 57 هکتاری مشمول قوانین مربوط به حفظ و نگه‌داری بناهای تاریخی است، گفت: اینکه 2 بنای با ارزش تاریخی شبانه تخریب می‌شود تبعات و آثاری دارد که یکی از این آثار تاثیر اجتماعی تخریب فیزیکی این آثار و موضوع دیگر تخریب شبانه و نامتعارفه یک اثر تاریخی است.

انتقاد از تخریب شبانه دو خانه تاریخی در شیراز
شهردار شیراز با تصریح اینکه آثار تخریب عمدتاً متوجه تخریب‌کننده خواهد بود، گفت: با ابلاغ طرح تفضیلی جدید بافت تاریخی و فرهنگی، مشکلات شهرداری در قبال بافت‌های تاریخی افزون‌تر شده است.
وی با اشاره به اینکه در سفر اخیر معاون اول رییس‌جمهوری موضوع تشریح شده است، گفت: ما پیشنهاد داشتیم که شورای بافت تشکیل شده و مسئولیت و اختیارات شهرداری در بافت با دقت تعریف شود.

حراست و حفاظت از بناهای تاریخی به عهده میراث فرهنگی است
شهردار شیراز با اشاره به ماده 3 اساسنامه سازمان میراث، گفت: براساس قانون تهیه و اجرای طرح‌ها، حراست، حفاظت و مرمت و ... بر عهده‌ میراث فرهنگی است.
اسکندرپور با تصریح اینکه شهرداری در قبال آثار و بناهای تاریخی مسئولیت قانونی مستقیم ندارد، گفت: این موضوع وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است اگرچه بنا در محدوده‌ی مدیریت شهری و شهرداری قرار دارد.
شهردار شیراز با تأکید بر اینکه شخصا از موضوع اطلاع نداشته و از طریق رسانه‌ها مطلع شده است، گفت: شهرداری تنها یک وظیفه معنوی عهده‌دار است اما حتی اگر هم مطلع بود کار چندانی از شهرداری بر نمی‌آید.
اسکندرپور با بیان اینکه واحد تخلفات شهرداری تنها وظیفه برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز را دارد، گفت: شهرداری تنها یک وظیفه معنوی در این مورد عهده‌دار است.
انتهای پیام

captcha