بهره‌برداری 1578 پروژه در ایام دهه فجر/ تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 3687336
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
تبادار مطرح كرد:

بهره‌برداری 1578 پروژه در ایام دهه فجر/ تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)

گروه اجتماعی: استاندار فارس گفت: در ایام دهه فجر امسال عملیات اجرایی ‌1578 پروژه عمرانی و طرح‌های اقتصادی با ارزش 2 هزار و 524 میلیارد تومان در سطح استان یا آغاز می‌شود و یا به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اسماعیل تبادار، استاندار فارس امروز، 11 بهمن‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با تأكید بر لزوم اهمیت توجه به وحدت در كشورمان گفت: امروز توجه به وحدت عمومی و پرهیز از تفرقه و اهتمام در راستای نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی به عنوان ضرورت اصلی ماست.

جامعه امروز به نشاط و امیدواری به آینده نیاز جدی دارد
وی با بیان اینكه جامعه امروز به نشاط و امیدواری به آینده نیاز جدی دارد، افزود: سئوال اینجاست كه آیا رفتار و كردار ما این نشاط را در جامعه ایجاد كرده و یا دغدغه‌ها را بیشتر می‌كند؛ ما قبل از اینكه نگاه به دیگران داشته باشیم باید به رفتار و كردار خودمان در همه ابعاد توجه داشته باشیم.

نظام جمهوری اسلامی مربوط به هیچ طیف و جناح سیاسی نیست
تبادار با تأكید بر اینكه نظام جمهوری اسلامی مربوط به هیچ طیف و جناح سیاسی نبوده و نخواهد بود بلكه مربوط به آحاد جامعه است، گفت: موفقیت، پایداری و سربلندی این نظام برای آحاد جامعه ضرورت دارد و باید با وحدت، بنیان این نظام روز به روز تقویت شود.

بهره‌برداری 1578 پروژه در ایام دهه فجر/ تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)
استاندار فارس با بیان اینكه هر جا كه تفرقه در میان مسئولان و ابعاد حكومتی بوده است، ضربه خوردیم، نقش مردم را در حفظ و حراست از انقلاب اسلامی یادآور شد و گفت: مردم همواره برای حفظ این نظام در صحنه بودند و وحدت جمعی آحاد جامعه، رهبری در ابعاد مختلف و همت مردم این پایداری نظام را تا اینجا فراهم كرده است و قطعاً در ادامه راه همین رویه ضرورت كار است.
وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه نظام جمهوری اسلامی به رابطه درست و حكیمانه با همه همسایگان حتی ابرقدرت‌های جهان نیاز دارد اما در صورتی كه استقلال نظام جمهوری اسلامی لحاظ شود.

افتتاح 1578 پروژه عمرانی در دهه فجر
تبادار در ادامه به فرا رسیدن دهه فجر اشاره كرد و به تشریح برنامه‌های این ایام پرداخت و گفت: در این ایام عملیات اجرایی ‌1578 پروژه عمرانی و طرح‌های اقتصادی با ارزش 2 هزار و 524 میلیارد تومان در سطح استان یا آغاز می‌شود و یا به بهره‌برداری می‌رسد.
استاندار فارس با بیان اینكه همه این پروژه‌ها در ابعاد مختلف زیربنایی و تولیدی و عمرانی محرك توسعه در استان است و حركت رو به جلو برای توسعه استان برای ما فراهم می‌كند، گفت: اولویت ما در استان فارس پرداختن به زیرساخت‌ها و تكمیل پروژه‌های نیمه تمام است.
وی اظهار كرد: از بدو ورودم به استان فارس اعتقادم این بوده است كه ظرفیت‌های فراوانی در فارس وجود دارد و قطعاً ما باید زیرساخت‌های اصلی را برای بهره‌وری این ظرفیت‌ها یا به فعل درآوردن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه داشته باشیم و هیچ چیزی غیر از اولویت از ریز و درشت برای من نیست اما یكی از مهم‌ترین اولویت‌ها حمل و نقل جاده‌ای است.
تبادار با یادآوری اینكه استان فارس هنوز در بحث حمل و نقل جاده‌ای هنوز جزو پرتلفات‌ترین استان‌ها در كشور است، گفت: كارهایی را برای رفع این مشكل آغاز كردیم البته این‌ها مربوط به زیرساخت‌ها نیست و بحث‌های دیگری هم وجود دارد.
استاندار فارس گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی آزاد راه شیراز اصفهان از 17 به 70 درصد رسیده است و در صورت تامین اعتبارات لازم امیدواریم این آزادراه سال 97 آماده بهره‌برداری باشد.
وی با بیان اینکه دومین آزادراهی که در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی مقدمات آن را فراهم کرده است، آزادراه لامرد به پارسیان خواهد بود، گفت: به‌زودی عملیات اجرایی این آزاد راه آغاز می‌شود.
تبادار با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن آزاد راه لار به بندرعباس به طول 217 کیلومتر، ابراز امیدواری کرد که این پروژه نیز تا پایان امسال یا نهایتاً ابتدای سال آینده آغاز شود و گفت: ادامه‌ آزاد راه شیراز اصفهان به سمت بوشهر هم مد نظر قرار داد.

بهره‌برداری 1578 پروژه در ایام دهه فجر/ تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)
استاندار فارس اعتقاد دارد كه در حمل و نقل هوایی وضعیت ما نسبتاً بد نیست و فرودگاه شیراز، سومین فرودگاه بزرگ كشور بعد از تهران و مشهد است، گفت: تلاش می‌كنیم كه پروژه سالن بین‌المللی فرودگاه با وسعت 20 هزار مترمربع به سرانجام برسد.
وی، حمل و نقل ریلی را به عنوان زیرساخت‌هایی كه ضرورت جدی توسعه استان است را ضروری دانست و گفت: هم‌اینک یک خط ریلی از شیراز به اصفهان و از آنجا به تهران و مشهد متصل شده است که باید از همه کسانی که تلاش کردند تا این خط قوت بگیرد قدردانی کرد؛ اما زمانی راه‌آهن اقتصادی محسوب می‌شود که به کانون بار وصل باشد، در این خط حتی زمینه‌ی حمل بار هم فراهم نیست.
استاندار فارس با اشاره به وجود بالغ بر 15 میلیون تن بار در این استان، نبود امکان جابه‌جایی با خط آهن را یک ضعف برشمرد و با یادآوری اینکه چندی قبل با یک خط ریل فرعی و نصب چند سیلو، زمینه‌ی حمل حدود 20 هزار تن گندم فراهم شده است، گفت: زمانی راه‌آهن نقشی برجسته خواهد داشت که با کانون بار وصل شود و امیدواریم در آینده این موضوع حاصل شود.
تبادار همچنین با اشاره به وجود 1300 کیلومتر بزرگراه منقطع در فارس، یکی از مشکلات این استان را منقطع بودن بزرگراه‌ها اعلام و اضافه کرد: در فارس علاوه بر این میزان بزرگراه، 458 کیلومتر بزرگراه در دستور کار داریم و 610 کیلومتر هم باید تلاش کنیم تا زمینه‌ احداث آن فراهم شود تا وضعیت مطلوبی را داشته باشیم.

كسب رتبه نخست فارس در شاخص فضای كسب و كار
وی به تلاش‌هایش در حوزه اقتصاد و بهبود شاخص‌های فضای كسب و كار اشاره كرد و گفت: رتبه فارس در شاخص فضای كسب از رتبه 4 در سال 95 به رتبه نخست در سال 96 در سطح كشور رسید و كاهش نرخ بیكاری از 16.8 به 11.4 درصد كه یك درصد كمتر از متوسط كشور است البته قطعاً این نرخ بیكاری بالایی است و این آمارها ما را نباید غافل كند بلكه باید همه این زیرساخت‌هایی كه اشاره شد و فرصت‌هایی كه ایجاد شده مضاعف كنیم.
استاندار فارس با تأكید بر اینكه باید نرخ بیكاری را به تك رقمی برسانیم، تا مقداری در فضای عمومی جامعه، مردم احساس كنند، زمینه اشتغال بیش از گذشته فراهم شده است، گفت: آزادراه و بزرگراه و توسعه حمل و نقل هوایی و غیره بخش زیادی زمینه اشتغال را فراهم می‌كند.
وی در ادامه با بیان اینكه مبلغ یك میلیارد و 50 میلیون دلار مجوز جلب برای سرمایه‌گذاری 20 طرح اقتصادی كسب كردیم، گفت: اختصاص یك هزار و 40 میلیون دلار از صندوق توسعه به 14 طرح استان از دیگر فعالیت‌های ما در استان فارس بوده است.

در جذب منابع از صندوق توسعه ملی رتبه سوم كشور را داریم
استاندار فارس با تصریح اینكه در جذب منابع از صندوق توسعه ملی رتبه سوم كشور را داریم، گفت: افزایش شركت‌های دانش بنیان در سطح استان فارس از 36 مورد به 112 شركت در سال جاری هم از جمله فعالیت‌ها ماست.
تبادار همچنین به ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی اشاره و با یادآوری این نکته که فارس با بحران آب مواجه است، اضافه کرد: فارس با تولید سالانه 10 میلیون و 680 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، در این زمینه رتبه‌ی دوم کشور را داشته و در بحث امنیت غذایی جایگاهی مهم دارد.
وی، یکی از دستور کارهای خود برای مقابله با بحران آب و حل مشکلات بخش کشاورزی را تکمیل سدهای هایقر، نرگسی و کوار اعلام و اضافه کرد: در کنار این اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری مصوب را مد نظر داریم، اگرچه اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار که 55 هزار و 107 هکتار آن انجام شده، مد نظر است.

بهره‌برداری 1578 پروژه در ایام دهه فجر/ تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)
استاندار فارس با بیان اینكه نباید نگاه جدی به بحران آب داشته باشیم، گفت: من به هیچ وجه به وضع موجود راضی نیستم و دائم نگاهم به آینده است و راهكار توسعه استان با نگاه جدی به بحران آب باید در دستور كار باشد.
تبادار در ادامه با سهم اشتغال بخش صنعت و معدن در استان فارس 30 درصد اعلام كرد و كه این استان در بخش مذكور دارای رتبه 5 كشوری است و سپس ادامه داد: علی‌رغم اینكه وضعیت معدن در ابعاد مختلف ظرفیت‌های بالایی دشته ولی نقش معدن در اقتصاد و ارزش افزوده استان كمتر از 2 درصد است لذا حتماً باید برنامه‌های مختلفی در رابطه با معدن برای بهره‌گیری از ارزش افزوده استان داشته باشیم.

اختصاص 10 درصد اعتبارات فارس به حوزه فرهنگ
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های حوزه فرهنگ در این استان گفت: اعتبارات حوزه فرهنگ و زیرفصل‌های آن در سال جاری از محل منابع مختلف در سطح استان، 125 میلیارد تومان بوده است یعنی نزدیك به 10 درصد از اعتبارات استان برای حوزه فرهنگ اختصاص پیدا كرده است.

احداث دانشكده علوم قرآنی استهبان
تبادار، پروژه‌های احداث باغ مشاهیر و موزه منطقه‌ای فارس مجاور آرامگاه حافظ، مركز سعدی‌شناسی، تالار مركزی شیراز، دانشكده علوم قرآنی استهبان، طرح توسعه حرم احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، موزه پاسارگاد با هدف توسعه اشتغال منطقه، تفرجگاه آب ركنی و غیره را از جمله پروژه‌های مهم در این عرصه برشمرد.
استاندار فارس با تأكید بر اینكه توجه جدی به ابعاد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه فرهنگ باید رخ دهد، گفت: نگاهم در استان فارس به عنوان یك استان فرهنگی تاریخی به این مقوله است لذا در كنار اداراتی كه در حوزه فرهنگ در استان مشغول به فعالیت هستند، یك كارگروه فرهنگی جد از این مجموعه‌ها را تشكیل دادیم كه هر دو هفته یك بار به صورت منظم جلسات خود را برگزار می‌كنند تا ما بتوانیم راهبری امورات فرهنگی را تشكیل دهیم.
وی اظهار كرد: در كنار توجه به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر و گردشگری توجه به سمن‌ها كه ضرورت كاركرد فرهنگی در پهنه اجتماعی ماست، نیز مدنظر قرار دارد به طوری كه تعداد سمن‌ها امسال از 244 به 660 سمن رشد داشته است و این كاركرد مناسبی است كه نباید متوقف شود و من اعتقاد دارم با كمك سازمان‌های مردم نهاد كارهای بزرگ در پهنه اجتماع می‌توان انجام داد.

تسهیل اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع)
تبادار همچنین به طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: این طرح در دستور كار است البته متولی هم دارد و ما به اجرای این طرح كمك كرده و آن را تسهیل خواهیم كرد ضمن اینكه حرم شاهچراغ(ع) یكی از مكان‌هایی است كه مردم به آن كمك زیادی می‌كنند و پشتوانه مالی دارد.
استاندار فارس ادامه داد:‌ در دیداری با آیت‌الله دستغیب، تولیت این حرم مطهر داشتم، من بر این نكته تأكید كرد كه هر كمكی از ما برآید كه بتواند زمینه توسعه حرم و ساماندهی بافت قدیم را فراهم كند، دریغ نخواهم كرد.

ساماندهی بافت قدیم شیراز در اطراف حرم شاهچراغ(ع)
وی گفت: علاوه بر طرح توسعه 57 هكتاری این حرم مطهر كه در دستور كار است، ما طرح جامعی را برای بافت قدیم داریم كه در آن ساختمان‌هایی كه ارزش فرهنگی و تاریخی دارد را حفظ كرده و مابقی را پاكسازی خواهیم كرد تا فضای اطراف حرم بهتر شده و از این وضعیت نابسامان نجات پیدا كند.
تبادار در ادامه شایعه‌ انتخاب مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از پهنه‌های خلیج فارس و دریای عمان و دیگر نقاط کشور را رد و اضافه کرد: تلاش می‌کنیم فردی در این جایگاه قرار گیرد که توانمند باشد و توان پاسخگویی به امر مهم و اثر گذار فرهنگی آنهم در پهنه‌ی فارس را داشته باشد.

ارائه 5 بسته اقتصاد مقاومتی
استاندار فارس به اشتغال جوانان هم اشاره كرد و با تأكید بر این موضوع كه مجموعه مدیریت ارشد استان برای اشتغال جوانان تلاش کرده و می‌کند، افزود: اقدامات خوبی برای اشتغال جوانان پیش‌بینی کرده‌ایم که از جمله ارائه ٥ بسته ویژه اقتصاد مقاومتی است.
تبادار همچنین در خصوص رفع بعضی ازمشكلات فرهنگیان به ویژه در بخش رفاهی نیز گفت: اگر قرار باشد بودجه فرهنگیان از مبحث ملی در بودجه استانی منتقل شود، نگرانی‌هایی وجود خواهد داشت، اما تابع سیاست‌های دولت بوده و تلاش می‌کنیم تا وضعیت فرهنگیان بهتر از گذشته شود.
وی با تصریح اینكه گردشگری از زمینه‌های برجسته رونق اشتغال و اقتصاد است، گفت: باید اماكن گردشگری خود را استانداردسازی كنیم و در این زمینه نیز توقف‌گاه های مناسب ایجاد كنیم و البته خوشحال نباشیم كه سالانه 3 میلیون به فارس می‌آیند بلكه باید ببینیم هر كدام چقدر توقف كرد و در توقف است كه زمینه گردشگری و اقتصادی معنا پیدا می‌كند.
استاندار فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به اینكه ظرفیت‌های امروز این استان را موزون نمی‌بیند، گفت: انتظار دارم مدیران در ابعاد مختلف با قوت برنامه‌ای را مطابق با ظرفیت استان تعریف و تبیین كنند.

به وضع موجود راضی نیستم
وی همچنین گفت: به وضع موجود راضی نیستم چه در سرمایه‌گذاری، ظرفیت سرمایه‌گذاری در استان را خیلی فراتراز وضع موجود می‌دانم و در جلسات گذشته مدیران هم كم كم مقداری نگاه گذشته را رها كردند و نگاه رو به جلو را برای كارشان تسهیلات بیشتری با سرمایه‌گذار در دستور كار است.

captcha