بازار یک‌هزار میلیاردی سوغات زائر در دست چینی‌ها
کد خبر: 3685396
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

بازار یک‌هزار میلیاردی سوغات زائر در دست چینی‌ها

گروه اجتماعی: معاون علمی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در بحث بازسازی ارتباط اجتماعی مفهومی به اسم سوغات وجود دارد که ما آن را از دست داده‌ایم و بازار یک هزار میلیاردی سوغات به دست کالاهای چینی سپرده شده است لذا در راستای ملی‌سازی بازار سوغات زائر نیازمند فراهم سازی یک زیرساخت هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدمهدی طهرانچی، معاون علمی آستان قدس رضوی در نشست خبری رویداد ایده‌پروری سوغات فرهنگی زائر که پنجم بهمن‌ماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در محور زندگی مجاوران حائز اهمیت است، اقتصاد است لذا ما موظف به ایجاد زیرساخت‌ها برای برقراری ارتباط منطقی میان اقتصاد زائر و مجاور هستیم.
وی اظهار کرد: در بند دوم هفت فرمان رهبری خدمت به زائر و در بند چهارم نیز به بحث مجاور تحت عنوان ظرفیت فرهنگی عظیم آستان قدس اشاره شده که می‌تواند بر فضای عمومی کشور و حتی جهان اسلام تأثیر گذارد.
معاون علمی آستان قدس رضوی اضافه کرد: بر این اساس یکی از مباحثی که پس از تشکیل معاونت علمی آستان قدس مورد توجه قرار گرفت، مبحث ارتباط اجتماعی بین زائر و مجاور بود.
طهرانچی افزود: از یک نگاه این شهر حول امام شکل گرفته و ادبیات حاکم بر طبق این نوع نگاه مرم مشهد را مجاور، افرادی که به زیارت مشرف می‌شوند را زائر و افرادی که به زائران خدمت می کنند را خادم معرفی کرده است اما در نگاه مقابل مردم مشهد شهروند بدون تعلق به امام، افراد از سایر شهرها به عنوان گردشگر و بدون تعلق به امام معرفی و حرم نیز به عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.
معاون علمی آستان قدس رضوی نسبت به بازساری مفهوم زائر و مجاور تاکید کرد و گفت: در نگاه امام‌محور، بایستی آنچه در فرآیند زیارت قرار گرفته محور زندگی مجاوران قرار گیرد که رخداد اقتصادی از این جمله است لذا ایجاد زیرساختی برای مفهوم اقتصاد ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه در نگاه امام محور تعریفی به اسم سوغات مطرح است، اظهار کرد: در بحث بازسازی ارتباط اجتماعی‌، مفهومی به اسم سوغات وجود دارد که ما آن را از دست داده‌ایم و بازار یک هزار میلیاردی سوغات به دست کالاهای چینی سپرده شده است و در حالیکه سوغات زائر باید به اقتصاد شهر کمک کند، به اقتصاد کشور بیگانه مدد رسانده است.
طهرانچی بیان کرد: باید میان اقتصاد زائر و مجاور ارتباطی منطقی برقرار شود، چراکه این دو مفهوم همواره در هم تنیده هستند که در همین راستا، آستان قدس رضوی به عنوان یک هماهنگ کننده در راستای ساخت یک فضای اجتماعی تعاملی است و با همکاری پارک علم و فناوری خراسان رضوی، بسیج دانشجویی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و معاونت علمی رئیس جمهور، فضایی را برای سوغات زائر و یک اقتصاد پویای خرد فراهم می کند.
معاون علمی آستان قدس رضوی تصریح کرد: رویداد فرهنگی ایده‌پردازی با محوریت سوغات زائر در کنار دیگر اقدامات شکل گرفته و امید است در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دو بخش اقتصادی و فرهنگی برای مردم مشهد تاثیرات مثبتی به ارمغان آورد.
طهرانچی با اشاره به اهمیت استفاده از ایده‌های جوانان برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، ابراز کرد: متأسفانه در کشور ما ایده‌پردازی مورد غفلت قرار گرفته است، اما باید توجه داشت که اقتصاد، کار و اشتغال به مفاهیمی تبدیل شده‌اند که هر فعالیتی برای شکوفایی آن صورت گیرد، حائز اهمیت است.
وی گفت: در نگاه اول نیز آن دسته از محصولات که قابلیت سوغات را دارد مورد شناسایی قرار گرفت که حدود 40 درصد این محصولات شناسایی شده ضمن اینکه بر اساس نیاز بازار، تولیدات جدید در قالب رویدادها برنامه ریزی شده است.
طهرانچی با بیان اینکه ایده سوغات زائر پس از داوری حمایت و تبدیل به محصولات قابل عرضه به بازار خواهد شد، تصریح کرد: این رویداد در چهار حوزه شامل تولیدات اسباب‌بازی با موضوع سرگرمی معرفتی در بحث آداب زیارت و سبک زندگی رضوی، طراحی و تولید احجام معرفت‌افزا با محوریت سیره امام رضا(ع)، وسایل عبادی و موضوعات بسته بندی سوغات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ایده برتر بعد از آموزش مورد حمایت قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ثبت و ارسال ایده‌ها 14 بهمن است، عنوان کرد: رویداد ایده پروری سوغات فرهنگی زائر 24 تا 26 بهمن ماه در مشهد برگزار خواهد شد.
گفتنی است، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت brmaharat.ir مراجعه کنند.

captcha