12 کتابخانه در زندان‌های کردستان فعالیت می‌کنند
کد خبر: 3678421
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

12 کتابخانه در زندان‌های کردستان فعالیت می‌کنند

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های کردستان گفت: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه با 29 هزار جلد کتاب در زندان‌های کردستان فعالیت می‌کنند که تعداد و تنوع کتاب‌ها به طور مستمر با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در حال افزایش است.

اسحاق ابراهیمی مدیرکل زندان‌های کردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، ترویج مطالعه کتاب در زندا‌ها را از برنامه های مهم اصلاحی و تربیتی در این مراکز دانست و گفت: مدیریت اوقات فراغت مددجویان به صورت صحیح، از مواردی است که مجازات حبس را هدفمند کرده و در فرآیند تغییر نگرش و اصلاح رفتار زندانیان نیز بسیار مؤثر است که در این راستا ترویج مطالعه کتاب در زندان‌ها می‌تواند این فرآیند را تسهیل کند.
مدیرکل زندان‌های کردستان با بیان اینکه دین، فرهنگ و تاریخ ما انس و الفتی دیرینه و همیشگی با کتاب و کتابخوانی دارد، افزود: از آنجایی که معجزه پیامبر گرامی اسلام(ص)، کتاب انسان‌ساز قرآن کریم است و حضرت علی (ع) درباره کتاب می فرماید: «کسی که با کتاب‌ها آرامش می‌یابد هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود»، می‌توان نتیجه گرفت که در قرآن و اسلام، کتاب و کتابخوانی از جايگاهی بس عظيم برخوردار است.
وی افزایش دانش مردم نسبت به قوانین و مقررات، از طریق مطالعه را موجب کاهش بسیاری از جرائم دانست و بیان کرد: با ورود به دادسراها و زندان‌ها با افرادی مواجه خواهیم شد که به دلیل عدم دانش کافی نسبت به قوانین و مقررات، ناخواسته مرتکب فعلی شده‌اند که قانونگذار آن را جرم دانسته و برای آن نیز مجازات در نظر گرفته است.
مدیرکل زندان‌های کردستان به نقش ترویج فرهنگ کتابخوانی در پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی اشاره و عنوان کرد: پدیده شوم «طلاق» یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه در جامعه کنونی نیز آمار آن در حال افزایش است که در این راستا چنانچه بتوان فرهنگ مطالعه کتاب‌هایی با موضوع مهارت‌های اساسی زندگی بین جوانان را گسترش داد، از طرفی شاهد تحکیم بنیاد خانواده و از طرف دیگر شاهد کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
وی از اداره اکثر کتابخانه‌های زندان‌های کردستان به صورت مشارکتی و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و اعلام کرد: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه با 29 هزار جلد کتاب در زندان‌های کردستان فعالیت می‌کنند که تعداد و تنوع کتاب‌ها به طور مستمر با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در حال افزایش است.
ابراهیمی با اشاره به برگزاری ۲۱ مسابقه کتابخوانی در میان پرسنل، مددجویان و سربازان زندان‌های استان از ابتدای سال جاری تاکنون،عنوان کرد: ایجاد مشوق های لازم جهت استقبال و حضور هرچه بیشتر مددجویان در مسابقات و فعالیت های کتابخوانی ضروری می باشد که در این خصوص و در مراکز اصلاحی و تربیتی استان آن دسته از مددجویانی که حضوری فعال در برنامه‌ها و فعالیت‌های کتابخوانی دارند به طریق مختلف از جمله اعطای جوائز، مرخصی، ملاقات و … مورد تشویق قرا می گیرند.
مدیرکل زندان‌های کردستان از برپایی بیش از ۱۴ نمایشگاه کتاب در زندانهای کردستان طی سال جاری خبر داد و در این خصوص افزود: خوشبختانه به مناسبت های مختلف در مراکز اصلاحی و تربیتی استان نمایشگاه کتاب برپا می گردد که در این نمایشگاه ها، کتاب هایی که در روند بازسازگاری اجتماعی زندانیان موثر است توسط کارشناسان شناسایی و در دسترس مددجویان قرار داده می شود.
وی در پایان با اشاره به برگزاری چهار نشست کتابخوان در زندان‌های استان یادآور شد: در این نشست‌ها که با حضور نمایندگانی از کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، هریک از مددجویان ضمن معرفی کتاب‌هایی که مطالعه کرده بودند، خلاصه‌ای از آن‌ها را نیز برای سایر زندانیان حاضر در نشست بازگو می‌کردند که در پایان به مددجویان شرکت کننده جوایزی اعطا شد.

captcha