چهارمین جشنواره علامه حلی فارس پایان یافت/ لزوم تغییر رویكرد پژوهش در حوزه‌های علمیه
کد خبر: 3677035
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷

چهارمین جشنواره علامه حلی فارس پایان یافت/ لزوم تغییر رویكرد پژوهش در حوزه‌های علمیه

گروه معارف: مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره علامه حلی استان فارس و معرفی و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره فارس ویژه طلاب حوزه‌های علمیه این استان در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره علامه حلی استان فارس ویژه طلاب حوزه‌های علمیه این استان امروز، 6 دی‌ماه در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس در این مراسم با یادآوری حدیثی از ائمه معصومین گفت: گاهی عالم در مقابل جاهل است یعنی دانا و نادان، اما گاهی عالم در مقابل سفیه است آن وقت است كه معنای این علم بسیار متفاوت است با آنچه كه در ذهن ماست.
عابدی ادامه داد: طبق احادیث عالم كسی است كه در مقابل سفیه است و ممزوج این علم، عقل است یعنی این عالم عاقل هم هست چون هر عالمی كه عاقل نمی‌شود و كسانی كه عاقلند، فاهم هم هستند یعنی می‌فهمند.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه پژوهش و تحقیق یعنی فهمیدن و به حق رسیدن گفت: باید تلاش كنیم تا منتجی به حق شویم لذا عالم كسی است كه فاهم است و تلاش می‌كند تا به حق برسد اما اما سفیه كسی است كه همتش فقط روایت و نقل اقوال است.
وی با تأكید بر اینكه پژوهش اساس كار است و انسان را از دنیای سفاهت خارج كرده و به دنیای علم و عالم منتهی می‌كند، گفت: متأسفانه امروز مشاهده می‌كنیم تحقیقاتی كه صورت می‌گیرد همه‌اش نقل اقوال است اما از پژوهشگر هیچ سخنی در میان نیست.
عابدی با بیان اینكه رویكرد پژوهش در حوزه‌های علمیه را باید تغییر دهیم و از نقل اقوال صرف خودداری كنیم، گفت: اساتید این رویكرد را عوض كنند و طلاب هرچه شنیدند را بفهمند نه اینكه همه‌اش بگویند استاد چه گفته است.
حجت‌الاسلام كرار، دبیر چهارمین جشنواره علامه حلی استان فارس نیز در این مراسم گفت: این جشنواره در دو بخش بانوان و آقایان طلاب برگزار شده است كه در بخش آقایان ۳۴۵ طلبه و در بخش بانوان ۵۸۸ طلبه مشاركت كردند.
وی با بیان اینكه در بخش آقایان ۴۴۰ اثر و در بخش بانوان ۷۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد، گفت: در این مراسم نفر از برگزیدگان طلاب برادر و ۴۳ نفر از برگزیدگان طلاب خواهر معرفی و تجلیل می‌شوند.
كرار در پایان گفت: این جشنواره در رشته‌های تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث، اخلاق و تربیت، كلام، فلسفه و منطق، فقه و حقوق، فقه و اصول، تاریخ اسلام، ادبیات، علوم انسانی برگزار شده كه برگزیدگان آن به مرحله كشوری جشنواره علامه حلی راه پیدا می‌كنند.

captcha