شرکت 3551 نفر از مددجویان زندان های کردستان در کلاس‌های احکام و نهج البلاغه
کد خبر: 3663943
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰

شرکت 3551 نفر از مددجویان زندان های کردستان در کلاس‌های احکام و نهج البلاغه

گروه اجتماعی: مدیرکل زندان‌های استان کردستان گفت: سه هزار و 551 نفر از زنانیام استان کردستان طی سال جاری در کلاس های احکام و نهج‌البلاغه شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های استان کردستان امروز، 24 آبان ماه در جمع خبرنگاران استان کردستان با اشاره به اینکه در ماده 44 از آئین نامه سازمان زندان‌ها به طور کامل به موضوع حقوق شهروندی زندانیان پرداخته شده است، اظهار کرد: حفظ حقوق شهروندی و کرامت انسانی زندانیان نماد اصلی زندانبانی اسلامی است

وی اهمیت و جایگاه کرامت زندانیان در مراکز اصلاحی و تربیتی را آن چنان دارای اهمیت دانست که واحدی تحت عنوان «دفتر حمایت از حقوق شهروندی زندانیان» در ادارات کل زندان‌های سراسر کشور دایر شده که از جمله وظایف این واحدها می توان به مطالعه، بررسی، و پیگیری موارد نقض حقوق شهروندی در زندان‌ها اشاره کرد.

ابراهیمی بیان کرد: از آنجائیکه در زندانبانی اسلامی همواره بر «حقوق شهروندی زندانیان» تاکید می شود لذا واحد حمایت از حقوق شهروندی زندانیان، کتابچه هایی تحت عنوان «آشنایی با حقوق شهروندی زندانیان» تهیه و در زندانها در اختیار مددجویان قرار داده است تا به این طریق با تکالیف و حقوق خود آشنایی پیدا کنند.

وی افزود:  روسا و پرسنل زندانها همواره با داشتن رفتاری انسانی و دلسوزانه با مددجویان و رفع نیازها و برطرف کردن مشکلات آنان، این تفکر را که اهداف متعالی و بزرگی در پس مجازات حبس در زندانها نهفته، ایجاد کرده اند.

مدیرکل زندان‌های استان کردستان بیان کرد: براین اساس مددجویان، با انگیزه و عزم جدی در فعالیت‌ها و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی از جمله کلاس‌های فرهنگی و تربیتی، قرآنی، ورزشی، کتابخوانی، حرفه‌آموزی و ... حضور پیدا کرده و اینگونه است که برنامه‌های اصلاحی و تربیتی مؤثر واقع شده و شاهد کاهش بازگشت مجدد زندانیان به زندان هستیم. 

ابراهیمی عضو شورای قضایی استان، زندان ها را جامعه ای کوچک اما با نیازهای متنوع دانست و اعلام کرد: زندان مجموعه‌ای محدود و بسته است و از آنجایی که افرادی که در آن نگهداری می‌شوند همگی عضوی از جامعه بزرگ خارج از زندان نیز شناخته لذا توجه جدی به نیازهای مختلف مادی و معنوی و پرکردن اوقات قراغت آنان جهت جلوگیری از تبادل افکار مجرمانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی از ضروریات اجتناب ناپذیر است.

وی بیان کرد:  در همین راستا تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان و برنامه‌ریزی در جهت آموزش آنان جزو تکالیف سازمانی بوده که در زندان‌های کردستان با بسیج همه منابع و امکانات و استفاده از ظرفیت‌های موجود اقدامات ارزشمندی در حال انجام است.

ابراهیمی در خصوص نحوه نگهداری مددجویان در مراکز اصلاحی و تربیتی استان گفت: هر زندانی به محض ورود به زندان در مرکزی تحت عنوان «واحد تشخیص و طبقه بندی» نگهداری می شود که در این واحد توسط مددکاران و کارشناسان مختلف حوزه پزشکی و روانشناسی  تحت آزمایش‌های مختلف پزشکی، روانپزشکی و آزمون های روانشناسی قرار گرفته و میزان سلامت جسمی و روانی، معلومات و اطلاعات مذهبی و علمی آنان در جهت شناخت شخصیت آنان بررسی و طبقه‌بندی می‌شوند.

مدیرکل زندانهای استان ار فراهم بودن امکانات آموزشی مناسب برای زندانیان در جهت تحقق حقوق شهروندی آنان نیز سخن به میان آورد و اعلام کرد: با توجه به تعاملات خوب و هدفمند میان زندانها و دستگاه های مختلف از جمله ادارات فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، صنایع دستی و گردشگری و ... خوشبختانه خدمات قابل قبولی به زندانیان ارائه می شود.

ابراهیمی در این خصوص بیان کرد: در سایه این تعاملات و در 6 ماهه اول سال جاری در زندان‌های استان شاهد حضور سه هزار و 551 نفر از مددجویان زندان‌های استان در کلاس‌های احکام، عقاید و نهج‌البلاغه،  شرکت دو هزار و 636 نفر از زندانیان در مسابقات و برنامه‌های ورزش همگانی ، شرکت هزار و 145 نفر در المپیاد ورزشی که در مهر ماه سال جاری برگزار شد و حضور 150 نفر  از مددجویان در برنامه ها و فعالیتهای هنری از جمله خطاطی، عکاسی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی بودیم.

وی رد پایان یادآور شد:  58 نفراز مددجویان زندان‌های استان در کلاس‌های سوادآموزی شرکت و باسواد شده و در این راستا 32 نفر از آنان نیز در سایر مقاطع در حال ادامه تحصیل هستند.

captcha