آیتالله دستغیب:
علم و معنویت در کنار هم رشد و تکامل انسان را فراهم میکنند
گروه اجتماعی: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که اگر ما بحث علم و معنویت را در کنار هم مطرح میکنیم به این دلیل است که این دو به مثابه دو بال رشد و تکامل انسان است و اگر یکی نباشد پیشرفت موثر و نافعی رخ نمیدهد.
به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیتالله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان
مقدس احمدی و محمدی(ع) در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه شیراز با بیان اینکه
علم با تمام ابعادش میتواند راهنمای انسان به سمت کمال باشد، گفت: فرصت جوانی
بهترین فرصت کسب علم و معنویت است، همانطور که با گذشت جوانی فرصت علمآموزی میگذرد،
فرصت تحصیل اخلاق و معنویت نیز از دست میرود.
وی با
یادآوری آیاتی از قرآن کریم افزود: خداوند در قرآن میفرماید به کسانی که ایمان
آوردهاند و کسانی که به آنان علم داده شده است، درجات عظیمی میبخشد یعنی رفعت
دادیم کسانی را که دارای ایمان و علم هستند، این دو از لوازم کمال انسان است، اما
باید راه و رسم رسیدن به کمال را فهمید. وحی الهی به ما اینطور یادآور شده و تذکر
میدهد که ایمان، معنویت، اخلاق و علم با تمام ابعادش از عناصر اصلی میل به کمال
هستند.آیتالله دستغیب با بیان اینکه بهترین موقعیت و فرصت عمر، مقطع جوانی
است، گفت: تا کسی جوانی را از دست ندهد متوجه این نمیشود که چه موقعیت با ارزشی
را از دست داده است و از نظر آیین مقدس اسلام و روایات اسلامی بیان شده که در عالم
آخرت و قیامت از انسانها سؤالاتی میشود که یکی از این سؤالات طریقه گذراندن
جوانی است.نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این مسئلهای مهم
و هشداری برای همه جوانان است تا بدانند موقعیت و فرصت بزرگی در اختیارشان قرار
دارد. اگر ما بحث علم و معنویت را در کنار هم مطرح میکنیم این به مثابه دو بال
رشد و تکامل انسان است و اگر یکی نباشد پیشرفت موثر و نافعی رخ نمیدهد.قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه همه علوم میتوانند نافع
یا ضارّ باشند، گفت: علم میتوانند به انسان نفع ببخشد و یا به انسان ضرر برساند،
بنابراین باید توجه داشت که چه علومی را باید آموخت و در چه شرایطی نافع است.آیتالله دستغیب با تصریح اینکه علوم حوزوی نیز در همه رشتهها و بخشهای
تخصصی آن میتواند نافع یا مضر باشد، گفت: اگر این علوم با اخلاق و معنویت همراه
شود نافع است، به این معنی که انسان از علم به عنوان یک ابزار و بهترین وسیله میتواند
در فضای آرام درونی و قلبی استفاده کند و پیشرفت داشته باشد و از علمش به بهترین
وجه در این دنیا استفاده کند و همین مطلب به تمامه در علوم دانشگاهی نیز وارد است .وی با اشاره به اینکه آرامش بالاترین نعمتهای مادی دنیا در پرتو
معنویت است که از یاد و ذکر خدا حاصل میشود، بیان کرد: سرپرست دانشگاه شیراز در
رابطه با یأس، ناامیدی، اضطرابها و دغدغهها اشاره کردند که برای همه میتواند در
گذرگاه دنیوی در اثر غفلت از معنویت، از یاد خدا و بی توجهی به مبانی و اصول
اخلاقی باشد، که این میطلبد علاوه بر تحصیل علم در کنار آن یاد خدا فراموش نگردد،
انسان در هر شرایطی که زندگی میکند اگر متوجه جنبههای معنوی و یاد خدا باشد
مطمئناً دچار حالت ناامیدی، نگرانی و افت و خیز نمیشود و علم او نیز در هر رشتهای
که باشد در پرتو معنویات و اخلاقیات، علمی جاودانه است، زیرا در جهت زندگی اخروی
برایش نتیجهبخش خواهد بود ، زیرا آخرت اصل و اساس است و این دنیا موقت بوده و
زندگی اخروی ابدی و جاودانه است.نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر شخص
در هر جایگاهی که هست باید متقی باشد، گفت: تقوا و ورع یعنی آنچه که برای شما مفسده
دارد و تحت عنوان گناه از طرف خداوند به وسیله پیامبرش به شما اعلام شده است از آن
اجتناب کنید و به آنچه برای شما مصلحت تامه دارد یعنی امور واجبهای که از جانب
خدا و پیامبرش به شما ابلاغ شده است عمل کنید.وی گفت: هر کس بنگرد که برای فردایش یعنی قیامت چه به صلاح است و چکار
برای قیامت و آخرتش انجام داده است و این امر مهمی است؛ حالا کسی نمیتواند بگوید
اگر فردی معاد را قبول نداشت چطور؟ جواب میدهیم که شما ببینید این مطلب یک احتمال
عقلایی است و در هر مسئلهای که باشد انسان پژوهشگر و محقق را آرام نمیگذارد و به
تحقیق وا میدارد که پس از سپری شدن زندگی دنیا و ورود به برزخ چه عوالمی وجود
دارد و خود را مهیای آن میکند .آیتالله دستغیب با بیان اینکه تحقیق در مسائلی که احتمال عقلایی آن
وجود دارد یک امر ضروری است، گفت: انسان در هر مسئلهای که احتمال عقلایی بدهد که
شاید مصلحت و منفعت در آن باشد هیچ گاه ترجیح نمیدهد که بیتفاوت باشد، هم تحقیق
میکند و هم جانب احتیاط را پیش میگیرد.