علم و معنویت در کنار هم رشد و تکامل انسان را فراهم می‌کنند
کد خبر: 3656751
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
آیت‌الله دستغیب:

علم و معنویت در کنار هم رشد و تکامل انسان را فراهم می‌کنند

گروه اجتماعی: نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که اگر ما بحث علم و معنویت را در کنار هم مطرح می‌کنیم به این دلیل است که این دو به مثابه دو بال رشد و تکامل انسان است و اگر یکی نباشد پیشرفت موثر و نافعی رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه شیراز با بیان اینکه علم با تمام ابعادش می‌تواند راهنمای انسان به سمت کمال باشد، گفت: فرصت جوانی بهترین فرصت کسب علم و معنویت است، همان‌طور که با گذشت جوانی فرصت علم‌آموزی می‌گذرد، فرصت تحصیل اخلاق و معنویت نیز از دست می‌رود.
وی با یادآوری آیاتی از قرآن کریم افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید به کسانی که ایمان آورده‌اند و کسانی که به آنان علم داده شده است، درجات عظیمی می‌بخشد یعنی رفعت دادیم کسانی را که دارای ایمان و علم هستند، این دو از لوازم کمال انسان است، اما باید راه و رسم رسیدن به کمال را فهمید. وحی الهی به ما این‌طور یادآور شده و تذکر می‌دهد که ایمان، معنویت، اخلاق و علم با تمام ابعادش از عناصر اصلی میل به کمال هستند
.
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه بهترین موقعیت و فرصت عمر، مقطع جوانی است، گفت: تا کسی جوانی را از دست ندهد متوجه این نمی‌شود که چه موقعیت با ارزشی را از دست داده است و از نظر آیین مقدس اسلام و روایات اسلامی بیان شده که در عالم آخرت و قیامت از انسان‌ها سؤالاتی می‌شود که یکی از این سؤالات طریقه گذراندن جوانی است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این مسئله‌ای مهم و هشداری برای همه جوانان است تا بدانند موقعیت و فرصت بزرگی در اختیارشان قرار دارد. اگر ما بحث علم و معنویت را در کنار هم مطرح می‌کنیم این به مثابه دو بال رشد و تکامل انسان است و اگر یکی نباشد پیشرفت موثر و نافعی رخ نمی‌دهد.
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه همه علوم می‌توانند نافع یا ضارّ باشند، گفت: علم می‌توانند به انسان نفع ببخشد و یا به انسان ضرر برساند، بنابراین باید توجه داشت که چه علومی را باید آموخت و در چه شرایطی نافع است.
آیت‌الله دستغیب با تصریح اینکه علوم حوزوی نیز در همه رشته‌ها و بخش‌های تخصصی آن می‌تواند نافع یا مضر باشد، گفت: اگر این علوم با اخلاق و معنویت همراه شود نافع است، به این معنی که انسان از علم به عنوان یک ابزار و بهترین وسیله می‌تواند در فضای آرام درونی و قلبی استفاده کند و پیشرفت داشته باشد و از علمش به بهترین وجه در این دنیا استفاده کند و همین مطلب به تمامه در علوم دانشگاهی نیز وارد است .
وی با اشاره به اینکه آرامش بالاترین نعمت‌های مادی دنیا در پرتو معنویت است که از یاد و ذکر خدا حاصل می‌شود، بیان کرد: سرپرست دانشگاه شیراز در رابطه با یأس، ناامیدی، اضطراب‌ها و دغدغه‌ها اشاره کردند که برای همه می‌تواند در گذرگاه دنیوی در اثر غفلت از معنویت، از یاد خدا و بی توجهی به مبانی و اصول اخلاقی باشد، که این می‌طلبد علاوه بر تحصیل علم در کنار آن یاد خدا فراموش نگردد، انسان در هر شرایطی که زندگی می‌کند اگر متوجه جنبه‌های معنوی و یاد خدا باشد مطمئناً دچار حالت ناامیدی، نگرانی و افت و خیز نمی‌شود و علم او نیز در هر رشته‌ای که باشد در پرتو معنویات و اخلاقیات، علمی جاودانه است، زیرا در جهت زندگی اخروی برایش نتیجه‌بخش خواهد بود ، زیرا آخرت اصل و اساس است و این دنیا موقت بوده و زندگی اخروی ابدی و جاودانه است.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هر شخص در هر جایگاهی که هست باید متقی باشد، گفت: تقوا و ورع یعنی آنچه که برای شما مفسده دارد و تحت عنوان گناه از طرف خداوند به وسیله پیامبرش به شما اعلام شده است از آن اجتناب کنید و به آنچه برای شما مصلحت تامه دارد یعنی امور واجبه‌ای که از جانب خدا و پیامبرش به شما ابلاغ شده است عمل کنید.
وی گفت: هر کس بنگرد که برای فردایش یعنی قیامت چه به صلاح است و چکار برای قیامت و آخرتش انجام داده است و این امر مهمی است؛ حالا کسی نمی‌تواند بگوید اگر فردی معاد را قبول نداشت چطور؟ جواب می‌دهیم که شما ببینید این مطلب یک احتمال عقلایی است و در هر مسئله‌ای که باشد انسان پژوهشگر و محقق را آرام نمی‌گذارد و به تحقیق وا می‌دارد که پس از سپری شدن زندگی دنیا و ورود به برزخ چه عوالمی وجود دارد و خود را مهیای آن می‌کند .
آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه تحقیق در مسائلی که احتمال عقلایی آن وجود دارد یک امر ضروری است، گفت: انسان در هر مسئله‌ای که احتمال عقلایی بدهد که شاید مصلحت و منفعت در آن باشد هیچ گاه ترجیح نمی‌دهد که بی‌تفاوت باشد، هم تحقیق می‌کند و هم جانب احتیاط را پیش می‌گیرد.

captcha