تربیت 100 هزار حافظ قرآن به‌همت بیت‌الاحزان/ برنامه‌های تجلیل از حافظان كل قرآن تشریح شد
کد خبر: 3640583
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
شاهسونی در پاسخ به ایكنا خبر داد:

تربیت 100 هزار حافظ قرآن به‌همت بیت‌الاحزان/ برنامه‌های تجلیل از حافظان كل قرآن تشریح شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از تربیت بیش از 100 هزار حافظ اجزای مختلف قرآن طی سال‌های فعالیت این مؤسسه در نقاط مختلف كشور خبر داد و گفت: از این تعداد یك هزار و 650 نفر حافظ كل قرآن كریم هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) امروز، 20 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز كه به میزبانی خبرگزاری ایكنا برگزار شده بود، به تشریحی از فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و گفت: مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در سال 75 از یك روستا به نام ماهفرخان استهبان با حداقل امكانات شروع به فعالیت كرد و امروزه به عنوان یك الگوی توسعه كارهای فر هنگی در كشور شناخته می‌شود كه فعالیتی كه از 20 سال قبل در یك روستا آغاز شد، اكنون به یك فعالیت ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.

فعالیت در 12 استان كشور

وی افزود: بیت‌الاحزان در گام نخست سعی كرد روستاهای اطراف و بعد شهرستان استهبان را تحت پوشش فعالیت‌های خود قرار دهد و به مرور به شهرهای فارس نمایندگی داد و در شیراز شعبه‌هایی تأسیس كرد و از سال 86 پا را فراتر از استان فارس گذاشت و اولین شعبه خود را در استان سیستان بلوچستان راه‌اندازی كرد و تبدیل به یك مؤسسه ملی شد.

شاهسونی ادامه داد: این مؤسسه از سال 86 تاكنون شعبه‌هایی در 12 استان كشور دائر كرده است به طوری كه هم‌اكنون 160 شعبه در نقاط مختلف كشور آن هم با مدیریت واحد روستای ماهفرخان در حال فعالیت هستند.

بیت‌الاحزان، الگوی توسعه مدیریت فرهنگی است

وی، بیت‌الاحزان را یك الگوی پایین به بالا توسعه مدیریت فرهنگی دانست و گفت: یك فعالیت بسیار تخصصی و ویژه از سال تحصیلی 81-80 در بیت‌الاحزان شكل گرفت و آن تأسیس مراكز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر قران كریم یكساله قرآن كریم است كه در آن در طی یك سال حافظان كل قرآن كریم تربیت می‌شوند.

شاهسونی با بیان اینكه هم‌اكنون 9 مركز شبانه‌روزی تخصصی حفظ قرآن كریم در شهرهای شیراز، استهبان، قم، آبادان، بیرجند، تهران و مشهد مقدس در حال فعالیت هستند، گفت: هر سال قریب یك هزار نفر متقاضی ثبت‌نام در این مراكز داریم اما حدود 250 نفر از اینان بعد از شركت در آزمون‌های مختلف موفق به حضور در این مراكز می‌شوند.

فعالیت بیش از 100 مهد و پیش‌دبستانی قرآن در كشور

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) همچنین فعالیت بیش از 100 مهد و پیش‌دبستانی قرآنی در نقاط مختلف كشور را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه برشمرد و گفت: سالانه چندین هزار نفر تحت پوشش‌های قرآنی ما در این مراكز قرار می‌گیرند.

تشریح برنامه‌های شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان كل قرآن

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری شانزدهمین جشنواره تجلیل از حافظان كل قرآن كریم این مؤسسه خبر داد و گفت: از سال 80 تاكنون هر ساله یك مراسم نمادین و پرشور به منظور تجلیل از حافظان كل قرآن كریم برگزار می‌كنیم و در آن از كسانی كه در طی یكسال گذشته موفق به حفظ كل قرآن شده و در آزمون‌های مربوطه موفق به كسب حد نصاب قبولی می‌شوند، تجلیل به عمل می‌آوریم.

تجلیل از خانواده آمریكایی حافظ قرآن

شاهسونی با بیان اینكه تعداد حافظان كل قرآن كریم امسال ما نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است و در این مراسم از 248 حافظ كل قرآن كریم تجلیل می‌كنیم كه نیمی از آن آقایان و نیمی دیگر بانوان هستند، گفت: این حافظان از 27 استان كشور و دو كشور پاكستان و لبنان هستند و همچنین در این مراسم از خانواده آمریكایی كه برای حفظ قرآن كریم به استهبان آمده بودند، نیز تجلیل خواهیم كرد.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور از حضور 5 هزار فعال قرآنی در این گردهمایی خبر داد و گفت: این نشست به عنوان بزرگترین جشنواره تجلیل از حافظان كل قرآن كریم كشور شناخته می‌شود چرا كه در هیچ جای كشور چنین مراسمی برای تكریم و بزرگداشت حافظان كل قرآن با این بزرگی برگزار نمی‌شود.

وی، زمان برگزاری این مراسم را پنج‌شنبه، 23 شهریورماه از ساعت 8 صبح در سالن دانشگاه آزاد اسلامی استهبان اعلام كرد و گفت: مدعوین از 27 استان كشور در این مراسم حضور خواهند یافت.

شاهسونی ادامه داد: در این مراسم حجت‌الاسلام محسن كافی، فرزند مرحوم كافی سخنرانی خواهد كرد ضمن اینكه از بسیاری از مسئولان قرآنی كشوری و همچنین چهره‌های شاخص قرآنی كشور و مسئولان استانی و شهرستانی نیز دعوت به عمل آورده‌ایم.

سالانه 25 هزار نفر از فعالیت‌های بیت‌الاحزان بهره‌مند می‌شوند

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن كریم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار از تربیت بیش از 100 هزار حافظ اجزای مختلف قرآن كریم طی سال‌های فعالیت این مؤسسه خبر داد و گفت: سالانه 20 تا 25 هزار نفر از نقاط مختلف كشور از فعالیت‌های این مؤسسه بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین تاكنون یك هزار و 650 حافظ كل قرآن در این مؤسسه تربیت شده‌اند.

استهبان بیشترین حافظان كل قرآن را داراست

وی با بیان اینكه بیشترین شهری كه تاكنون حافظ كل قرآن در آن تربیت شده است، شهرستان استهبان است، گفت: روستای محمدآباد معروف به قرآن‌آباد ایران در این شهرستان به تنهایی دارای 60 حافظ كل قرآن كریم است.

راه‌اندازی مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن در تمام استان‌ها

شاهسونی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر توسعه مراكز شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن كریم این مؤسسه در سراسر كشور گفت: اخیراً با تعاملی كه با مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور صورت گرفت بنا شد تا با همكاری این سازمان طی دو سه سال آینده این مراكز را در تمام استان‌های كشور راه‌اندازی كنیم.

تلاش برای جذب رشته‌های مختلف به مراكز شبانه‌روزی حفظ قرآن

عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن همچنین این نكته را یادآور شد كه تأكید ما برای حضور افراد تحصیل كرده در رشته‌های مختلف نظیر مهندسی، پزشكی و غیره در این مراكز است، چون جامعه ما نیاز به افراد باهوش و قرآنی در تمام رشته‌ها دارد و امیدواریم در آینده بتوانیم نیروهای توانمندی در این زمینه تربیت كنیم تا در قسمت‌های مختلف بتوانند مدیریت كنند.

وی در ادامه به بحث بین‌المللی فعالیت‌های بیت‌الاحزان نیز اشاره‌ای كرد و گفت: در سال‌های اخیر مراجعه‌كنندگان زیادی از كشورهای مختلف اعم از لبنان، عراق، پاكستان، اندونزی، كشورهای آفریقایی و غیره داشتیم و استقبال از مراكز شبانه‌روزی ما در این زمینه زیاد بوده است و در سال جاری نیز 25 جوان عرقی نیز برای حفظ كل قرآن كریم به یكی از مدارس ما مراجعه كرده‌اند و بناست بعد از حفظ كل قرآن به عنوان استاد و مدیر قرآنی به عراق بازگشته و در آنجا مراكز بیت‌الاحزان را فعال كنند.

استقبال گسترده خارجی‌ها از فعالیت‌های بیت‌الاحزان

شاهسونی نكته‌ای را در اینجا یادآور شد و گفت: ما هیچگونه مدرك معتبری به خارجی‌های شركت‌كننده در مدارس شبانه‌روزی حفظ یكساله قرآن كریم نمی‌دهیم و صرفاً مدرك موسسه بیت‌الاحزان به آن‌ها اعطا می‌شود اما آن‌ها به خاطر ماهیت این كار و تجربه‌های بیت‌الاحزان در این مراكز حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: بسیاری از مراكز بین‌المللی برای جذب چند كارآموز باید كلی تبلیغ كنند و به آنان نیز مدارك بین‌المللی معتبر اعطا می‌كنند اما بیت‌الاحزان بدون اینكه بخواهد مدرك معتبر بین‌المللی اعطا كند، می‌تواند سالانه تعدادی از قرآن‌آموز خارجی از كشورهای مختلف را جذب كند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشكل‌های قرآن و عترت كشور تأكید كرد كه اگر دولت حمایت می‌كرد و كاری می‌كرد كه ما بتوانیم یك مدرك معتبر به این افراد بدهیم، قطعاً استقبال‌های كنونی بیشتر خواهد شد.

captcha