برداشت‌های غیرعلمی از تلاوت‌های معناگرا شده است/ تبیین قصه‌های قرآنی به‌صورت مفهومی
کد خبر: 3635361
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
حنیفی:

برداشت‌های غیرعلمی از تلاوت‌های معناگرا شده است/ تبیین قصه‌های قرآنی به‌صورت مفهومی

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم اعتقاد دارد كه متأسفانه برخی از برداشت‌های غیرعلمی از تلاوت‌های معناگرا شده است و این مسئله به آن سادگی نیست كه تبلیغ و ترویج می‌كنند و ما نباید آیات قرآن را منحصر كنیم كه با یك مقام خاص خوانده شوند.

علی‌اكبر حنیفی، داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تلاوت‌های معناگرا گفت: متأسفانه برخی از برداشت‌های غیرعلمی از مسئله تلاوت‌های معناگرا شده است.

برداشت‌های غیرعلمی از تلاوت‌های معناگرا شده است

وی افزود: تلاوت معناگرا به این سادگی نیست كه خیلی‌ها با مسائلی آن را تبلیغ و ترویج می‌كنند و چه بسا آن مسائل برخلاف جهتی باشد كه ادعا می‌شود و این معناگرایی اصلاً به این صورت نیست كه ما مثلاً با یك تلاوت همراه با تكان دادن دست و یا خدای نكرده حس خاصی گرفتن یا برجسته كردن و یا هایلات كردن برخی از نطق‌ها تصور كنیم كه معناگرایی داریم انجام می‌دهیم.

اصل مسئله معناگرایی، ایجاد رشته‌های مربوطه نظیر نمایش قصص قرآنی است

حنیفی ادامه داد: به اعتقاد من اینگونه نیست و بحث كارشناسی‌تر از این حرف‌هاست كه ما این مسائل را بگوییم اما اصل مسئله معناگرایی و مفهوم‌گرایی ایجاد رشته‌های مربوطه است از جمله رشته نمایش قصص قرآنی.

این پیشکسوت قرآنی كشورمان به تبیین آیاتی از قرآن كریم درباره قصص‌های قرآنی پرداخت و گفت: خداوند در آیه 176 سوره اعراف می‌فرماید «...فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یتَفَكَّرُونَ؛ ... پس این داستان را [براى آنان] حكایت كن شاید كه آنان بیندیشند»؛ یعنی آن چیزی كه فكر انسان را جریان و حركت می‌دهد همین قصص قرآنی است.

بیش از 80 درصد قرآن قصه است

وی با یادآوری این نكته كه بیش از 80 درصد قرآن قصه است،‌ گفت: اگرچه برخی از آیات ظاهرشان قصه نیست اما اگر به شأن نزولشان بر‌گردیم می‌بینیم قصه است لذا هزاران قصه در قرآن داریم آن هم چه قصه‌هایی كه به قول خود قرآن «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَینَا إِلَیكَ هَذَا الْقُرْآنَ...؛ ما نیكوترین سرگذشت را به موجب این قرآن كه به تو وحى كردیم بر تو حكایت مى ‏كنیم...» (آیه 3 سوره یوسف).

حنیفی با بینا اینكه خداوند در جای دیگری می‌فرماید این‌ها اخبار غیبی است و مثل این است كه كسی به مرحله شهود برسد،‌ گفت: چقدر رویایی و ملكوتی است كه یك نفر به مقامی برسد كه ورای پرده‌ها را ببیند و عالم غیب برای او آشكار شود و این چقدر مقام بزرگی برای یك فرد است.

تبیین قصه‌های قرآنی به‌صورت مفهومی، یك چشمه از مفهومی كردن تلاوت‌ها است

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن اظهار كرد: قرآن می‌‌فرماید «تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَیبِ نُوحِیهَا إِلَیكَ...؛ این از خبرهاى غیب است كه آن را به تو وحى مى ‏كنیم...» (آیه 49 سوره هود) این‌ها واقعا شوخی نیست و در قرآن، خداوند قصه‌گو است و می‌فرماید ما این قصه‌ها را بر تو می‌خوانیم ای پیامبر و این مسئله یك چشمه مفهومی كردن تلاوت‌ها به صورت بسیار باشكوه است.

انجام تلاوت‌های معناگرا برای تبیین قصص قرآنی، یك كار فوق تخصصی است

وی با تأكید بر اینكه تلاوت معناگرا برای بیان این قصه‌های قرآنی یك كار فوق تخصصی است، گفت: وقتی می‌خواهیم یك قصه را برای مردم آشكار كنیم، باید طوری بخوانیم و روایت كنیم كه مفهوم داشته باشد و این همان مفهوم‌گرایی به طرز خاص است و یعنی اینكه قصه‌ای كه می‌خواهی 20 دقیقه آن را بیان كنی، باید حداقل 20 برابر این مدت، بر روی آن كار كرده و زحمت بكشی آن هم در صورتی كه تخصصی داشته باشی.

تلاوت معناگرا به معنای خواندن برخی از آیات قرآن با یك مقام خاص نیست

حنیفی با بیان اینكه باید درباره مفهوم‌گرایی تلاوت قرآن كارهای كارشناسی زیادی انجام دهیم، گفت: مفهوم‌گرایی برای تلاوت قرآن هم وجود دارد، اما به این معنا نیست كه این آیه را با این آهنگ بخوانیم و آیات دیگر را با آهنگ دیگر و این‌ها كلا از دائره شمولیت و موضوعیت قرائت قرآن خارج است یعنی این‌ها انحرافاتی است كه متأسفانه برخی از اساتید دارند آن‌ را ترویج می‌دهند در صورتی كه این مسائل یك انحراف بیشتر نیست و ما نباید آیات قرآن را منحصر كنیم كه با یك مقام خاص خوانده شوند و این كار نه توسط قرا انجام شده و نه توسط كسی روایت شده و نه واقعا علمی است و نه منطقی.

captcha