کلینیک سیار دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد آغاز به کار کرد
کد خبر: 3634078
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
در راستای محرومیت‌زدایی؛

کلینیک سیار دندان پزشکی در حاشیه شهر مشهد آغاز به کار کرد

گروه اجتماعی: کلینیک‌های سیار دندانپزشکی با حضور جمعی از مدیران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با اولین روز از هفته بزرگداشت دولت، طی مراسمی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی با حضور جمعی از مدیران وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مسئولان استانی در مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد 2 شهریورماه افتتاح شد.
در این مراسم عبدالله هروی، کارشناس کشوری برنامه‌های دهان و دندان و نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در استان خراسان بزرگ بیان کرد: در راستای دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی و ارائه خدمات رایگان دندانپزشکی به گروه‌های هدف مناطق کم‌برخوردار، خدمات دندانپزشکی در کلینک‌های سیار دندانپزشکی از امروز اجرا می‌شود.
وی افزود: هم اکنون در سراسر کشور 80 کلینیک سیار دندانپزشکی فعال است که از این تعداد 7 کلینیک در استان خراسان رضوی و از کل استان 3 کلینیک در مشهد راه اندازی می‌شود.
نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در استان خراسان بزرگ، آموزش و فرهنگ‌سازی را از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این کلینیک‌ها عنوان کرد.
وی در خصوص خدمات قابل ارائه در کلینیک‌های سیار تشریح کرد: معاینه، آموزش بهداشت، وارنیش فلوراید، فیشور سیلانا، پرکردن دندان، پالپوتومی، جرم‍‌گیری و کشیدن دندادن را جمله خدمات کلینیک‌های سیار دندانپزشکی است.
هروی اظهار کرد: در حال حاضر سه کلینیک در سه نقطه حاشیه شهر شامل منطقه توس، منطقه حر و منطقه جاده سیمان به منظور ارائه خدمات به مردم کم‌برخوردار، استقرار یافته است.
وی اضافه کرد: ارائه خدمات در مناطق محروم با اولویت گروه هدف به صورت رایگان بوده و کلیه خدمات در سیستم نرم افزاری ثبت و قابل رصد است.
نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در استان خراسان بزرگ گفت: مدیریت کلینیک‌ها با حوزه مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‎های مردم نهاد و خیریه‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت بهداشت این دانشگاه است.
وی تصریح کرد: همچنین از توان دندانپزشکان داوطلب و خیران در جهت تأمین نیرو و مواد مصرفی استفاده خواهد شد.
هروی در خصوص خدمات دندانپزشکی به دانش‌آموزان بیان کرد: 35 میلیون بار خدمات دندانپزشکی از جمله معاینه، آموزش بهداشت دهان و دندان و فلورایدتراپی برای 90 درصد از دانش‌آموزان کشور انجام شده و تعداد 7 میلیون نفر در سامانه کشور به ثبت رسیده است.
نماینده دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در استان خراسان بزرگ گفت: تعداد 1490 دندانپزشک نیاز بوده که از این تعداد 1430 دندانپزشک جذب شده است.
وی ادامه داد: البته سبک زندگی افراد از جمله نحوه تغذیه و ترک سیگار در امر سلامت بهداشت دهان و دندان تأثیر بسزایی دارد که متأسفانه در این خصوص کشور ما در موضوع مصرف شیر یک سوم میانگین دنیا است و بلعکس در مصرف شکر، نوشابه نیز پیشتاز است.
در ادامه غلامحسن خدایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در سال 63 پوشش واکسیناسیون در کشور 25 درصد بود و از هر هزار کودک 128 نفر از دنیا می‌رفت.
وی گفت: امروز با تحول نظام سلامت همه جمعیت کشور تحت مراقبت‌های بهداشت و درمان هستند ولی با تفکر نادرست که صرفاً باید خدمات بهداشتی از سوی یک فرد فوق تخصص ارائه شود، از این خدمات استقبال نمی‌کنند.
خدایی با اشاره به اینکه یک استاد دانشگاه نمی‌تواند معلم دبستان باشد، همانطور که از یک معلم کلاس اول انتظار نمی‌رود فوق تخصص یک رشته دانشگاهی باشد، بیان کرد: یک بهورز از یک فوق تخصص به مراتب در حوزه کاری خود از تجربه و اطلاعات بالاتری برخوردار است اما متأسفانه این تفکر در جامعه ما هنوز فرهنگ‌سازی نشده است.
وی ادامه داد: سلامت علاوه بر جسم، سلامت روانی، اجتماعی و معنوی افراد را در بر می‌گیرید اما بیش از 60 درصد منابع مالی در زمینه سلامت جسم مصرف می‌شود.
خدایی عنوان کرد: در جامعه امروز دیگر ویروس، انگل و میکروب عامل بیماری نیست بلکه علت اصلی بیماری چگونگی رفتار افراد است.
وی گفت: 75 درصد عوامل بیماری اجتماعی است و به لحاظ علمی 75 درصد مسئولیت بیمار شدن فرد با خودی وی است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در مشهد برای هر 12500 نفر یک پایگاه سلامت وجود دارد که به ارائه خدمات در حوزه بهداشت می‌پردازد.
وی با اشاره به خدمات گران قیمت در حوزه دندانپزشکی بیان کرد: با وجود جمعیت حاشیه‌نشین مشهد و روستاهای فاقد خانه بهداشت کلینیک سیار دندانپزشکی یک ضرورت بود که خوشبختانه این اقدام مبارک انجام شد.
یادآور می‌شود، کلینیک‌های سیار دندانپزشکی هر سه ماه در مناطق محروم و کم برخوردار استان استقرار یافته و به ارائه خدمات دندانپزشکی خواهند پرداخت.
captcha