جهاد در راه خدا؛ گامی برای رسیدن به عزتمندی
کد خبر: 3631721
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
موسوی عنوان کرد:

جهاد در راه خدا؛ گامی برای رسیدن به عزتمندی

گروه سیاسی: امام جمعه قیدار گفت: از عوامل عزتمندی جهاد و شهادت است. و روایات اهل بیت علیهم السلام جهاد را مایه عزت اسلام می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سیدعلی موسوی، امام جمعه قیدار ظهر امروز جمعه 27 مردادماه در خطبه‌های نمازجمعه این شهر اظهار کرد: در هفته‌های گذشته در رابطه با عوامل عزتمندی سخن گفته شد که یکی دیگر از عوامل عزتمندی جهاد و شهادت است.

وی افزود: رزمندگان و جهادگران راه خدا همیشه در صف مقدم پاسداری از عزت و شرافت قرار دارند. آنها تلاش می‌کنند تا با نثار جان خویش از مرز عزت و شرافت پاسداری کنند و خود نیز به عزت ابدی برسند . روایات اهل بیت علیهم السلام جهاد را مایه عزت اسلام می‌دانند . در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است: «فرض الله الجهاد عزا للاسلام؛ خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است».

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینکه آن حضرت در نهج البلاغه، خطبه 34 آنجا که از نافرمانی اهل کوفه گلایه می‌کنند و از سرپیچی آنها از جهاد شکوه می‌کنند فرمود: «نفرین بر شما کوفیان! که آن قدر شما را سرزنش کردم خسته شدم. آیا به جای زندگی آخرت به زندگی دنیا رضایت دادید؟ و بجای عزت، ذلت را انتخاب کردید؟ هرگاه شما را به جهاد با دشمنان دعوت می‌کنم، چشمانتان [از ترس] در کاسه می‌گردد گویا ترس از مرگ عقل‌های شما را ربوده است».

امام جمعه قیدار در ادامه و با اشاره به برخی دیگر از عوامل عزتمندی به دوری جستن از شرارت اشاره و تصریح کرد: انسان‌های شرور همیشه ذلیل بوده‌اند و آنان که مردم از دست و زبانشان در آسایش بوده‌اند عزیز شده‌اند .حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «من بری ء من الشر نال العز؛ هر کس از شرارت به دور باشد، به عزت می‌رسد».

حجت‌الاسلام موسوی راستگویی را از دیگر عوامل عزتمندی عنوان و تاکید کرد: صفت اخلاقی دیگری که در عزتمندی انسان نقش دارد، راستگویی است . امام حسین علیه‌السلام، سرور عزتمندان و الگوی راستگویان می‌فرماید: «الصدق عز والکذب عجز؛ راستگویی مایه عزت و دروغ نشانه عجز و ناتوانی است» در روایت دیگری می‌خوانیم: «الصدق عز والجهل ذل؛ راستی مایه عزت و نادانی مایه ذلت است».

وی حلم و بردباری را عامل دیگر برای عزتمندی نام برد و گفت: حلم و بردباری در مقابل مصائب و سختی‌های روزگار است. امام علی علیه‌السلام فرمود: «لا عز ارفع من الحلم؛ هیچ عزتی بالاتر از بردباری نیست».

حجت‌الاسلام موسوی در ادامه با اشاره به 25 ذی‌القعده روز دحوالارض، تصریح کرد: در قرآن كريم آيه ۳۰ سوره نازعات به دحوالارض اشاره شده است بيشتر مفسران، «دَحيها» در اين آيه، را به دحوالارض تفسیر کرده‌اند. «دحوالارض» يعنى روز پهن شدن و گسترده شدن زمين كه براساس روايات در اين روز، زمين از نقطه‏اى كه كعبه در آن واقع شده است، از آب بيرون آمده و شروع به گسترده شدن و پهن شدن كرده تا به شكل امروزى درآمده است. باز در آيه ۵ سوره شمس «و الارض و ما طحيها» به همین موضوع اشاره دارد.

امام جمعه قیدار تاکید کرد: خداى متعال زمين را براى بندگى خدا چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی رام و مسخر انسان قرار داد روز بسیار مبارکی است و آداب و اعمال ویژه ای دارد از جمله روزه داشتن که ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

captcha