نخستین رحمتی که از آسمان به زمین فرستاده شد در 25 ذی القعده بود
کد خبر: 3630928
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹

نخستین رحمتی که از آسمان به زمین فرستاده شد در 25 ذی القعده بود

گروه اجتماعی: گسترده شدن زمین «دَحو الارض» نام‌گذاری شد که این معجزه الهی همزمان با 25 ذی‌القعده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، روز دحو الارض یکی از روزهایی است که در پیشگاه خداوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای این روز آداب و اعمالی بیان شده است که در اینجا به اختصار به آن می‌پردازیم.
دحوالارض در قرآن
در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده، خداوند در سوره مبارکه نازعات به واقعه دحوالارض اشاره می‌کند.
مناسبت‌های تاریخی دحو الارض
گذشته از واقعه دحوالارض، این روز مقارن با ولادت حضرت ابراهیم(ص)، میلاد حضرت مسیح(ص)، خروج رسول اکرم(ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه به قصد حجه الوداع است.
دحوالارض در کلام امام رضا(ع)
امام رضا(ع) در این خصوص می‌فرمایند: «در روز 25 ذیقعده خانه خدا(کعبه) بر روی زمین قرار گرفت و این اولین رحمت الهی بر روی زمین بود. خداوند این مکان مقدس را محل رجوع امن و آرامش برای همگان قرار دادي»، از همین رو هر کس این روز را روزه بگیرد، خداوند ثواب 60 ماه روزه‌داری را برای او می نویسد....
آداب و اعمال روز دحو الارض
برای این روز اعمال و ادعیه زیادی ذکر شده که روزه گرفتن، ذکر فراوان خدا، خواندن دو رکعت نماز، به شکلی که نزدیک ظهر در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره الشمس بخوانید و آنگاه بعد از سلام نماز بگویید و ذکر لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم را گفته و سپس این دعا را بخوانید«یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام، ای درگذرنده لغزش‌ها، از لغزشم درگذر! ای اجابت‌کننده دعاها، دعایم را مستجاب کن! ای شنوای آوازها، صدایم را بشنو و به من رحم کن و از بدی‌هایم و آنچه نزد من است درگذر! ای صاحب جلالت و بزرگوار»، علاوه براین خواندن دعایی که با این عبارت شروع می‌شود: «اللّهمّ یا داحِی الْکعبهَ وَ فالِقَ الْحَبَّه» و زیارت حضرت رضا(ع) از آن جمله است که ثواب بسیاری دارد.
یادآور می‌شود، فرصت‌های معنوی زندگی، نسیم‌هایی الهی هستند که دل و جان‌هایی که خود را در معرض آن قرار داده‌اند را می‌نوازد و به آنها شادمانی و آرامشی ژرف می‌بخشد. « دحوالارض » نیز از آن‌ دسته از نسیم‌ِهایی است که سالی تنها یک‌ بار می‌وزد و تکرار دوباره این نسیم روح‌بخش برای آنان‌ که جان خویش را از عطر آن آکنده نسازند، نامعلوم است. پس این فرصت طلایی را دریابیم؛ که رسول خدا (ص) فرمود:« اِنَّ لِرَبِّکُمْ فی ایامِ دَهْرِکُمْ نََفَحاتٌ فَتَعَرَّضُوا لَها لَعَلَّهُ اَن یصیبَکُمْ نَفْحَةٌ مِنْها فَلا تَشْقَوْنَ بَعْدَها اَبداً ؛ همانا در طول زندگی شما نسیم‌هایی از سوی پروردگارتان می‌وزد، خود را در معرض آنها قرار دهید ، باشد که چنین نسیمی سبب شود که برای همیشه بدبختی از شما دور ماند».
captcha