نخستین جلوه کرامت، خداخواهی است/ اهمیت توجه به كرامت انسانی در مذاكرات بین‌المللی
کد خبر: 3624444
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
رئیسی:

نخستین جلوه کرامت، خداخواهی است/ اهمیت توجه به كرامت انسانی در مذاكرات بین‌المللی

گروه اجتماعی: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینكه دهه كرامت به ما درس كرامت می‌آموزد، حضرت شاهچراغ(ع) را جلوه كرامت برشمرد و بر این نكته تأكید كرد كه نخستین جلوه كرامت، خداخواهی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان مقدس حضرت علی‌بن مو‌سی‌الرضا(ع) شامگاه شنبه، 7 مردادماه در مراسم بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) كه در حرم مطهر آن حضرت برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ایام دهه كرامت گفت: این ایام و بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) به ما درس كرامت می‌آموزد.

شاهچراغ(ع)، جلوه كرامت است

وی، وجود حضرت شاهچراغ(ع) را جلوه كرامت دانست و افزود: این معلم بزرگ و استاد عظیم‌‌الشأن به همه انسان‌ها درس چگونه زیستن می‌دهد؛ چرا كه امام مقتدایش در گام نخست پدر یعنی حضرت موسی‌بن جعفر(ع) بود و بعد از ایشان نیز حضرت علی‌بن‌موسی‌ الرضا(ع) و حضرت احمدبن موسی(ع) حضرت احمدبن موسی(ع) جلوه كرامت، وظیفه‌شناسی و خداخواهی در زندگی است.

رئیسی با یادآوری كلام علامه مجلسی در بحار شریف روایتی از احمدبن موسی(ع) را نقل كرد و گفت: در صفحه 308 جلد 48 بحار شریف آمده است كه حضرت احمدبن موسی(ع) به مردم فرمود تمام كسانی كه به من نگاه می‌كنید و با من پیمان دارید و بیعت می‌كنید، بدانید كه خود من در بیعت امام و مقتدایم امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هستم و ایشان امام، مقتدایی از جانب خدا برای بشریت است و بعد از پدرم جانشین ایشان است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: این نگاه احمدبن موسی(ع) كه خود شخصیتی والامقام و درس بزرگی برای ماست كه باید بدان توجه داشته باشیم.

نخستین جلوه كرامت، خداخواهی است

وی با تأكید بر اینكه بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) باید مزین به كلام نورانی آن بزرگوار باشد، گفت: اولین جلوه كرامت در وجود كریم، خدا‌خواهی است؛ انسان با كرامت به جز برای رضای خدا نمی‌اندیشد و كار نمی‌كند؛ عبد خداست.

رئیسی همچنین با یادآوری اینكه مقام عبودیت برای وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت قبل از مقام رسالت است، گفت: اولین ویژگی انسان كریم و با كرامت، خداخواهی است؛ جز به ولایت، حكم و قضای او نمی‌اندیشد.

وی با تصریح اینكه در سیرت تمامی پیشوایان دین، انبیا، امامان و حجت الهی یك گفتمان مشاهده می‌شود، گفت: اولین گفتمان همه انبیا و تمامی امامان دعوت به خداست یعنی توحید؛ همان‌طور كه امام رضا(ع) نیز فرمودند اساس دین بر توحید قرار داده شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه باید تلاش كنیم تا تمام وجودمان خداخواه شده و حركتمان بر مبنای ولایت باشد، افزود: اگر همه نعمت‌هایی كه به انسان داده شده می‌بود اما این بزرگ‌ترین نعمت كه نعمت ولایت است نبود، زندگی ما با زندگی همه موجودات این عالم هیچ تفاوتی نداشت.

ولایت، بزرگ‌ترین نعمت الهی برای انسان است

رئیسی، بزرگ‌ترین نعمت را، نعمت ولایت برشمرد و در عین حال یادآور شد كه خداوند متعال برای هیچ نعمتی بر بشریت منت نگذاشت اما برای نعمت ولایت منت گذاشت چنانچه در آیات قرآن كریم نیز به این معنا اشاره شده است كه خداوند بر مؤمنان منت نهاد و نعمت رسالت و ولایت را عطا كرد.

وی ادامه داد: وقتی كه نعمت بسیار بزرگ باشد، همراه با منت است و در آیات قرآن كریم این مسئله مشاهده می‌شود و این نعمت بزرگ الهی آن است كه انسان در زندگی خود تنها نگاهش به خدا و ولی او باشد.

تولیت آستان قدس رضوی اعتقاد دارد كه انسان در جای خودش هم الگوگیری دارد و هم آماده است برای الگو شدن و ادامه داد: همه ما دنبال الگو هستیم اما چه كسی الگوی ماست كه قرآن به این سئوال پاسخ داده است و الگو پیامبر اكرم(ص) است و امروز انسان معاصر نیز باید بداند كه پیامبر(ص) و خاندان اهل بیت(ع) الگوهای بشری هستند.

گمشده امروز بشریت آن است كه با آموزه‌های امام رضا(ع) آشنایی ندارد

رئیسی با تصریح اینكه گمشده امروز بشریت آن است كه با امام رضا(ع) و سخنان آن حضرت آشنایی ندارد، گفت: امام رضا(ع) فرمودند مردم اگر با زیبایی‌های كلام ما آشنا شد، حتماً به دنبال ما حركت می‌كنند؛ لذا امروز باید زیبایی كلام امیرالمومنین(ع)، احمدبن موسی(ع) و امام رضا(ع) برای بشریت روشن شود و معلوم شود سعادت دنیا و آخرت در گرو كلمات نورانی این‌هاست.

وی تأكید كرد كه اگر می‌خواهیم در فرهنگ، امنیت، استقلال، معیشت و رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه خود را در جایگاه برتر ببینیم راهش فقط پیروی از امامان و پیشوایان دین است.

دهه كرامت، خداشناسی، خودشناسی و شناخت حجج الهی را می‌آموزد

تولیت آستان قدس رضوی با تأكید بر اینكه دهه كرامت به ما می‌آموزد كه باید خدا شناسی، خودشناسی و شناخت حجج الهی داشته باشیم، گفت: در دین ما بعد از توحید هیچ امری بیشتر از حجت‌شناسی مورد تأكید نیست و بعد از توحید بالاترین تأكید دین بر شناخت حجت خداست و همچنین بزرگترین نكوهش برای بشریت آن است كه در جهل و نادانی غوطه‌ور باشد البته در اینجا منظور از جهل، انسان بیسواد نیست.

وی ادامه داد: درست است انسانی كه درس نخوانده متفاوت است ولی منظور جهلی است كه در مقابل آن عقل است نه جهلی كه در مقابل آن علم است یعنی انسان‌هایی كه اهل تحلیل و خردورزی نباشند، جامعه و محتوای آن را نشناسند و ندانند راه و راهبر كیست و دوست و دشمن را نشناسند و در لسان قرآن نیز چنین است.

طبق آیات قرآن؛ نخستین ویژگی پیامبر(ص) و یارانش، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است

رئیسی با اشاره به آیه 29 سوره فتح « مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ...؛ محمد [ص] پیامبر خداست و كسانى كه با اویند بر كافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند...»، گفت: در این آیه مباركه اولین ویژگی كه برای پیامبر(ص) و یارانش بیان می‌شود «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» است، یعنی دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی؛ البته دشمن‌ستیزی فرع بر دشمن شناسی است و اول باید شناخت كه دشمن كیست.

وی اضافه كرد: اینكه مقام معظم رهبری فریاد می‌زنند و به همه ما می‌آموزند كه دشمن را بشناسد، ترفندها و نفوذ دشمنان را بدانید برای همین است چرا كه دشمن به دنبال آن است تا فرهنگ و ارزش‌های خود را بر جامعه ما كه جامعه متمدن است و فرهنگ دارد، حاكم كند.

هنر اسلامی همواره آمیخته با حكمت است

رئیسی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه هنر اسلامی آمیخته با حكمت است و هیچ جا شعر فاخری را نمی‌بینیم مگر اینكه با حكمت همراه است و ادامه داد: این تمدن و مدنیتی كه ما در ایران اسلامی داریم به بركت اهل بیت(ع) است كه قابل ارائه هم هست و در این مدنیت 4 نكته اساسی وجود دارد؛ معنویت، عقلانیت، اخلاق و عدالت اجتماعی كه سنگ زیربنای همه آن‌ها توحید و خداشناسی است.

عقلانیت در درون انقلابی‌گری نهفته است

تولیت آستان قدس رضوی به داشتن نگاه‌های غلط در مقابل این مسئله انتقاد كرد و گفت: امروز برخی انقلابی‌گری را یك حركت احساسی و نگاه به منافع زودگذر معرفی می‌كنند در حالی كه این غلط است و در حقیقت انقلابی‌گری نگاه عقلانی است كه منافع ملی را در نظر می‌گیرد و در درون انقلابی‌گری عقلانیت خوابیده است.

وی همچنین با تأكید بر اینكه توجه به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی صورت می‌گیرد، گفت: اگر نگاه به فلسطین و آزادی قدس داریم و این‌ها جزو آرمان‌های ما هستند، باید بدانیم كه این مسئله در متن آموزه‌های دینی ما قرار دارند و مگر ما می‌توانیم نسبت به فلسطین بی‌تفاوت باشیم و یقین داریم كه این آرمان ما نیز محقق خواهد شد چون شاهد آزادی خرمشهر، حلب و موصل بودیم و ان‌شاءالله روزی هم شاهد آزادی قدس خواهیم بود.

توجه به فلسطین و كشورهای ستمدیده اسلامی، جلوه‌ای از كرامت انسانی است

رئیسی با بیان اینكه ما توجه به فلسطین، بحرین، لبنان و جای جای كشورهای اسلامی و مردم تحت ستم را در راستای توجه به كرامت انسانی می‌دانیم و این ‌مسئله از جلوه‌های كرامت انسانی است، گفت: امروز مستكبران و در رأس آن‌ها آمریكا دارد كرامت انسان‌ها را تحریم می‌كند و اگر می‌گوید حق تصمیم‌گیری بر سرنوشت خود را نداریم، كرامت انسانی را لگدمال می‌كند.

ایران اسلامی، پرچمدار كرامت انسانی در دنیاست

تولیت آستان قدس رضوی همچنین بر تصریح اینكه امروز ایران اسلامی به بركت اهل بیت(ع) و آموخته‌های امام رضا(ع) و شاهچراغ(ع)، پرچمدار كرامت انسان در منطقه و جهان است و افزود: ما در دهه كرامت، این كرامت را فریاد می‌زنیم در حالی كه دشمنان ما می‌خواهند این پرچمداری نباشد.

وی در ادامه بر این نكته تأكید كرد كه ما به تعهدات خود پایبند هستیم اما اگر دشمن تعهدات خود را یكی پس از دیگری نقش كند، ما نیز آن‌ها را نقض می‌كنیم اما سئوال اینجاست آیا برجام آنقدر قداست دارد كه اگر دشمن تعهدات خود را نقض كرد، اما ما به آن پایبند باشیم؟ همه باید بدانند درست است كه ما به تعهدات خود پایبند هستیم اما اگر دشمن برجام را نقض كند، ما هم حتماً مقابله به مثل خواهیم كرد.

رئیسی گفت: مطالبی كه امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) به ما آموختند آن است كه عزت‌مداری درخواست انقلاب اسلامی ماست و ما به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم كه كه عزت جامعه ما مخدوش شود چرا كه ملت ایران عزت‌مدار است و در این راه شهدا و جانبازان و ایثارگران فراوانی را تقدیم كرده است.

اهمیت توجه به كرامت انسانی در قراردادها و مذاكرات بین‌المللی

تولیت آستان قدس رضوی خواستار توجه به كرامت انسانی در قراردادها و مذاكرات بین‌المللی شد و گفت: در تمام این‌ها باید توجه به آن كرامتی كه امام رضا(ع) به ما آموخته است، داشته باشیم. چنانچه كه ما در خرید و فروش و برخورد با ارباب رجوع نیز باید توجه به كرامت انسانی داشته باشیم و همچنین رابطه بین مردم و دولت و مسئولان و شهروندان باید رابطه با كرامت باشد.

كرامت انسانی باید در تمام لایه‌های نظام و حكومت وجود داشته باشد

وی با تأكید بر اینكه در دهه كرامت باید خود را به امام رضا(ع) نزدیك‌تر كنیم، گفت: باید درس زندگی نسبت به خود، دیگران و جامعه و بلكه تمام لایه‌های حكومتی نظام را از امام رضا(ع) فرابگیریم و صرفاً سخن گفتن در این زمینه كفایت نمی‌كند و مردم باید احساس كنند كه این كرامت در همه لایه‌های نظام و حكومت وجود دارد و این درس كرامت، درسی است كه باید از محضر خاندان اهل بیت(ع) فرابگیریم.

رئیسی در ادامه به برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) اشاره كرد و گفت: در این ایام فضای كشور، فضای شادمانی، با نشاط و همراه با تهنیت و تبسم و آموختن درس‌هایی در مكتب امام رضا(ع) است.

امام رضا(ع) اسوه مقاومت است

وی با بیان اینكه ما در شادمانی و حزن اهل بیت(ع) درس می‌گیریم، افزود: این درس گرفتن در مكتب امام رضا(ع) درس توحید و توجه به دیگران و مقاومت در راه هدف است چرا كه امام رضا(ع) اسوه و الگوی مقاومت در راه هدف است و اصولاً تمام اهل بیت(ع) این‌گونه بوده‌اند و امروز ما راه بسیار مهم و ارزشمندی در پیش داریم آن هم راه تمدنی كه می‌خواهد به نام اسلام رقم بخورد و این تمدن باید در پرتو نظام مقدس ایجاد شود و حتماً به دست شما ملت توانمند و عزتمند رقم خواهد خورد.

captcha