کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و فن مصاحبه در اهواز برگزار شد
کد خبر: 3624073
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و فن مصاحبه در اهواز برگزار شد

گروه فرهنگی: حوزه هنری استان خوزستان با همکاری دفتر فرهنگ و مطالعات ادبیات پایداری اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، دومین کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و فن مصاحبه را ویژه پژوهشگران و فعالان حوزه ادبیات پایداری برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان خوزستان، کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و فن مصاحبه به مدت دو روز 5 و 6 مرداد با حضور محمد قاسمی‌پور دبیر کارگروه دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری برگزار شد.

محمدغدیرزاده معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری خوزستان در حاشیه برگزاری این کارگاه گفت: در این کارگاه دو روزه بیش از 25 نفر از نویسندگان، پژوهشگران و خاطره نگاران حوزه دفاع مقدس موسسه معراج پویا حضور یافته و مباحثی پیرامون ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس و فن مصاحبه و تاریخ شفاهی ادبیات پایداری را فرا گرفتند.

غدیرزاده بیان کرد: با توجه به جایگاه استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس، تربیت و پرورش نویسندگان و پژوهشگران در راستای جمع آوری، چاپ و نشر خاطرات دفاع مقدس ضروری است. براین اساس حوزه هنری استان خوزستان به منظور تولید و جمع آوری خاطرات دفاع مقدس و پیاده سازی آنها در قالب کتاب، به برگزاری این کارگاه اقدام کرده است.

محمد قاسمی‌پور، دبیر کارگروه دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری ادره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری در حاشیه برگزاری این کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی گفت: با توجه به درخواست‌هایی که از سوی حوزه‌های هنری مراکز استانی وجود دارد، آموزش تاریخ شفاهی و یاد دادن شیوه‌های مصاحبه و گفتگوی تاریخ شفاهی جزو برنامه‌های ثابت همه ساله است.

وی اظهار کرد: برخی دوره‌ها با تمرکز استانی و با استفاده از کارشناسان و مدرسان بومی در استان‌ها برگزار می‌شود. همچنین به صورت کشوری و با استفاده از مدرسین مرکز تقریبا هر ماه در چند مرکز استانی شاهد این رویداد هستیم.

دبیر کارگروه دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری با اشاره به وجود تنوع اقلیمی، نژادی و زبانی که در کشور وجود دارد، تصریح کرد: محققان باید بیشتر با این تنوع آشنا باشند و در کنار دروس کلی که از طریق کارگاه‌ها دریافت می‌کنند از این تنوع نیز بهره ببرند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش و همت محققان و فراگیران می‌تواند سرنوشت بهتری برای این کارگاه‌ها و نتایج آموزش ها رقم بزند و این در حالی است که در اکثر استان‌ها وضعیت امیدوار‌کننده‌ای وجود دارد و آموزش‌های خوبی ارائه شده است. در راستای این آموزش‌ها، ظرفیت علمی خوبی در استان ها به وجود آمده و محققان گمنام اما کارآشنایی در اقصی نقاط کشور فعالیت دارند.

قاسمی‌پور با اشاره به ضرورت توجه به  استعداد و توان سرمایه گذاری، ادامه داد:  در تربیت نیروی انسانی باید بستر و شرایط برای کار عملی فراهم شود، برخی مواقع نیروی فراگیر رها شده و فرصت میدان تجربه برای آنها فراهم نشده است؛ اما مواقعی که پیگیری شده، کار عملی نیز دیده شده و کار عملی نقد و بررسی شده است.

دبیر کارگروه دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره کل امور استانها و مجلس حوزه هنری خاطر نشان کرد: حضور چهره های جوان و نسل سوم چهارم انقلاب اسلامی در این کارگاه که دارای شوق و امید هستند،  وظیفه و مسئولیت مدیران سازمان‌های فرهنگی را بیشتر می‌کند.

وی اظهار کرد: ما با کمترین سرمایه گذاری نسلی داریم که در تعهد، عشق و پایمردی آن نسبت به تاریخ معاصر تردیدی نیست، این نسل خلوص را دارد و این طهارت و پاکی که برای این رشته موج می‌زند سرمایه زیادی است.

گفتنی است، کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی و فن مصاحبه با همکاری دفتر مرکز فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری و به همت واحد ادبیات و پایداری حوزه هنری خوزستان در روزهای 5 و 6 مرداد در دو نوبت صبح و بعدازظهر در محل گالری افسانه اشراق حوزه هنری خوزستان برگزار شد.

captcha