استان همدان عهده‌دار اسکان و پذیرایی 5هزار زائر اربعین حسینی است
کد خبر: 3619164
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

استان همدان عهده‌دار اسکان و پذیرایی 5هزار زائر اربعین حسینی است

گروه اجتماعی: مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان گفت: امسال استان همدان مسئولیت پذیرایی و اسکان از 5 هزار زائر اربعین حسینی را در مرز خسروی بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  از همدان، مهرداد نادری‌فر، مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان، شنبه 24 تیرماه در جلسه ستاد اربعین استان همدان اظهارکرد: اولین جلسه ستاد اربعین سال 96 در اسفندماه سال گذشته تشکیل شده است.

 وی افزود: در سال گذشته علاوه بر موکب‌هایی که به صورت خودجوش در سطح استان برپاشده بود، 28 موکب در استان همدان راه اندازی شده که 18 موکب از نوع تیپ یک و 11 موکب نیز از نوع تیپ 2 بودند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به حضور گسترده اقشار مختلف مردم در پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: استان همدان علاوه بر داخل کشور درکشور عراق نیز 8 موکب برپا کرد که 7 موکب در کربلا و 1 موکب نیز در نجف راه اندازی شده بود.

 وی با تاکید براینکه بیشترین اقدامات ما در سال گذشته بر ایجاد زیر ساخت‌های مناسب متمرکز بود تصریح کرد: سال گذشته موضوع پذیرایی واسکان زائران حسینی به صورت کاملا خودجوش توسط مردم انجام شده و هیچ گونه اعتبارات دولتی برای این کار هزینه نشد.

نادری‌فر گفت: در مراسم اربعین سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار نفر از استان همدان تردد کردند که این امر نشان می‌دهد استان همدان از جمله راه‌های اصلی و مهم برای تردد زائران اربعین حسینی به شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: علاوه بر استفاده چند هزار نفری زائران از ناوگان حمل و نقل عمومی همدان، در بخش بهداشت و درمان نیز اکیپ‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی همدان در مرز مهران و شهر کربلا مستقر بوده و به زوار خدمات ارائه می‌دادند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان اینکه سال گذشته در کربلای معلی روزانه 27 هزار نفر اطعام شده و 100 هزار پرس غذا توزیع می‌شد افزود: موکب‌های همدانی در کشور عراق روزانه 12 هزار نفر را اسکان داده و 440 خادم نیز مسئولیت خدمت‌رسانی به زوار را برعهده داشتند.

 وی تاکید کرد: در استان همدان علاوه بر صدور ویزا برای 23 هزار نفر از زائران  همدانی، 3 هزار و 800 زائر خارجی نیز پذیرایی و اسکان داده شدند.

نادری‌فر با تشریح ساختار ستاد اربعین سال 96 و تشکیل کمیته های 10 گانه در استان اظهار داشت: تامین نظم و امنیت، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت ایران و عراق، مردم محوری، تسهیل‌گری، هماهنگی ، تقویت، انسجام و یکپارچگی پیروان مکتب تشیع، تقریب مذاهب اسلامی، رعایت حداکثری آداب اربعین از جمله اهداف این ساختار است.

 وی ابراز کرد: رعایت جایگاه و منزلت عراق، رعایت جایگاه میزبانی مردم عراق، رعایت قوانین و مقررات کشورعراق، توسعه مشارکت‌های مادی و معنوی مردمی، سازماندهی گروه‌های مردمی و داوطلبان، ایجاد زیر ساخت‌های ماندگار وکاهش هزینه‌های غیر ضروری از دیگر اولویت‌های مراسم اربعین حسینی در سال 96 به شمار می‌آیند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با تاکید براینکه مباحثی مانند تقویت الگوهای هماهنگی دو کشور، پرهیز از فرافکنی وعدم استفاده از نمادهای دولتی باید مورد توجه قرار گیرد توضیح داد: امسال چهار مرز مهران، خسروی، شلمچه و چزابه برای تردد زائران در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: مرز خسروی پس از گذشت چند سال برای اولین بار بازگشایی شده و زائران همدانی به همراه زائران آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان کردستان و کرمانشاه می‌توانند از آن برای حضور در مراسم اربعین استفاده کنند.

نادری‌فر تشریح کرد: امسال استان همدان مسئولیت پذیرایی و اسکان از 5 هزار زائر اربعین حسینی را در مرز خسروی بر عهده دارد و در کربلای معلی و نجف اشرف نیز روزانه پذیرای12 هزار نفر است.

وی تصریح کرد: فرمانداران فضایی را ایجاد کنند تا در اربعین امسال از تمامی ظرفیت‌های مردمی در سطح استان استفاده شده و انتظارات مردم در این فضا نیز تامین شود.

captcha