برخی از برنامههای زنده متناسب با تفكر غربی لیبرالیستی است
وی با تصریح اینکه اساس این برنامهها مشابه و متناسب با دیدگاه و تفکر غربی لیبرالیستی است که با اینگونه برنامهها، ستارهسازی میکنند، افزود: دنیای غرب به واسطه همین ستارهها، اهداف و منویات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را به جامعه القا میکند.
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با طرح این پرسش که مسئولان محترم صدا و سیما با اجرای این برنامهها، به دنبال کدام فرهنگسازی و ترویج کدام تفکر و شیوه هستند؟ گفت: آیا با این روند، ارزشهای دینی و ملی و سبک زندگی اسلامی ایرانی ترویج میشود یا ازدواجهای پی در پی و مبتنی بر دوستیهای نامشروع و طلاقهای مکرّر آن گونه که در گفتگوی بسیاری از این بازیگران مطرح میشود؟
كدام از بازیگران مطرح را در جمعهای مذهبی دیدهایم؟
آیتالله کلانتری افزود: به راستی کدام یک از این بازیگران مطرح در برنامهها را در جمعهای مذهبی و در نمازهای جمعه و جماعت دیدهایم و عفاف و حجاب و پوشش چند نفر از این عزیزان، برای مردم ما الگو است؟
وی با انتقاد از اینکه مناسبتهای مذهبی، چه ارتباطی با بازیگران دارد؟ گفت: ویژه برنامههای ماه مبارک رمضان در چندین شبکه، چه سنخیتی با بازیگران دارد؟ سنخیت میان اعیاد اسلامی از قبیل عید مبعث یا فطر یا غدیر و قربان با تبیین نوع زندگی و خوراک و تعداد فرزندان این عزیزان چیست؟ در حقیقت گفتوگوها و مباحث، به گونهای پیش میرود که باید گفت مبعث بازیگران نه مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص)!
شیوه گفتوگو در برخی از برنامهها با دین ما همخوانی ندارد
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در این برنامهها، محتوا و سمت و سوی پرسش و پاسخهایی است که میان مجری آنها و میهمانان رد و بدل می شود، عنوان کرد: شیوه گفتوگو و طرح مباحثی که با دین ما همخوانی ندارد با روح دینی و انقلابی ما در تضاد است.
انتقاد از استفاده از تولیدات خوانندگان زیرزمینی برای تیراژ برخی از برنامهها
آیتالله کلانتری از حضور خوانندگان زیرزمینی و استفاده از تولیدات آنها برای تیتراژ برنامههای پربیننده انتقاد و بیان کرد: برخی مباحثی که در برنامههای اجتماعی صدا و سیما مطرح میشود تداعی کننده و ترویج طاغوت و فرهنگ زمان پیش از انقلاب و از مصادیق شبیخون فرهنگی و نفوذ دشمن است.
وی با بیان اینکه باید برنامههای صدا و سیمای ما با عشق حقیقی که در خاطرات دیروز و امروز رزمندگان دفاع از وطن و حرم متبلور بوده و هست و همچنین با اهداف و آرمانهای امام راحل تناسب داشته باشد، تاکید کرد: امام خمینی (ره) فرمودند: «باید این دستگاه، دستگاهی باشد که بعد از چند سال، تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد از غرب زدگی بیرون کند ، استقلال به مردم بدهد».
نماینده فارس در خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سازمان صدا و سیما با این روند، مرجع اجتماعی و فرهنگی جامعه که باید نخبگان، اندیشمندان، عالمان و دلسوختگان و درد آشنایان جامعه باشند را به گروه خاصی از این قشر منتقل میکند، گفت: این امر، در تنافی آشکار با روح انقلاب اسلامی و نوعی پس رفت فرهنگی است به نحوی که این گروه، در مقاطع حساس و بزنگاههای مهم، علاوه بر مرجعیت اجتماعی و فرهنگی، مرجعیت سیاسی نیز پیدا میکنند.
جای خالی نخبگان علمی و فرهنگی در ویژهبرنامههای صدا و سیما
آیتالله کلانتری با بیان اینکه مگر نخبگان و تأثیرگذاران جامعه، منحصر به بازیگران و خوانندگان یا ایشان به علاوه فوتبالیستها و غیره هستند که میهمان ویژه بیشتر برنامهها از میان ایشان انتخاب می شود؟!، افزود: آیا نمیتوان برنامههای عیدانه و شاد با حضور اندیشمندان، مخترعان، رتبههای برتر کنکور، نویسندگان، شاعران، نخبگان حوزه و دانشگاه، پزشکان، کارآفرینان و غیره ارائه داد؟
وی با طرح این پیشنهاد که یک برنامه طنز متفاوت، با حضور میهمانانی از گروههای یاد شده ساخته شود، اظهار کرد: در آن برنامه به جای استفاده از دیالوگهای تکراری و نا مرتبط با فرهنگ ملی و دینی کشور و به جای بهرهگیری از نمایشهای تصنعی و احیاناً سبک و دارای بار منفی، از میراث غنی اسلام و ایران استفاده شود که سرشار از لطایف و ظرایف سرور انگیز و درسآموز است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر در این عرصه، تلاشهای حوزویان درد آشنا با همت هنرمندان متعهد، قرین شود، میتوانیم از منابع غنی روائی مانند مجموعه صد و ده جلدی کتاب پر مایه بحار و از کتابهای گران سنگی چون شاهنامه و گلستان و بوستان، مجموعههای بسیار فاخری از طنزهای شیرین و اثرگذار به وجود آوریم و آنگاه خواهیم دید قشرهای گوناگون جامعه به خصوص متدینان و وطن دوستان، چه استقبال با شکوهی از آنها خواهند داشت.
در تبلیغات صدا و سیما بیش از هر چیز ترویج مصرفگرایی و تجملگرایی است
آیتالله کلانتری در خصوص آگهیها و تبلیغات بازرگانی با اشاره به توصیهها و تأکیدات فراوان امام راحل و مقام معظم رهبری بر تقویت تولید داخلی پرهیز از مصرفزدگی و غیره، بیان کرد: در تبلیغات بازرگانی صدا و سیمای کشورمان بیشتر از هر چیزی ترویج مصرف زدگی، تجملگرایی، اشرافیگری و از طرفی ایجاد حسرت در دل افراد و خانوادههای کم درآمد و متوسط مشاهده میشود.
وی با بیان اینکه در این آگهیها بسیاری از اجناس خارجی تبلیغ میشود و اگر جنسی تولید داخلی است تحت لیسانس کشورهایی مانند آلمان و انگلیس و فرانسه تبلیغ میشود! گفت: در این آگهیها این مطلب القا می شود که اهمیت این تولید داخلی به آن است که تحت لیسانس کشورهای غربی است.
تبلیغات صدا و سیما حاكی از آن است كه گویا دوران چادر گذشته است
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنین از استفاده بیش از حد از بانوان آن هم بدون حجاب کامل اسلامی در این آگهیها انتقاد کرد و افزود: این آگهیها آنقدر پر حجم و مکرّر در شب و روز ارائه میشود که در ذهن مردم، پوشش چادر به فراموشی سپرده میشود و در ذهنها این مطلب متبادر میشود دیگر دوران چادر گذشت !
آیتالله کلانتری بیان کرد: در این تبلیغات، از مردان و کودکان با موهای قهوهای یا بور و طلایی و با چشمان آبی و زاغ، به طور گسترده و مکرر استفاده میشود که برای بینندگان حامل پیامهای خاص است.
انتقاد شدید از تبلیغ روابط نامشروع در فیلمهای صدا و سیما
وی از محتوای فیلمها و سریالها نیز انتقاد کرد و گفت: در بسیاری از سریالها، شخصیتهای دختر و پسر که نامحرمند با هم رابطه دوستی و عشقی دارند و پس از یکی دو سال رابطه، تازه پدر و مادرها متوجه این امر میشوند! و این موجب میشود که صدا و سیمای ما به این رابطه و دوستی نا مشروع رسمیت دهد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در این سریالها، سنت زیبای خواستگاری توسط پدر و مادر که حاوی پیامهای ارزشمند فراوانی است، به فراموشی سپرده میشود، اظهار کرد: ممکن است نویسندگان و کارگردانان و برنامهسازان این سریالها و یا حتی مدیران گروههای تولیدی و یا مدیران شبکهها مدعی به تصویر کشیدن واقعیات جامعه در قالب سریالها باشند.
آیا درست است از راه ترویج امر نامشروع به هدف رسید؟
آیتالله کلانتری در پاسخ برخی از نویسندگان و یا برنامهسازان سریالها که ممکن است بگویند برای ایجاد درام در داستان ناچاریم اینگونه داستان و قصه را پیش ببریم، گفت: آیا درست است از راه ترویج امر نامشروع به هدف رسید؟ و آیا اساسا درام فقط در موضوع رابطه دوستی پسران و دختران اتفاق میافتد؟ آیا موضوع دیگری برای ایجاد فضای دراماتیک یافت نمیشود؟ و آیا اساساً معضلات و مشکلات جامعه، منحصر به ازدواج جوانان است که باید در اکثر یا همه سریالها، موضوع اصلی یا مهم آنها، این مقوله باشد؟
هدف اصلی دشمن از جنگ نرم تغییر باورهای مردم است
وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی دشمن از جنگ نرم، استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باورهای مردم است، گفت: آنها در پیگیری پیچیده اهداف خود، کاملاً جدی و دارای برنامه هستند، اما ما در این زمینه عقب هستیم.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: صدا و سیما، قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است و مدیران و کارکنان رسانه ملی، سرداران و سربازان این جنگ هستند.