ایرانیان همواره به اهل‌بیت پیامبر(ص) تعلق خاطر داشته‌اند
کد خبر: 3615495
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷

ایرانیان همواره به اهل‌بیت پیامبر(ص) تعلق خاطر داشته‌اند

گروه سیاست و اقتصاد: استاد تاریخ اسلام دانشگاه شیراز گفت: تعلق خاطر ایرانیان به اهل‌بیت پیامبر(ص)، سازگاری مذهب تشیع با روحیات ایرانیان و تلاش فقها و علمای شیعه در تبدیل مذهب تشیع به باور اجتماعی، باعث شد تا ایرانیان از زمان صفوی تاکنون به تشیع پایبند باشند.

شکرالله خاکرند، استاد تاریخ اسلام دانشگاه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: از دولت صفویه می‌توان به عنوان موفق‌ترین دولت شیعه تشکیل شده در ایران نام برد که در آن اکثریت ایرانیان پیرو مذهب تشیع بودند. 
وی در رابطه با علل تضعیف دولت‌های شیعه در طول تاریخ، بیان کرد: دلایل متعددی برای تضعیف دولت‌های شیعه می‌توان برشمرد. حکومت‌های مستبد که به تشیع نیز توجه داشتند، به دلیل ماهیت استبدادی خود دچار ضعف شدند که البته این نوع ماهیت ربطی به تشیع نداشت.
خاکرند با بیان علت تغییر مذهب مردم در دوران صفویه، گفت: مردم ایران به اهل‌بیت(ع) گرایش داشتند و زمینه‌های آن قبل از تشکیل دولت صفوی در ایران وجود داشت. با سقوط خلافت عباسی، فرآیند تغییر مذهب در ایران آغاز شد و با توجه به این زمینه اجتماعی، دولت صفوی حکومتی شیعه را بنیان نهاد.
استاد دانشگاه شیراز در رابطه با علت پابرجا بودن مذهب تشیع در ایران از زمان صفوی تاکنون، تصریح کرد: ایرانی‌ها زمانی هم که دنباله‌رو مذهب تسنن بودند، نوعی تعلق خاطر به پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) داشتند و در واقع مذهب تشیع با روحیات ایرانیان سازگاری بیشتری داشت و البته تلاش فقها و عرفای شیعه در اینکه بتوانند مذهب تشیع را به یک باور اجتماعی برسانند، نیز مؤثر بوده است.
captcha